تغییر ناگهانی مواضع بحرین و اعتراض به ایران

تغییر ناگهانی مواضع بحرین و اعتراض به ایران
سه شنبه 25 مهر 1391 - 07:34

بحرين با فراخواندن کاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در منامه، در خصوص سخنان مسئولان ايراني مبني براينکه منامه خواستار ميانجي‌گري تهران براي حل بحران اين کشور شده، اظهار نارضايتي کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، درپی دیدار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران با "آیت الله شیخ عیسی قاسم" رئیس شورای علمای بحرین، و مطرح شدن موضوع درخواست مسئولان منامه از تهران جهت میانجیگری برای حل بحران این کشور، بحرین کاردار سفارت ایران را فراخواند.

"حسین امیرعبداللهیان" معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، دیشب در مصاحبه با شبکه العالم در خصوص نقش ايران در حل بحران بحرين گفت: در حاشيه اجلاس مكه ديداري بين ملك حمد پادشاه بحرين  و وزير خارجه كشورمان صورت گرفت؛ و در اين ديدار افكار مثبت  پادشاه بحرين براي برون رفت از بحران و هم چنين ديدگاههاي ايران مطرح شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این دیدار قرار شد، ايران با توجه به نفوذ و مشتركاتي كه  با برخي بازيگران در اين حوزه دارد، كمك كند طرفين وارد فضاي گفت و گوي سازنده واقعي و موثر شوند.

وی افزود: تلاش هاي اوليه با برخي ازطرفها هم با مقامات بحريني هم با برخي طرفها و هم با برخي از كشورهاي تاثير گذارمنطقه آغاز شده، اما نمي دانيم به چه دليلي به يكباره بحريني ها موضوع  را متوقف كرده، و همان روش سركوب و اقدام نظامي و امنيتي را بدون هيچ تغييري ادامه دادند.

حسین امیر عبداللهیان با اشاره به امتداد روند بیداری اسلامی و رسیدن این موج به بحرین تصریح کرد: در فضاي منبعث از بيداري اسلامي ما شاهد انقلاب عظيمي در بحرين بوديم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: از ابتداي بحران به دليل روابطي كه با دولت بحرين داشتيم، نظر خود را مبني بر ضرورت حل مسائل از طريق مسالمت آميز و گفت و گو و تكميل اصلاحات سياسي اعلام كرديم؛ اما متاسفانه ورود نظامي يك كشور همسايه به بحرين شرايط را پيچيده تر كرد و حتي فرصت فكر كردن درباره اصلاحات و تكميل آن را از پادشاه بحرين گرفت.

وی تأکید کرد: این روند با تخريب ميدان اللؤلؤه، تخريب دهها مسجد و مكان مقدس، كشتارمردم و اخراج هزاران تن از معترضان يا كساني كه با روشهاي مسالمت آميز به دنبال مطالبات خود بودند، و همچنین زنداني كردن هزاران نفر دراين كشور ادامه یافت؛ و متاسفانه تمامي اين مراحل با سكوت و بعضا تاييد آمريكا و انگليس نيز همراه بود، و برخي از كشورهاي منطقه نيز به دليل ملاحظات منطقه اي يا به دليل ملاحظه حضور در شوراي همكاري خليج فارس تلاش كردند اين اتفاقات و نقض حقوق بشر و سركوبها را ناديده بگيرند.

عبداللهيان با اشاره به ديدار كاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در بحرين با شيخ عيسي قاسم گفت : اين ديدار  براي كمك به تحقق ايده پادشاه براي ورود به گفت و گوي موثر و سازنده  انجام شد، و ما اميدواريم كه فضايي كه از روز گذشته برخي مقامات در بحرين ايجاد كردند  درمسير طبيعي خود قرار بگيرد  و مايلم بار ديگر تاكيد كنم كه جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه مداخله اي در بحرين ندارد.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: اين توهين به مردم بحرين است كه به آنها بگويند ايران مداخله ومردم را  تحريك مي كند؛ خود مردم بحرین از جمله شيعه و سني و مسيحي براي اينده خود تصميم مي گيرند روبط ما با بحرين روابطي مبتني بر احترام همكاري متقابل و در عين حال تاكيد بر استقلال اين كشور است.



از سوی دیگر آیت الله شیخ عیسی قاسم پس از مطرح شدن اتهامات بی اساس از سوی وزارت دادگستری رژیم آل خلیفه در بیانیه ای اعلام کرد: دیدار با کاردار ایران در منامه در چارچوب درخواست مطرح شده بحرین از ایران در حاشیه نشست مکه در اواسط آگوست گذشته، برای میانجی گری و حل بحران صورت گرفت.

پربیننده ترین خبرها