سناتور آمریکایی:

واشنگتن نباید بر رفتار سعودی‌ها با خاشقچی چشم ببندد

واشنگتن نباید بر رفتار سعودی‌ها با خاشقچی چشم ببندد
يکشنبه 22 مهر 1397 - 23:00

یک سناتور جموریخواه آمریکا در زمینه ماجرای «خاشقچی» گفت ، متحد بودن با آمریکا در ماموریت مهار ایران، منجر به چشم پوشی از اقدام‌های ریاض نمی‌شود.

العالم _ آمریکا

«مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدای آمریکا غروب یکشنبه به وقت تهران درباره ماجرای ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد رژیم آل سعود گفت، آمریکا نباید به رفتار مطابق معمول با عربستان سعودی ادامه دهد.

مارکو روبیو در گفت‌و‌گو با «جیک تپر» مجری  شبکه خبری «سی. ان. ان» در زمینه سخنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که این حادثه منجر به توقف فروش تسلیحات به عربستان نمی‌شود، گفت: «فکر نمی‌کنم همچنان باید به طور معمول به تجارت با این کشور ادامه دهیم. در مورد فروش تسلیحات، با رئیس‌جمهور هم‌نظر نیستم. فروش تسلیحات نه تنها به خاطر پول مهم است ،بلکه به خاطر اهرم نفوذی که بر رفتار آینده آنها ایجاد می‌کند هم مهم است.»

وی ادامه داد: «سعودی‌ها به قطعات یدکی ما نیاز دارند، آن‌ها به آموزش‌های ما نیاز دارند و این‌ها عواملی است که می‌توانیم برای تاثیرگذاری بر رفتار عربستانی‌ها استفاده کنیم. اما به نظر من نباید قطع فروش تسلیحات را هم از روی میز کنار گذاشت. به هر گزینه‌ای در واکنش نشان دادن نیاز است،  زیرا صرف نظر از میزان اهمیت آن‌ها درباره راهبردهای ما در قبال ایران، اگر نتوانیم با قساوت ادعایی رخ داده مواجه شویم، توانایی ما برای اینکه صدای حقوق بشر باشیم و اقدامات رژیم‌هایی چون رژیم اسد و پوتین و آنچه چین و مادورو در ونزوئلا انجام می‌دهند را تحت پیگرد قرار دهیم، تضعیف می‌شود.»

 مارکو روبیو با قدردانی از تهدید به تنبیه عربستان از سوی ترامپ در صورت اثبات اتهام‌ها درباره خاشقچی گفت: «خوشحالم که او به جزئیات خاصی اشاره نکرد زیرا این موردی است که باید بادقت مورد توجه قرار گیرد. ...  اگر سعودی‌ها این مرد را با اغوا به کنسولگری برده و با او چون زمان قرون وسطی رفتار کرده و گروهی را برای کشتن وی به آنجا فرستاده باشند، این اقدام خشم برانگیز است. این‌که فقط آن‌ها متحد ما در ماموریت مهم مهار ایران در منطقه هستند نمی‌تواند موجب  چشم‌پوشی و عدم اهمیت  دادن ما به این موضوع شود.»

 وی در خاتمه افزود که «استیو منوشین» وزیر خزانه داری آمریکا نباید در این وضعیت در نشست اقتصادی که قرار است در عربستان برگزار شود، شرکت کند.

پربیننده ترین خبرها