هجوم کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها به سرکردگی عربستان

هجوم کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها به سرکردگی عربستان
شنبه 5 آبان 1397 - 04:16

کارشناس امور منطقه تاکید کرد، سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان، بی مقدمه و غافلگیرکننده نبود، اما کشوری که مقصد این سفر بود، یعنی عمان، قابل پیش‌بینی نبود چرا که عمان در برخی اختلافات منطقه ای نقش میانجی را داشته است.

العالم – آسیا

حسن شقیر جمعه شب در گفتگو با برنامه پانورامای شبکه العالم تاکید کرد: با توجه به نقش عمان در برخی پرونده های منطقه از جمله پرونده هسته ای ایران، باید گفت که در روند "عادی سازی" روابط که با کمال تأسف کشورهای عربی خلیج فارس در پیش گرفته اند، سفر نتانیاهو به عمان غیرمنتظره بود.

وی افزود: البته شمار زیادی از مقامات صهیونیست از زمان انعقاد پیمان اسلو به عمان رفته بودند، از اسحاق رابین و شیمون پرز گرفته تا تزیپی لیونی، و امروز شاهد بودیم که سفر نتانیاهو هم کامل کننده این حلقه ها بود.

شقیر ادامه داد: با کمال تاسف باید گفت که این سفر، خطرناک ترین بخش از مراحل عادی سازی روابط جهان عرب به ویژه کشورهای عربی خلیح فارس با رژیم صهیونیستی است و ما از 4 سال پیش هشدار داده بودیم که مرحله جدید عادی سازی روابط، شامل روابط فرهنگی و مردمی خواهد بود؛ بدین معنا که رژیم اسرائیل اکنون از مرحله عادی سازی روابط با "رأس هرم" عبور کرده و با دولت های مصر و اردن سازش کرده بود، اما با مردم این کشورها نتوانست سازش کند؛ اما در این مرحله آنچه خطرناکتر به نظر می رسد این است که این بار، روند عادی سازی "معکوس" شده و سفر امروز نتانیاهو به عمان، آغازگر مرحله "عادی سازی" روابط فرهنگی و اطلاعاتی و ... است که رسانه ها مدت ها درباره آن سخن گفته اند و اکنون آشکار شده است.

وی ادامه داد: ما همواره هشدار می دادیم _و البته سرزنش هم می شدیم – و می گفتیم که سران این کشورها، "مأمور" هستند؛ بدین معنا که عادی سازی روابط را رایگان و مجانی انجام می دهند و در ازای این کار، هیچ دستاوردی هم برای قضیه فلسطین به دست نمی آورند.

شقیر گفت: عربستان سعودی بزرگترین کشور عربی در خلیج فارس است و عربستان بود که این نوع عادی سازی روابط در سطح فرهنگی و امنیتی و اطلاعاتی را آغاز کرد و ما همواره درباره این روند هشدار دادیم و گفتیم که این نوع خاص از عادی سازی روابط، هدفی جز نابودی مساله فلسطین و حذف آن از اذهان مردم جهان عرب ندارد.

به گفته وی، عربستان مسئولیت روند عادی سازی روابط کشورهای خلیج فارس با رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد و ریاض هر آنچه را که آمریکا از او می خواهد، به اجرا در می آورد و هزینه های آن را پرداخت می کند. این عادی سازی در زمان ترامپ آغاز نشده، بلکه در دوره اوباما شروع شده بود و در ادامه هم عربستان آشکارا به این روند ملحق خواهد شد و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس هم به آن خواهند پیوست.

پربیننده ترین خبرها