بولتون و لاوروف در مسکو دیدار کردند

بولتون و لاوروف در مسکو دیدار کردند
دوشنبه 30 مهر 1397 - 22:56

وزیر امور خارجه روسیه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه شب در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه دیدار کردند.

العالم - اروپا

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه دوشنبه شب اعلام کرد: جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و هیات همراه ساعاتی پیش به ساختمان دیدارهای رسمی وزارت امور خارجه وسیه وارد شدند.

این دیدار همانند دیدار بولتون با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه که پنج ساعت بطور انجامید در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران در حال برگزاری است.

از طرف روسی در این دیدار علاوه بر سرگئی لاوروف، معاون وی سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه شرکت دارند و از طرف آمریکا نیز جان هانتسمن سفیر این کشور در مسکو بولتون را همراهی می کرد. 

این دیدار با توجه به خروج احتمالی آمریکا از پیمان کاهش موشک های کوتاه و میان برد که ترامپ آن را روز شنبه اعلام کرده است از اهمیت فراوان برخوردار است. 

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، انتظار می رود بولتون با یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر پوتین هم دیدار کند.

در همین حال امروز دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که بولتون فردا (سه شنبه) با پوتین دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

گفتنی است، پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد. 

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد. 

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است. 

تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند. 

سال 2002 آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست.

باراک اوباما نیز در سال 2014 روسیه را متهم به خروج از این پیمان کرد اما آمریکا در آن زمان هیچ اقدامی انجام نداد.

مقامات آمریکا از شش ماه پیش و پس از رو نمایی روس ها از موشک های هسته ای جدید خود، بار دیگر روسیه را متهم به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد کردند و شنبه هفته جاری دونالد ترامپ تهدید کرد که آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها