روایت نامزد خاشقچی از آشنایی تا مرگ مشکوک

روایت نامزد خاشقچی از آشنایی تا مرگ مشکوک
يکشنبه 22 مهر 1397 - 10:55

خدیجه چنگیز نامزد تُرک جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده عربستانی با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، دولت عربستان را مسئول ناپدید شدن وی عنوان کرده و خواستار محاکمه آل سعود و همه عوامل دخیل در سرنوشت مبهم او شد.

العالم- عربستان سعودی 

 خدیجه چنگیز بار دیگر طی یادداشتی تحت عنوان ' نامزدم، تنها یک وطن پرست بود' در روزنامه نیویورک تایمز ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت همسر خود، خواستار روشن شدن وضعیت خاشقچی شد.
وی در این مقاله تاکید کرد که اگر خاشقچی کشته شده باشد، فقط محکوم کردن جنایت کافی نیست بلکه عاملان آن بدون در نظر گرفتن جایگاه سیاسی آنها باید در دادگاهی عادل و در چهارچوب قوانین حقوقی محاکمه و مجازات شوند.
وی اضافه کرد: ' با صدایی بلند می گویم که این فقدان فقط برای من نیست بلکه برای همه انسان های آگاه و بیدار است.'
خدیجه چنگیز تصریح کرد: اگر ما خاشقچی را از دست داده باشیم، دیگر فقط محکوم کردن کفایت نمی کند بلکه عاملان جنایت بدون در نظر گرفتن موقعیت سیاسی آنها باید در دادگاهی تحت قوانین حقوقی عادلانه محاکمه شده و به سزای عمل خود برسند.
وی در ابتدای مقاله خود درباره نحوه آشنایی خود با خاشقچی نیز نوشت: من با نامزدم در کنفرانس ماه مارس در استانبول آشنا شدم و پس از مباحثاتی درباره خاورمیانه و حوزه خلیج فارس، دیدارهای ما ادامه یافت تا جایی که روابط عاطفی و دوستانه ای بین ما برقرار شد.
چنگیز، این روزنامه نگار ناپدید شده را عاشق عربستان و یک وطن پرست واقعی توصیف کرد و افزود: خاشقچی به بسیاری از کشورها سفر کرده بود و هیچ کشوری را به اندازه عربستان دوست نداشت اما با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان به ولیعهدی عربستان، شرایط این کشور تغییر کرد و همه منتقدین حکومت ریاض سرکوب و یا فرار کردند که خاشقچی نیز چمدان های خود را بست و از کشور خارج شد اما همیشه می گفت که من یک روزنامه نگاری هستم که قلم خود را برای بهبود وضعیت کشورم استفاده می کنم.
وی در ادامه یاداشت خود، خروج خاشقچی از عربستان را تنها راه وی برای بیان نظرات و انتقادات خود بدون مصالحه و با کرامت انسانی عنوان کرد و نوشت: خاشقچی صبح روز مراجعه به کنسولگری عربستان بسیار خوشحال بود و قبل از ورود به ساختمان کنسولگری به من گفت که اگر تا ساعاتی دیگر خبری از من شد، حتما به مقامات ترکیه اطلاع بده.
نامزد ترک خاشقچی در این یادداشت با جملاتی عاطفی ادامه داد که 'اگر می دانستم که سرنوشت خاشقچی این گونه می شود، بی گمان همان روز همراه وی وارد کنسولگری می شدم و باید بگویم که او دیگر از آن ساختمان بیرون نیامد و من نیز در آنجا ناپدید شدم.'
وی با یادآوری این که ' روز شنبه سالروز تولد این روزنامه نگار مشهور بود'، نوشت: به مناسبت تولد وی، یک میهمانی برگزار کردم و همه دوستان خاشقچی را دعوت کردم و امروز روزی بود که ما می خواستیم با هم ازدواج کنیم.
خدیچه چنگیز با اشاره به گذشت 12 روز از ناپدید شدن خاشقچی نوشت: هر روز به امید گرفتن خبری از سرنوشت نامزدم از خواب بیدار می شوم و باید بگویم که هنوز خبری رسمی درباره عاقبت خاشقچی ندارم اما سکوت مقامات آل سعود من را بسیار می ترساند.
رسانه های ترکیه چندی پیش در خصوص دعوت دونالد ترامپ از چنگیز برای رفتن به کاخ سفید نوشتند و نامزد خاشقچی با اشاره به این موضوع نوشت: اگر آمریکایی ها به واقع برای اتفاقات رخ داده برای خاشقچی و روشن شدن حقیقت تلاش کنند، من دعوت ترامپ را می پذیرم.
وی در پایان یادداشت خود نوشت: خاشقچی صدای خود را در برابر ظلم بلند کرد و جان خود را فدای آزادی خواهی مردم عربستان کرد و البته امیدوارم که اون هنوز زنده باشد اما اگر جان او را گرفته باشند، امروز در سالگرد تولد وی، هزاران خاشقچی متولد می شوند و اندیشه های وی به عربستان و همه جهان گسترده خواهد شد و دیری نخواهد گذشت که دیکتاتورها تاوان عمل خود را بدهند.
خدیچه چنگیز در جمله پایانی خود چنین نوشت: زمانی که عزیزانتان را در این دنیا از دست می دهید جهان دیگر آنقدر ترسناک و دور نخواهد بود بلکه زندگی در این دنیا بدون عزیزتان بسیار دردناک خواهد بود.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.
به رغم تلاش قضایی، اطلاعاتی و پلیسی دولت ترکیه و ادعای بدون سند رسانه های خبری به نقل از منابع ناشناس، هنوز وضعیت خاشقچی نامشخص است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها