کویت راهش را از عربستان جدا کرد؛ یکی در مقابله دیگری در آغوش اسرائیل

کویت راهش را از عربستان جدا کرد؛ یکی در مقابله دیگری در آغوش اسرائیل
سه شنبه 8 آبان 1397 - 23:21

مقامهای کویت و عربستان سعودی در سال‌های اخیر رویکردهای مختلفی نسبت به مسائل مهم منطقه خصوصا درباره موضوع عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسراییلی اتخاذ نمودند. 

العالمگزارش

در حالی که محافل مردمی و رسمی کویت بارها مخالفتشان را با عادی سازی روابط اعلام نمودند عربستان سعودی به طرف تحکیم روابطش با اشغالگران قدم گذاشته است و نسبت به مواضع مردمی در داخل و خارج کشور در زمینه مخالفت با عادی سازی بی توجهی نمود.

کویت موجودیت رژیم "اسراییل" را به رسمیت نمی شناسد و آن را رژیم صهیونیستی یا فلسطین اشغالی می نامد.

پس از استقلال کویت در سال 1961، شیخ صباح السالم الصباح در سال 1967 در فرمان امیری با اعزام نیروی نظامی به مصر برای شرکت در عملیات جنگی ضد "اسراییل" که به جنگ فرسایشی شهرت یافت ضد باندهای صهیونیستی در فلسطین اعلام جنگ داد و در جنگ اکتبر در جولان سوریه و سوئز مصر نیز شرکت نمود.

کویت با ورود هر "اسراییلی" به خاکش یا تعامل مستقیم یا غیرمستقیم با تمام معاملات تجاری اسراییلی مخالفت نمود.

ژانویه 2014  کویت کنفرانس انرژی تجدیدشونده در ابوظبی را به خاطر حضور رژیم اسراییل تحریم نمود.

کویت در سطوح مختلف از امیر کشور و رییس مجلس نمایندگان تا نمایندگان و انجمن های دانشجویی و سندیکایی مواضع پیشرویی در میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در زمینه مخالفت با عادی سازی و ایجاد فضای باز در برابر اسراییلی ها اتخاذ نمودند.

ماه فوریه گذشته کمپین مردمی در کویت ضد عادی سازی رابطه با اشغالگران تحت عنوان "کویتی ضد عادی سازی" به راه افتاد.

"اتحادیه ملی دانشجویان کویت" پلاکاردهای بزرگی در خیابانها و میادین نصب کردند که در آن مردم را به مخالفت با عادی سازی رابطه با اشغالگر اسراییلی تشویق مینمودند.

این پلاکاردهای به عادی سازی روابط دانشگاهی با اشغالگران تحت عناوین "همکاری پژوهشی و علمی میان اعراب و اسراییل، عادی سازی است" و عادی سازی همان تعامل با رژیم صهیونیستی به عنوان یک کشور و نه اشغالگر می باشد، هشدار دادند.

نمایندگان مجلس و فعالان کویتی در یک همایش به عنوان "کویتی ضد عادی سازی" که توسط اتحادیه ملی دانشجویان دانشگاه کویت و انجمن جوانان برای قدس در مقر اتحادیه ملی دانشجویان  برگزار شد مخالفتشان را با انواع عادی سازی رابطه با رژیم اشغالگر اسراییلی اعلام نموده و به تشریح خطرات آن و نقش ملتهای منطقه در زمینه دفاع از سرزمینشان در برابر مطامع این طرح که تمام جهان عرب را تهدید می نماید، پرداختند.

محمد العوضی مبلغ و اندیشمند اسلامی گفت که کمپین "کویتی ضد عادی سازی" نشانه بیداری و هوشیاری امت به ویژه جوانان است. عادی سازی رابطه با اشغالگر صهیونیستی خیانتی است که باید در برابر آن مقاومت نمود چرا که این نوع مقاومت از اصول دین است.

از سوی دیگر، محمد الدلال نماینده مجلس گفت که کویت به رغم مساحت اندک الگویی در زمینه مقابله با عادی سازی است و قانون شماره 21 مصوب 1964 در زمینه تحریم اشغالگر می باشد که برای تقویت این قانون و رفع نقایص آن تلاش شده است.

الدلال گفت که باید در آینده این الگوی کویتی را تقویت و در سطوح رسمی، پارلمانی و مردمی برای مقاومت در برابر عادی سازی، اقدام و برای این الگو بازاریابی نمود و تجربیات مقاومت در برابر عادی سازی را به کشورهای دیگر انتقال داد.

 

مشاری ابراهیم عضو جنبش تحریم اسراییل "بی دی اس" درباره فایده تحریم از منظر اقتصادی گفت که این جنبش در کویت کمپینی ضد شرکت جی 4 اس به راه انداخته که در جنایات اشغالگران سهیم است.

وی درباره موضع اعراب نسبت به مقابله با عادی سازی گفت که ناراحت می شوم که می بینم همسویی جوانان آمریکا و اروپا با این جنبش بیشتر از همسویی عربی است.

شماری از نمایندگان مجلس امت کویت ضمن اعلام مخالفت با عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی مواضع ثابت کویت درباره عدم عادی سازی و ضدیت با رژیم صهیونیستی که دستش به خون کودکان، زنان و شهدای فلسطین آلوده است را ستودند و عادی سازی را جنایتی ضد شرع، اخلاق، بشریت و قانون دانستند.

عادل الدمخی نماینده مجلس گفت که مصافحه با دستان بنی صهیون که به خون کودکان، زنان و شهدای فلسطین آلوده است، جنایت و ننگ است.

محمد هایف نماینده مجلس گفت که کویت هنوز به خاطر تمسکش به اصول والا نسبت به قدس و مساله فلسطین در سایه  سقوط سیاستهای برخی از کشورها و نزدیکی شان به صهیونیستها سربلند است.

عبدالله فهاد نماینده مجلس گفت که مایه افتخار می باشد که کویت به اصول خود نسبت به قدس و مساله فلسطین درسایه سقوط سیاستهای برخی از کشورها و نزدیکی شان به صهیونیستها که با دیدارهای رسمی یا ورزشی همراه است، سربلند باقی مانده است.

عبد الوهاب البابطین نماینده مجلس گفت که مایه افتخار است که کویتی باشی و عادی سازی با باندهای صهیونیستی را نپذیری و حکامی داشته باشی که به مسال فلسطین ایمان دارند، مرحوم شیخ جابر الاحمد الصباح گفته بود ، کویت آخرین کشوری است که روابطش را با باندهای صهیونیستی عادی می نماید. 

جمعان الحربش نماینده مجلس گفت که هروله دنبال صهیونیستها که اولین قبله و  سومین حرم را نجس کرده اند آنهم در زمانی که غزه در محاصره است و اهالی آن گرسنه اند کمک به صهیونیستها در این محاصره و نقض دین و حمایت از کافر ضد مومن است به همین علت موضع رسمی و مردمی کویت در مخالفت با عادی سازی موضعی افتخار آمیز است.

در همین چارچوب، جنبش مردمی ملی کویت یک همایش سیاسی تحت عنوان (نه به عادی سازی با رژیم صهیونیستی) برگزار نمود که سعود الحجیلان رییس جنبش مردمی ملی، بندر الخیران دبیرکل تریبون دمکراتیک، حسن دشتی دبیر جنبش مردمی ملی، دکتر عدنان المضاحکه و شماری از فعالان سیاسی و نمایندگان سابق در آن شرکت داشتند.

الحجیلان در این همایش گفت که انتفاضه فلسطین ضد سرکوب مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است که از انواع شیوه های فاشیستی و نازیستی و نژادپرستی ضد انتفاضه مسالمت آمیز مردم فلسطین استفاده می نماید.

شرکت کنندگان در همایش بر مخالفت با عادی سازی با رژیم صهیونیستی و ضرورت تمسک به اصول ملی و حمایت از آرمان فلسطین و استرداد اراضی اشغالی تاکید نمودند.

جنبش پیشرو کویت نیز بر ثبات موضع کویت در زمینه مخالفت با عادی سازی رابطه با رژیم اسراییل تاکید کرد.

در مقابل آن بسیاری از گزارشها حکایت از هروله رژیم سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به ویژه در زمان ولیعهدی محمد بن سلمان در چارچوب قرارداد ترامپ دارد که تصفیه مساله فلسطین به نفع اسراییل به حساب حقوق مردم فلسطین، ملتهای عربی و اسلامی است.

کارشناسان صهیونیست می گویند که در پشت پرده همکاری امنیتی و اقتصادی گسترده ای میان اسراییل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس جز کویت وجود دارد که رو به گسترش است.

هشام الهبیشان تحلیلگر سیاسی گفت که این  عادی سازی مجانی با رژیم صهیونیستی به ویژه با سعودی و با فشار آمریکایی است که شاهد نوعی  عادی سازی بی سابقه اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و اطلاعاتی میان طرفین هستیم.


گادی آیزنکوت رییس ستاد ارتش صهیونیستی مارس 2018 به پایگاه اینترنتی ایلاف گفت که بن سلمان با مئیر بن شبات رییس شورای امنیت ملی اسراییل دیدار کرده و اسراییل آماده تبادل اطلاعات با سزمان امنیت سعودی است.

مایکل ملکویر وزیر سابق امور اجتماعی اسراییل اوت 2016 به رسانه های انگلستان گفته بود که اسراییلیها به زودی خواهند توانست به عربستان سعودی سفر نمایند.

وی که نماینده پیشین حزب "اسراییل واحد" بود افزود که دیدارش با سعودیها درباره مسائل دینی، دیپلماتیک بوده و زمینه را برای توافقات مستقیم با سعودی و دور زدن مساله فلسطین فراهم می نماید.

انور عشقی ژنرال بازنشسته سعودی نیز با دو مسئول وزارت امور خارجه صهیونیستی به نامهای دور گلد و ژنرال یفاو مردخای دیدار کرده بود. 

ترکی الفیصل رییس اسبق سازمان اطلاعات سعودی سال 2016 از آغاز همکاری گسترده با رژیم اسراییل در تمام زمینه های موجود سخن گفته و گفت و گویی مستقیم با یعقوب عمیدرور مشاور سبق امنیتی ملی اسراییل داشت که توسط آکادمی سیاست خاورنزدیک آمریکا طراحی شده بود.

روابط سعودی و اسراییل پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ گسترش بیشتری یافت که با سفرهای گارد کوشنر دامادش و جیسون گرینبلات فرستاده ویژه اش به خاورمیانه به عربستان سعودی و فلسطین برای اجرای "قرارداد ترامپ" همراه بود.

کارشناسان می گویند عربستان فشار زیادی به کشورهای عربی برای عادی سازی رابطه با اسراییل آورده است.

شبکه های اجتماعی کویتی نیز نوشتند که سفر اخیر بن سلمان به کویت با شکست مواجه شد و وی به خاطر عدم همراهی کویت با "منویاتش" بسیار خشمگین شد.
یک منبع دربار کویت به رویترز گفته بود که فضای این سفر بسیار متشنج بود و هیچ توافق اقتصادی یا سیاسی میان طرفین امضا نشد.

در حالی که کویت در سطوح رسمی و مردمی مخالفتش را با عادی سازی با رژیم اسراییلی و تسلیم شدن در برابر فشارهای خارجی در این زمینه  اعلام نموده است شاهدیم که سعودی در سایه محمد بن سلمان نه فقط به طرف عادی سازی رابطه با اشالگران صهیونیست می دود بلکه می کوشد منویاتش برای حرکت در مسیر خفت بار به طرف عادی سازی را به دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تحمیل نماید.

پربیننده ترین خبرها