یک خبر چند خط تحلیل؛

گفتگو برای هیچ دستاورد اجلاس ترکیه برای سوریه

گفتگو برای هیچ دستاورد اجلاس ترکیه برای سوریه
يکشنبه 6 آبان 1397 - 15:38

العالم _ ترکیه

خبر:

  • دیشب در حالی اجلاس ترکیه برای آینده سوریه پایان یافت که چنانکه پیش بینی می شد تقریبا هیچ دستاوردی در پی نداشت.


تحلیل:

  • در حالی که ماه ها است ترکیه وعده نشست استانبول با حضور روسیه، آلمان و سوریه را رسانه ای کرده دیروز جز چند موضوع تکراری از جمله تاکید بر تعیین تکلیف قانون اساسی سوریه تا اخر امسال، تصریح بر مبارزه با تروریسم و همچنین تکرار موضوع عدم استفاده حکومت سوریه از سلاح های شیمیایی نتیجه ای درپی نداشت. این در حالی است که تعیین تکلیف قانون اساسی سوریه در مدت کوتاه باقی مانده از سال جاری، قریب به محال است، مبارزه با تروریسم حرف جدیدی نیست و بلاخره ادعای استفاده از سلاح های شیمیایی  از ناحیه دولت سوریه بیش ازحد نخ نما شده است.
     
  • شاید یکی از اهداف ناگفته این اجلاس مطالبه مالی ترکیه از کشورهای غربی برای ایفای نقشی باشد که این کشور ادعا دارد در سایه مدیریت بحران سوریه عهده دار آن شده و در سایه ان از هجوم تروریست ها از ادلب به سوی اروپا و غرب مانع شده است. در نگاه ترکیه انکارا تاکنون در این راه حداقل 6میلیارد دلار هزینه کرده که انتظار دارد کشورهای اروپایی آن را تامین کنند. بدیهی است در شرایط کنونی و در سایه توافق سوچی و آنچه ترکیه از توفیقاتش در ادلب می گوید خیال اروپائی ها به سطحی از آرامش درخصوص روانه شدن تروریست ها به کشورهایشان رسیده باشد که به این مطالبه ترکیه وقعی ننهند.
     
  • ترکیه در این نشست کوشید تا پایبندی خود به دفع شر تروریست ها در ادلب را گوشزد کند و از سایه سنگین آزادی "برانسون کشیش مسیحی" و همچنین مساله خاشقچی استفاده بهینه را جهت به رخ کشیدن کشورش بر اروپایی ها از یک سو و کل جهان از دیگر سو بنماید.
     
  • مساله قانون اساسی سوریه به دلیل عدم موافقت دولت سوریه با اسامی پیشنهادی 50 نفره موسوم به نمایندگان جامعه مدنی این کشور همچنان در هاله ای از ابهام است و به نظر می رسد برای تعیین تکلیف در این خصوص نه تا پایان امسال بلکه تا برگزاری "سوچی2" باید همگان به انتظار بنشینند. در حقیقت این گره نیز بایستی در سایه هم اندیشی سوریه، روسیه، ایران و ترکیه باز شود.

پربیننده ترین خبرها