ریزش شدید آرای احزاب دولتی آلمان در انتخابات ایالتی/ احتمال فروپاشی احزاب دولت ائتلافی

ریزش شدید آرای احزاب دولتی آلمان در انتخابات ایالتی/ احتمال فروپاشی احزاب دولت ائتلافی
يکشنبه 6 آبان 1397 - 23:15

نتایج اولیه انتخابات ایالتی هسن حاکی از شکست تلخ و تاریخی دیگری برای احزاب دولت ائتلافی آلمان دارد که می‌تواند به فروپاشی این ائتلاف بینجامد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش نشریه "فوکوس" آلمان، از امروز ساعت 8 صبح انتخابات ایالتی مهم و سرنوشت‌ساز هسن در آلمان آغاز شد. نتایج اولیه این انتخابات نشان می‌دهد که احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات شکست سختی را متحمل شده و با ریزش آراء شدیدی نسبت به دور قبلی انتخابات روبه‌رو شده‌اند.

بر اساس پیش‌بینی‌های شبکه‌های آ.ار.دی. و زد.دی.اف. آلمان حزب دموکرات مسیحی "فولکر بوفیر"، نخست وزیر این ایالت البته همچنان قدرتمندترین حزب در این انتخابات بوده اما بدترین نتیجه انتخاباتی خود در این ایالت از سال 1966 را به دست آورده است. حزب سوسیال دموکرات هم یک شکست تاریخی را در این انتخابات تجربه کرد. نتایج اولیه این انتخابات نشان می‌دهد که برنده بزرگ این رأی‌گیری سبزها و حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" بوده است.

بر اساس نتایج اولیه، حزب دموکرات مسیحی در این انتخابات بین 27 تا 28 درصد آراء شهروندان را کسب کرد در حالی که در سال 2013، 38.3 درصد آراء را به دست آورد. نتیجه بدتری که برای این حزب در انتخابات ایالتی هسن وجود داشت در سال 1966 با کسب 26.4 درصد آراء وجود داشت. حزب سوسیال دموکرات هم توانست با ریزش آراء شدید 20 درصد آراء شهروندان را کسب کند در حالی که در انتخابات ایالتی دور قبل در سال 2013، 30.7 درصد آراء شهروندان را به دست آورده بود. سبزها هم 19.5 تا 20 درصد آراء شهروندان را کسب کردند که پیشرفت چشمگیری را نسبت به دور قبل نشان می‌دهد. این حزب در سال 2013، 11.1 درصد آراء شهروندان را به دست آورده بود. حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم 12 تا 13 درصد آراء در این انتخابات را به دست آورد که صعود قابل توجهی نسبت به دور قبل را نشان می‌دهد. سال 2013 این حزب 4.1 درصد آراء شهروندان را کسب کرده بود. احزاب لیبرال دموکرات و چپ هم هر کدام با کسب به‌ترتیب 7 تا 7.5 و 6.5 درصد آراء توانستند به پارلمان ایالتی راه یابند.

نتایج اولیه همچنین از کاهش میزان مشارکت شهروندان در این انتخابات خبر می‌دهد. تنها 67.5 درصد واجدین شرایط رأی دادن در این انتخابات ایالتی شرکت کردند این در حالی است که در دور قبلی انتخابات ایالتی هسن در سال 2013، 73.2 درصد واجدین شرایط رأی دادن شرکت کردند.

حالا تشکیل دولت ائتلافی در این ایالت با دشواری‌های زیادی همراه است.

نتایج اولیه این انتخابات نشان می‌دهد که روند ضعف دولت ائتلافی به‌رهبری مرکل در این کشور همچنان ادامه دارد و به‌اعتقاد بسیاری کارشناسان حتی می‌تواند به پایان دوران صدراعظمی مرکل و ائتلاف بزرگ منجر شود.

به این ترتیب دو هفته پس از زمین‌لرزه سیاسی در ایالت بایرن، که احزاب دولت ائتلافی شکست تلخی را در آن تجربه کردند مردم ایالت هسن، روز یکشنبه 6 آبان (28 اکتبر) هم پای صندوق‌های رأی سیلی محکم دیگری به این دولت ائتلافی زدند.

ایالت هسن، از جمله مناطقی بود که حزب سوسیال دموکرات دهه‌ها بر آن تسلط داشت، موضوعی که در سال 1999 به پایان رسید. از آن هنگام تا کنون، سکان هدایت این ایالت به‌عهده یک ائتلاف حکومتی به‌رهبری حزب دموکرات مسیحی آلمان، حزب صدراعظم این کشور، آنگلا مرکل، است.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها