دستگاه‌های جاسوسی اسرائیلی در اختیار عربستان سعودی

دستگاه‌های جاسوسی اسرائیلی در اختیار عربستان سعودی
دوشنبه 7 آبان 1397 - 13:06

عربستان سعودی از طریق یک میانجی اروپایی قراردادی را با رژیم صهیونیستی امضا کرده که مفاد آن خرید دستگاه‌های جاسوسی بسیار پیشرفته از تل‌آویو است.

العالم - عربستان سعودی

وبگاه «الخلیج آنلاین» در ماه سپتامبر سال جاری (2018) از قراردادی میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه دفاعی موسوم به «گنبد آهنین» از تل‌آویو خبر داد و به نظر می‌رسد قراردادهایی از این دست فقط به این موضوع ختم نشده است.

این وبگاه در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ریاض با کمک یک میانجی اروپایی از ماه آوریل وارد مذاکرات جدی با رژیم صهیونیستی شده تا قراردادی برای خرید دستگاه‌های بسیار پیشرفته جاسوسی را نهایی کند.

بنا به این گزارش، مذاکرات مربوط به خرید دستگاه‌های مذکور در برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا صورت گرفته، دولت آمریکا از نتایج آن اطلاع کامل داشته و قرارداد مذکور چند هفته پیش انجام شده است.

در این گزارش تأکید شده است سعودی برای دستیابی به دستگاه‌های جاسوسی اسرائیلی وارد مذاکرات سخت شده و میانجی مذکور (که نامی از آن برده نشده) تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام داده و در نهایت توافق رسمی برای تجهیز ریاض به دقیق‌ترین و جدیدترین دستگاه‌های جاسوسی حاصل شده است.

بر اساس گزارش الخلیج آنلاین، مبلغ این قرارداد 250 میلیون دلار برآورد شده و در حال حاضر مقداری از آنها به ریاض منتقل شده است؛ همچنین آموزش تیم فنی درباره نحوه کارکرد دستگاه‌های مذکور رسما آغاز شده است.

امارات نیز تقریبا یک سالی است به دستگاه‌های جاسوسی پیشرفته و پهپادهای شناسایی اسرائیلی دست پیدا کرده اما آنچه به ریاض منتقل شده پیشرفته‌تر از دستگاه‌هایی است که تل آویو به کشورهای عربی دیگر فروخته است.

در سوم اکتبر امسال وبگاه اسرائیلی «تایمز» اعلام کرد عربستان از تکنولوژی هکری پیشرفته‌ اسرائیل برای جاسوسی از معارضان سیاسی در خارج استفاده می کند.

این وبگاه افزود گروه اسرائیلی « NSO» برنامه جاسوسی «پگاسوس» را ارتقا داده‌اند و این  همان برنامه‌ای است که گوشی‌های هوشمند را به دستگاه‌های شنود تبدیل می‌کند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در سی و یکم آگوست گزارش داد امارات تلاش کرده از گوشی «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، شاهزاده‌ای سعودی و تعداد دیگری از معارضان سعودی از طریق شرکت‌های اسرائیلی جاسوسی کند.

همچنین روزنامه «هاآرتص» در نوزدهم اکتبر اعلام کرد «اسرائیل» به بزرگترین منبع دستگاه‌های جاسوسی در جهان تبدیل شده و حکومت‌های دیکتاتوری در دهها کشور را به این دستگاه‌ها برای سرکوب معارضان تبدیل کرده است.

در همین راستا «مومن مقداد» تحلیلگر متخصص در امور اسرائیلی اعلام کرد کشورهای عربی طی ماه‌های اخیر به شکلی گسترده به دستگا‌های نظامی پیشرفته اسرائیلی تکیه کرده‌اند و این موضوع حجم تعاون و روابط پیشرفته در پشت درهای بسته را نشان می‌دهد.

وی به خلیج آنلاین گفت بیشتر دستگاه‌های اسرائیلی پیشرفته مانند گنبد آهنین، دستگاه‌های جاسوسی و برنامه‌های ردیاب دیجیتالی و امثال آن اکنون در دست کشورهای عربی بویژه امارات و سعودی است که در قالب قراردادهای میلیون دلاری فروخته شده است.

وی ادامه داد  کشورهای عربی از وسواس امنیتی رنج می‌برند و همین موضوع آنها را به سمت گسترش روابط با رژیم صهیونیستی سوق می‌دهد ، مرحله آینده خطرناک‌تر خواهد بود پس از آنکه سعودی و امارات درهای عادی‌سازی روابط با دولت صهیونیستی را کاملا باز می‌کنند.

«سعید بشارات» دیگر تحلیلگر امور اسرائیلی در این زمینه گفت روابط اسرائیلی-سعودی اخیرا از نظر امنیتی و اقتصادی پیشرفت بسیاری داشته، دیدارهای متقابلی داشته‌اند و حریم هوایی سعودی به روی هواپیماهای اسرائیلی باز است؛ خودِ اسرائیلی‌ها این آغوش باز از سوی سعودی‌ها را پیش‌بینی نمی‌کردند. اکنون اسرائیل، سعودی را متحدی راهبردی و سیاسی برای خود می‌داند که باید روابطش را با آن تقویت کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها