تحلیل روز/

هدایای بن سلمان و بن زاید برای ساکنان الحدیده

هدایای بن سلمان و بن زاید برای ساکنان الحدیده
يکشنبه 6 آبان 1397 - 09:39

سازمان ملل در آخرین موضع گیری خود در قبال الحدیده گفته است که غیرنظامیان هزینه جنگ را در الحدیده می پردازند و بیش از 170 نفر بر اثر حملات هوایی عربستان و امارات به شهر الحدیده و اطراف آن در طول چند روز به شهادت رسیده اند. 

العالم _ یمن

شهر الحدیده در ساحل دریای سرخ و در فاصله 226 کیلومتری شهر صنعا پایتخت یمن قرار دارد. این شهر مرکز استان الحدیده است. ساکنان این شهر تقریبا 11 درصد مجموع جمعیت یمن را تشکیل می دهند. این استان دومین استان پرجمعیت یمن به شمار می رود. اکثر سازمان های بین المللی و بشردوست و در صدر آن ها سازمان ملل متحد معتقدند که یمنِ محاصره شده از سه سال و هفت ماه پیش تاکنون در معرض خطر قحطی قرار دارد زیرا 14 میلیون نفر به علت تداوم بمباران و محاصره با خطر گرسنگی روبرو هستند. تداوم بمباران ها و محاصره باعث شیوع گسترده بیماری های واگیر دار و فقر شده است اما وضعیت شهر و استان الحدیده در غرب یمن کاملا با سایر مناطق یمن متفاوت است زیرا بیشترین زیان را از جنگ بن سلمان و بن زاید دیده است.

سازمان ملل در آخرین موضع گیری خود در قبال الحدیده گفته است که غیرنظامیان هزینه جنگ را در الحدیده می پردازند. بیش از یکصد و هفتاد نفر بر اثر حملات هوایی عربستان و امارات به شهر الحدیده و اطراف آن در طول چند روز به شهادت رسیده اند.
 
فرحان حق سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: به جان باختن دستکم 21 غیرنظامی و زخمی شدن 10 نفر دیگر در جریان حمله هوایی به کارگاه شست و شو و بسته بندی سبزیجات در ناحیه المسعودی در بخش بیت الفقیه شهر الحدیده اشاره کرد و گفت: نبرد در الحدیده یک بار دیگر درحال افزایش است.

از سوی دیگر، لیز گراندی هماهنگ کننده امور بشردوستانه در یمن به خانواده های غیرنظامیان جان باخته در حملات اخیر به الحدیده تسلیت گفت و تصریح کرد: غیرنظامیان هزینه هولناکی به خاطر این درگیری می پردازند.

وی افزود: که این سومین بار در طول این ماه است که نبردها تلفات و خسارت های زیادی به بار آورده است.

حملات هوایی جنگنده های سعودی و اماراتی به غیرنظامیان تنها چیزی است که باعث به قتل رسیدن مردم الحدیده می شود. به گفته سازمان ملل، تشدید حملات سعودی ها در این منطقه باعث آواره شدن بیش از 570 نفر و مجبور شدن آنها برای فرار از خانه و کاشانه خودشان شده است زیرا راه ها به روی آنها بسته شده است و آنها در سایه فقر و محرومیت و قطع شدن رزق و روزی خود به خاطر جنگ و محاصره در وضعیت فاجعه باری به سر می برند.

با وجود اینکه سراسر یمن به خاطر محاصره و جنگ در وضعیت فاجعه باری قرار دارد اما وضعیت در الحدیده متفاوت است. اکثر ساکنان این استان از طریق صیادی و کار در بنادر و تخلیه کشتی های ورودی به آنجا امرار معاش می کنند. همه این کارها از زمان آغاز محاصره سعودی ها به طور کامل خوابیده است. همچنین جنگ ابوظبی در سواحل الحدیده و اطراف شهر الحدیده به افزایش بحران دامن زده است و بزرگترین بحران انسانی را در داخل یمن رقم زده است. این بحران به نوبه خود بزرگترین بحران انسانی در جهان به شمار می رود. شاید بسیاری از مردم نمی دانند که بیشترین موارد گرسنگی و محرومیت و فقر در الحدیده اتفاق می افتاد. تصاویر هولناکی که شبکه های تلویزیونی را پر کرده است، از اکثر شهرها و روستاهای استان الحدیده گرفته شده است. باوجود اینکه اوضاع انسانی در الحدیده بسیار وخیم است و این استان بشترین آسیب ها را از جنگ و ویرانی برده است اما امارات و عربستان – با وجود هشدارهای سازمان های بین المللی - به این وضعیت اهمیتی نمی دهند و توجهی به آن ندارند زیرا جنگنده های آنها به قتل غیرنظامیان ادامه می دهند و در کنار آن سایر غیرنظامیان باقیمانده نیز به خاطر محاصره جان می بازند.

حملات عربستان و امارات در همین سطح خلاصه نمی شود بلکه این کشور ها اکثر مناطق نوار ساحلی را با گروه های مسلحی که پیشتر داعش و القاعده نامیده می شدند، پر کرده اند. امارات نام این گروه ها را از داعش و القاعده تغییر داده و به این مناطق گسیل داشته است.

این گروه های تروریست تقریبا در طول یک سال شمار زیادی از مساجد و گنبدهای صوفی تاریخی را منفجر کرده اند که پیشینه تاریخی برخی از بیش از پنج هزار سال می رسد زیرا به زعم این گروه ها، این مکان ها شرک آمیز هستند. گروه های مسلح این اقدامات را جلوی دیدگان نیروهای اماراتی و سعودی انجام داده اند. این نیروها نیز در بکارگیری شیوه های داعشی تفاوت چندانی با همین گروه های تروریستی ندارند. آخرین عملیات داعشی نیروهای اماراتی و گروه های تروریستی مورد حمایت آنها، منفجر کردن مسجد الفازه در منطقه التحیتا در ساحل غربی یمن بود. آنها این مسجد را با خاک یکسان کردند. ما اینگونه اقدامات را پیشتر در عراق و سوریه مشاهده کرده بودم اما این رفتارهای داعشی نیروهای اماراتی در یمن با محکومیت بین المللی مواجه نشده یا حتی مورد توجه رسانه های عربی و اسلامی قرار نگرفته است. این وضعیت ممکن است که باعث گسترش این پدیده شده و این تکفیری ها را به تخریب بیشتر مساجد و اماکن تاریخی یمن در آینده تشویق کند.

بن زاید و بن سلمان تکرار می کنند که جنگ آنها به طور کلی در یمن و خصوصا در الحدیده (به ادعای آنها) عملیاتی برای نجات یمنی ها و کمک به آنها است؛ اما به طور قطع واضح است هدایای آنها برای الحدیده و مردم مسالمت جوی آنها چیزی جز موشک های مرگبار و کشتار و قحطی و انواع بیماری ها نیست. این در حالی است که نه تنها جهان به تماشای این بحران نشسته است و کاری نمی کند بلکه کشورهای جهان و در صدر آنها آمریکا پیش از آنکه از تجاوزگری عربستان و امارات و اقدام آنها در گرسنه نگه داشتن ملت یمن به عنوان ابزاری سیاسی و راهبردی استفاده کنند از آن به عنوان اهرمی برای کسب سود و منافع مالی استفاده می کنند زیرا به گفته وزارت دفاع آمریکا، قراردادهای تسلیحاتی با ریاض و ابوظبی مهمتر از هر چیز دیگری است. این وزارتخانه بر تداوم حمایت خود از این امر تاکید کرده است. پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی ممکن است بر هر چیزی تاثیر بگذارد؛ به جز فروش سلاح و حمایت آمریکا از عملیات نظامی در یمن.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها