سردار زاهدیان در گفتگوی تفصیلی با العالم:

ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا است/ بخشی از منابع مالی داعش از قاچاق مواد مخدر تامین می شود/ ایران؛ قربانی قاچاق مواد مخدر به اروپاست

ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا است/ بخشی از منابع مالی داعش از قاچاق مواد مخدر تامین می شود/ ایران؛ قربانی قاچاق مواد مخدر به اروپاست
يکشنبه 22 مهر 1397 - 22:12

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: امروز جامعه ما قربانی قاچاق مواد مخدر به اروپاست. متاسفانه به دلیل اینکه کشور ما در مسیر این انتقال است، مقداری از این مواد در کشور ما پخش میشود و بخشی از جامعه را درگیر کرده است.

العالم _ ایران / سیاسی

سردار مسعود زاهدیان رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در گفتگو با شبکه العالم، در رابطه با قاچاقچیان مواد مخدر، طریقه انتقال محموله های قاچاق، درآمد گروه های تروریستی از مواد مخدر و ... توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح این گفتگو آمده است؛

العالم: در رابطه با اقدامات ناجا برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر توضیحاتی بفرمایید؟

جمهوری اسلامی ایران در نقطه جغرافیایی قرار گرفته که هم مرز با بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است. کشور افغانستان  امروز بیششتر از 80 درصد از تریاک تولیدی دنیا را تولید می کند و این محصول به هرویین و مورفین تبدیل می شود و با توجه به اینکه ایران در مسیر ترانزیت این مواد به اروپا و بالکان قرار گرفته مشکلات زیادی را شاهد هستیم و به همین منظور برای جلوگیری از ورود مواد احداثات مرزی کلانی را ایجاد کردیم و در درگیری های مختلف نیروهای رزمنده ما که محافظ مرز هستند لاجرم در درگیری با اشرار و قاچاقیان  مسلح وارد می شوند و پلیس سه هزار و هفتصد و پنجاه و شش شهید بزرگوار 12 هزار جانباز را به سلامت جامعه جهانی تقدیم کرده و امنیت جامعه جهانی توسط پلیس جمهوری اسلامی ایران در حال تامین شدن و ایجاد است.

پس از حضور غربی ها در افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور افزایش چشمگیری داشت

العالم: آیا کشورهای دیگر در پیشبرد اهداف پلیس جمهوری اسلامی ایران  کمک های مالی یا اطلاعاتی داشته اند؟

در سال 2001 تولید تریاک در افغانستان 185 تن بوده که این رقم  در سال 2017 به 9 هزار تن رسیده است، کشورهای غربی در سال 2001 به منظور تامین امنیت در افغانستان وارد این کشور شدند و یکی از اهدافشان مبارزه با تولید مواد مخدر و قاچاق و ترانزیت آن در این منطقه بود. متاسفانه در طول این 17 سال که این کشورها در منطقه افغانستان بودند نه تنها امنیتی تولید نشد بلکه تولید مواد مخدر لجام گسیخته و همانند یک سونامی شکل گرفت به گونه ای که امروز در اکثر نقاط افغانستان حاکمیت به صورت منفصلی وجود دارد و در خیلی از نقاط امنیت وجود ندارد و در کنار آن در مناطقی که امنیت وجود ندارد تولید مواد مخدر هم به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است. کمک های فنی و مالی به کشور افغانستان کردند در کاهش کشت یا برخورد با قاچاقچیان فعالیتی شود که نتیجه ای نداشت و جمهوری اسلامی به تنهایی با توجه به امکانات درونی خود مرزهای خود را تجهیز کرد و بخش های عمده ای از مرزهای ایران با موانع فیزیکی ، سیم خاردار ، کانال ، خاک ریز و با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و الکتروپتیکی مرزها را کنترل می کند و نیروهای ما در مرزها مستقر هستند و کنترل مرزی را انجام می دهند و در دوره های مختلف که تحریم هم علیه ایران اعمال شد حتی اجازه ندادند که ما برخی از نیازمندی هایی که برای کنترل مرز لازم و ضروری بود را تامین کنیم و به سختی توانستیم تهیه کنیم تا مرزها را پوشش دهیم .

امنیتی که امروز در مرزها ایجاد شده تنها برای کشور ما نیست . ما براساس تعالیم دینی و مذهبی که داریم بر خود حرام می دانیم که اجازه دهیم این مواد به دست سایر افراد جهان هم برسد. جوانان سایر نقاط دنیا هم همانند جوانان خود ما هستند و تاکید ما بر این هستیم که اجازه ندهیم این مواد عبور کند و اتباع سایر کشورها را هم از این مسئله مصون نگه داشته ایم.

بخشی از منابع مالی داعش و جیش الظلم از قاچاق مواد مخدر تامین می شود

العالم: راه های دیگری هم برای مسئله قاچاق مواد مخدر و ورود آن پیدا شده مثل مسیرهای دریایی، در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با توجه به انسداد مرزی که جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده بخشی از این مسیر به منطقه جنوبی افغانستان منتقل شده است و از طریق آب های ساحلی و دریاهای بین‌المللی مواد به مناطق مختلف جهان منتقل می شود ؛ از مسیر اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس این مواد منتقل می شود و هم به سمت آفریقا و هم به سمت شرق آسیا و هم از طریق دریای عمان به غرب آسیا و از آن طریق به اروپا منتقل می شود.

اقدامات بسیار خوبی در این منطقه صورت گرفته ، همکاری های بسیار نزدیکی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان با برادرانمان در پلیس قطر و عمان داریم با امارات در تبادل اخبار و اطلاعات همکاری های خوبی داریم و سعی بر این است که بتوانیم با یک همکاری مشترک امنیت این منطقه را ارتقا دهیم و سهم انتقال مواد مخدر را در این مسیر کاهش دهیم و البته کشورهایی هم هستند که با حمایت از گروه های تروریستی که در افغانستان و پاکستان فعال هستند منابع مالی قاچاق را تامین می کنند و دسترسی های لازم را در پول شویی ایجاد می کنند.

در حال حاضر بخشی از جریاناتی که در منطقه پاکستان، افغانستان و مناطق مرزی ما فعال هستند مثل جیش الظلم و مجموعه هایی مثل داعش بخشی از منابع مالی شان از محل قاچاق مواد مخدر تامین می شود و متاسفانه این منابع هم از طریق کشورهایی در منطقه حمایت می شود و جا به جایی پول ها از طریق کشورهایی همچون عربستان که حامی گروه های تروریستی در منطقه هستند مورد حمایت است.

انتقال برخی محموله های قاچاق مواد مخدر از پایگاه های هوایی امریکا صورت می گیرد

العالم: نقش نیروهای آمریکایی در افغانستان را چگونه می بینید؟

نیروهای آمریکایی برای تامین امنیت و مبارزه با قاچاق در آنجا حضور پیدا کردند اما چه اتفاقی افتاده که اینها علی‌رغم حضورشان در انجا این تولیدات (تولید مواد مخدر) را مشاهده می کنند؟ تصاویری موجود است که در کنار نیروهای آمریکایی کشت در حال انجام است و بر سر مزرعه خشخاش حضور دارد. برخی از گروه های افراطی که مورد حمایت آمریکا هستند در این منطقه فعال تر شدند، این گروه ها منابع مالی شان از محل قاچاق مواد مخدر است. اگر هماهنگی با آمریکایی ها وجود نداشته باشد آنها هم نمی توانند فعالیت گسترده ای داشته باشند ضمن اینکه پروازهایی از پایگاه های هوایی آمریکا صورت می گیرد که محموله هایی که از طریق این پروازها منتقل می شود، برای ما نامشخص است و بر اساس گزارشاتی که منابع غیر رسمی به ما داده ند ، به نظر می رسد بخشی از این پرواز ها حامل مواد مخدر هستند برای انتقال به سایر نقاط دنیا از این سیستم استفاده می کنند.

جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا است

العالم: همان طور که فرمودید همکاری هایی با امارات و قطر و عمان دارید و اخیرا هم مقامات ناجا با ترکیه و روسیه جلسه هایی داشته اید لطفا در این زمینه توضیح بفرمایید؟

جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا است و کشور ما بیشترین کشفیات مواد مخدر را کشورما دارد سال گذشته میلادی بیش از 780 تن کشفیات مواد مخدر پلیس جمهوری اسلامی ایران بوده است حتی افغانستان که خودش تولید کنند مواد مخدر است و تریاک تولید می کند ، کشفیاتش حدود 200 تن است در صورتی که ما این حجم از کشفیات را داریم و این عزم قاطع جمهوری اسلامی را می رساند و ما به عنوان یک هماهنگ کننده امروز با سایر کشورها در تلاش هستیم تا بتوانیم از ظرفیت های منطقه ای و بین المللی نهایت استفاده را بکنیم .

ما هم افسران رابطمان برای هماهنگی و همکاری در کشورهای همجوار مستقر هستند و هم افسران رابطی از سایر کشورها در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که این هماهنگی ها و همکاری ها توسط این افسران رابط شکل می گیرد.

در سطح مقامات عالی هم تقریبا با تمام کشورهای منطقه ارتباط تنگاتنگ و نزدیک داریم ؛ چه در اطلاع رسانی و چه در طرح ها و برنامه هایی که جمهوری اسلامی ایران ابداع کننده آن بوده است  ما در حال حاضر برگزاری اجلاس پلیسی کشورهای حوزه خلیج فارس را طراحی کردیم که ظرف دوماه آینده در تهران شاهد برگزاری آن خواهیم بود که همه کشورها دعوت شدند و تا کنون چند کشور اعلام آمادگی کردند .

ما هم تعامل وتبادل اطلاعات نزدیک و هم ملاقات های نزدیکی داریم با کشور ترکیه و روسیه و حتی با کشورهای اروپایی که فراتر از این منطقه جغرافیایی هستند مثل آلمان ، اتریش ، هلند ، بلغارستان ، فرانسه و کشورهای دیگر ارتباطات ما برقرار است و امروز شاهد هستیم که با این کشورها تبادل و ارتباط عملیاتی شکل می گیرد .

به عنوان مثال چند روز پیش رییس مبارزه با مواد مخدر جمهوری آذربایجان در ایران حضور داشت و هفته گذشته در جلسه ای که در بانکوک برگزار شد و روسای پلیس منطقه شرکت کرده بودند .

ما با همه کشورهای منطقه و کشورهای آسیای جنوب شرقی استرالیا ، نیوزلند ملاقات دوجانبه داشته ایم و در مورد موضوعاتی که مربوط به مبارزه با مواد مخدر بود بحث کردیم و امروز درتمامی اجلاس های بین المللی که ما درآن حضور داریم، به عنوان تعیین کننده  موضوعاتی که مطرح می کنیم ، بیشتر پیشنهادات تصویب می شود.

مرجعیت و محوریت کاری ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر به دلیل بخش اعتقادی است که در جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با  مواد مخدر از سطوح عالی مسئولیتی تا اقدام  کنندگان وجود دارد ، به اعتبار آن است و این اقدامات در همه جا برجسته و اثرگذار است .

عمده گردش مالی مواد مخدر در اروپاست

العالم: گروه های تروریستی مخارجشان را از طریق تجارت مواد مخدر و پولشویی تامین می کنند و این کار صورت نمی گیرد مگر اینکه بعضی کشورها در این راه به آنها کمک کنند لطفا بفرمایید چه کشورهایی در این راه به آنها کمک می کنند و چگونه این کار صورت می گیرد ؟

مواد مخدری که به اروپا انتقال پیدا می کند، بخش قلیلی از این پول به کشاورز افغان و فروشندگان محلی می‌رسد. اصل این پول و گردش آن در اروپاست. نکته عجیب آن است که دولت های اروپایی که در مباحث مالی و بانکی به شدت سخت گیر هستند، چگونه به موضوع پول های کلان حاصل از قاچاق مواد مخدر که در بانک های اروپایی گردش دارد، ورود نمی‌کنند!

گروه های تروریستی که در منطقه حضور دارند، تحت الحمایه دولت عربستان هستند. اکنون سوال اینجاست که چگونه و از چه طریقی این پول های سعودی به دست تروریست ها می‌رسد! اکنون به نظر میرسد دنیا در شیوه نظارت بر کشورها باید تجدید نظر کند و برخوردهای تبعیض آمیز در مواجه با کشورها نداشته باشند. کشورهایی مانند عربستان با دلارهای خود بر جنایاتشان سرپوش میگذارند.

شناسایی 700 نوع مواد مخدر شیمیایی در دنیا

العالم: موضوعی که در چند سال اخیر موجب نگرانی کشورهای دنیا شده، بحث مواد مخدر صنعتی است. این موضوع تا چه میزان ایران را تهدید میکند؟

در منطقه ما مصرف مواد مخدر سنتی رواج بیشتری دارد اما موضوعی که کل دنیا را تهدید میکند، مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است که در حال گسترش است. بیش از 700 نوع مواد مخدر شیمیایی در دنیا شناسایی شده است که تولید آن بیشتر در کشورهای صنعتی مانند کشورهای اروپایی و شرق آسیاست. این موضوع در تمام دنیا به یک موضوع نگران کننده تبدیل شده است.

این مواد قدرت تخریب بسیار بالایی دارند و از طرفی روش درمان قطعی برای این نوع مواد مخدر شناسایی نشده و علاوه بر این مصرف چنین مواد مخدری باعث افزایش خشونت و درگیری در جامعه میشود که مصادیق آن در کشورهای بزرگ مانند آمریکا وجود  دارد.

ایران؛ قربانی قاچاق مواد مخدر به اروپاست

العالم: جمهوری اسلامی به عنوان یکی از قربانیان قاچاق مواد مخدر، در زمینه پیشگیری و آگاهی بخشی به جامعه چه اقداماتی انجام داده است؟

امروز جامعه ما قربانی قاچاق مواد مخدر به اروپاست. متاسفانه به دلیل اینکه کشور ما در مسیر این انتقال است، مقداری از این مواد در کشور ما پخش میشود و بخشی از جامعه را درگیر کرده است.

مهم ترین اقدام ما در این زمینه، آگاهی بخشی به جامعه و به خصوص جوانان است و دستگاه های فرهنگی و آموزشی کشور در این موضوع اقدامات پیشگیرانه خود را انجام میدهند. در محیط های عمومی و در جامعه نیز سعی پلیس و سایر دستگاه ها بر آگاهی بخشی مردم است.

البته ما معتقدیم تا کنون اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری انجام شده اما باید سطح برنامه های پیشگیری را بالا ببریم و در برنامه های سالیانه کشور بحث پیشگیری از مواد مخدر آماده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها