در اعتراض به قتل خاشقچی؛

استعفای روزنامه‌نگار کهنه کار الشرق الاوسط

استعفای روزنامه‌نگار کهنه کار الشرق الاوسط
سه شنبه 1 آبان 1397 - 06:21

اعتراضات به قتل «جمال خاشقچی» توسط عربستان، این بار به روزنامه نگاران شاغل در محافل مطبوعاتی سعودی کشیده شد؛ به گونه ای که روزنامه نگار برجسته و معروف فلسطینی پس از 18 سال فعالیت در روزنامه الشرق الاوسط در اعتراض به کشته شدند همکارش استعفا کرد.

العالم-عربستان

الشرق الاوسط یکی از روزنامه‌های مهم جهان عرب است که از سال 1987 تأسیس شد و دفتر اصلی آن در لندن انگلیس و جده عربستان قرار دارد.

«ربعی مدهون» روزنامه نگار حرفه ای فلسطینی بامداد سه شنبه در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشت: خاشقچی مرا بازنشست کرد.

المدهون افزود: پس از فعالیت هجده ساله در روزنامه لندنی 'الشرق الاوسط' استعفای خود را از این روزنامه تقدیم می کنم.

این روزنامه نگار ادامه داد: دوست داشتم که پایان کار حرفه ای ام با یک مراسم پرشور میان دوستان و همکارانم همراه باشد و برنامه ریزی کرده بودم که این مراسم هشت ماه آینده برگزار شود، اما آنچه بعد از ظهر دوم اکتبر (10 مهرماه) رخ داد، پایانی بر همه چیز بود.

المدهون نوشت: قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی شوک برانگیز، جانسوز، جانگداز، وحشتناک، دردآور، وحشیانه و بی سابقه بود.

مدهون، نویسنده و رمان نویس فلسطینی است که با رمان «مصائر.. کونشرتو الهولوکوست والنکبة» در سال 2016 برنده نهمین دوره داستان عربی شد.

پیش از این و به دنبال بحران ایجاد شده در هفته های گذشته در این خصوص و اعتراض به قتل خاشقچی، شرکت‌های مهم بسیاری از جمله ایرباس، دویچه‌بانک، اِی‌بی‌بی و زیمنس، کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان موسوم به «داووس صحرا» را که قرار است از روز سه شنبه به مدت سه روز در جده برگزار شود، تحریم کرده‌اند.

مقام‌های کشورهایی از جمله انگلیس، فرانسه و هلند هم اعلام کرده‌اند که در این کنفرانس حضور نخواهند یافت.

هرچند مقام های عربستان بامداد شنبه گذشته بالاخره اعتراف کردند که خاشقچی در نتیجه مشاجره در کنسولگری این کشور در ترکیه کشته شده، اما همچنان انگشت اتهام جهانیان به سوی مقام‌های ریاض و در صدر آن ها «محمد بن سلمان» نشانه رفته است.

گفته می‌شود؛ تیمی پانزده نفره از اعضای اطلاعاتی و امنیتی سعودی در فاصله زمانی کوتاهی با حضور خاشچقی در کنسولگری، وارد آنجا شده و وی را به قتل رسانده‌اند.

رسانه های ترکیه ای نیز معتقدند که این کار با نظارت شخصی «سعود القحطانی» مشاور مستعفی امنیت سایبری «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی انجام شده است.

این روزنامه نگار سعودی که دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شد، از منتقدان سیاست های هیأت حاکمه سعودی در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد حکومت با رسانه ها و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر بود.

پربیننده ترین خبرها