به دنبال ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد آل سعود؛

عربستان متهم به استراق سمع مکالمات تلفنی مخالفان شد

عربستان متهم به استراق سمع مکالمات تلفنی مخالفان شد
دوشنبه 23 مهر 1397 - 11:08

"عمر عبد العزیز" مخالف سعودی پناهنده به کانادا گفت: رژیم عربستان متهم به استراق سمع مکالمات تلفنی من با "جمال خاشقچی"' است که پس از ورود به کنسول این کشور در استانبول ناپدید شد.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری "العربی الجدید"، عبدالعزیز در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سراسری کانادا "سی بی سی" با تاکید بر اینکه مکالمات تلفنی وی با خاشقچی و دیگر فعالان عربستان در کانادا، آمریکا، ترکیه شنود می شود، افزود: آخرین تماس تلفنی من با خاشقچی در 28 سپتامبر (6 مهر) بوده است.
مخالف سعودی مقیم کانادا که پناهنده سیاسی شده است، از پرونده رژیم سعودی در زمینه حقوق بشر و شیوه برخورد با کانادا و اختلافات دیپلماتیک به وجود آمده میان دو کشور انتقاد کرد.
بر اساس گزارش اخیر دانشگاه "تورنتو"، احتمال داده شده که مقامات سعودی از مکالمات تلفنی عبدالعزیز به وسیله برنامه بسیار قدرتمندی که فقط به دولت ها فروخته می شود، استراق سمع کرده باشند.
فعال سعودی در این مصاحبه تاکید کرد که وی طی ماه های اخیر با خاشقچی در زمینه چندین پروژه از جمله تشکیل کمپین مقابله با تبلیغات حمایت از رژیم آل سعود در شبکه های اجتماعی همکاری داشته است.
وی افزود: خاشقچی به من وعده نظارت بر پروژه را داده بود و معتقدم که مقامات سعودی توانستند مکالمه تلفنی ما را شنود کنند.
عبدالعزیز همچنین از اینکه عملیات شنود تلفنی، به ناپدید شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی کمک کرده باشد، اظهار نگرانی کرد.
به گزارش ایرنا، آنکارا متعقد است خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. این در حالی است که ریاض این امر را تکذیب می کند.
خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی که از اعضای انجمن رسانه های ترک ـ عرب بوده است، از 13 روز پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در شهر استانبول، ناپدید شد.
برخی منابع غیررسمی خبری مدعی قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرویس امنیتی عربستان پس از شکنجه در کنسولگری این کشور صورت گرفته است .
بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقچی توسط 15 ماموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده و قاتلان نیز به کشور خود باز گشته اند.
خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه "واشنگتن پست" نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.

پربیننده ترین خبرها