افشاگری گاردین از ارتباط مستقيم بن سلمان با شبكه ايران اينترنشنال

افشاگری گاردین از ارتباط مستقيم بن سلمان با شبكه ايران اينترنشنال
چهارشنبه 9 آبان 1397 - 11:29

بودجه یک شبکه تلویزیونی ایرانی مستقر در انگلیس به وسیله یک نهاد مرموز و شرکتی که مدیرعامل آن یک تاجر سعودی است تأمین می‌شود. این فرد با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی پیوندهای نزدیکی دارد.

العالم _ اروپا

وبسایت روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: یک شرکت که با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی  پیوندهای مالی دارد، هزینه شبکه فارسی‌زبان "ایران اینترنشنال" را تأمین می‌کند.

بودجه یک شبکه تلویزیونی ایرانی مستقر در انگلیس به وسیله یک نهاد مرموز و شرکتی که مدیرعامل آن یک تاجر سعودی است تأمین می‌شود. این فرد با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی پیوندهای نزدیکی دارد.

این افشاگری گاردین می‌تواند نگرانی‌هایی را درباره استقلال "ایران اینترنشنال" ایجاد کند، و در زمانی نیز مطرح می‌شود که نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره چندین شبکه تلویزیونی مستقر در لندن و پیوندهای آن‌ها با عربستان سعودی احساس می‌شود.

یک منبع به گاردین گفته است بن سلمان که بسیاری او را در قتل جمال خاشقچی مقصر می‌دانند عنصر پشت پرده شبکه ایران اینترنشنال است. این شبکه ادعا‌های مرتبط با دریافت هزینه از خانواده سلطنتی عربستان را رد می‌کند.

شبکه ایران اینترنشنال سال گذشته و به طور ناگهانی در عرصه رسانه‌ای لندن پدیدار شد. بخش بزرگی از 100 کارمند این شبکه حقوق‌های هنگفتی دریافت کردند اغلب دو برابر آنچه که شبکه‌های رقیب پرداخت می‌کردند. اما ابهامات زیادی درباره منابع مالی این شبکه وجود داشت. لندن به کانونی برای شبکه‌های ایرانی فارسی‌زبان تبدیل شده است.

به گفته این منبع، سعود القحطانی عنصر اصلی اطلاعاتی محمد بن سلمان و یکی از دو مقام ارشد سعودی که پس از قتل خاشقچی از کار برکنار شدند در تأمین بودجه ایران اینترنشنال دست داشته است.

این منبع می‌افزاید: «می‌توانید تصویر جامع‌تری درباره اینکه این کودکان (سعودی‌های ذی‌نفوذ و متمول در حوزه رسانه که از سوی محمدبن سلمان روانه می‌شدند) چطور می‌کوشیدند برای تغییر جهان رسانه بخرند به دست آورید. این پول از سوی خانواده سلطنتی تأمین می‌شود.»

درحالی‌که عربستان سعودی هیچ انتقادی را درباره حکومت سلطنت مطلقه خود برنمی‌تابد -- نکته‌ای که قتل جمال خاشقچی آن را نمایان می‌کند این کشور سازمان‌های رسانه‌ای را به زبان‌های مختلف ایجاد کرده است که آزادی بیان را به خصوص درباره ایران تبلیغ می‌کنند.

یکی از کارمندان شبکه ایران اینترنشنال در این خصوص به گاردین می‌گوید: «به من گفته شد در تأمین بودجه این شبکه حتی از یک ریال سعودی هم استفاده نمی‌شود. اگر می‌دانستم بودجه شبکه را سعودی‌ها تأمین می‌کنند، به آن ملحق نمی‌شدم. می‌توانم بگویم شبکه ایران اینترنشنال به سکویی برای ترویج نژادپرستی و فرقه‌گرایی مبدل شده است.»

این شبکه همچنین در اوایل تابستان به دلیل پوشش گسترده همایش گروهک منافقین که از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کند و با عربستان سعودی نیز پیوندهایی دارد هدف انتقادهایی قرار گرفت. مقامات ارشد دولت ترامپ نظیر جان بولتون از حامیان این گروهک هستند که تا سال 2012 در فهرست سیاه گروه‌های حامی تروریسم در آمریکا قرار داشت.

آفکام نهاد ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ها در انگلیس به تازگی تحقیق و تفحص از ایران اینترنشنال را به دلیل مصاحبه با سخنگوی گروهی که ماه گذشته از یک حمله تروریستی در ایران تمجید کرد، در دستور کار خود قرار داده است.

"وولانت میدیا" شرکتی که مدیریت بر ایران اینترنشنال را بر عهده دارد مدیرعاملی با نام "عادل عبدالکریم" دارد که شهروند عربستان سعودی است. او سابقه‌ای طولانی در همکاری با مدیران ارشد سعودی دارد که برخی از آن‌ها پیوندهای نزدیکی با خانواده سلطنتی دارند. یکی از این افراد، عبدالرحمان الراشد مدیر اسبق شبکه سعودی العربیه است. چندین منبع بر این باورند که وی در اداره و تأمین منابع مالی شبکه ایران اینترنشنال دست داشته است.

سردبیران این شبکه، نبیل الخطیب مشاوری که با ایران اینترنشنال کار می‌کند را برای کارمندان به عنوان مدیر شبکه و یا نماینده سرمایه‌گذاران معرفی کرده اند. گفته می‌شود سردبیران ایران اینترنشنال از شهروندی فلسطینی الخطیب برای مخفی کردن پیوندهای مالی آن با عربستان سعودی بهره برده اند. گاردین پرونده‌هایی را مشاهده کرده است که وی در آن‌ها مخالفت خود را با پوشش مسائل مرتبط با حقوق بشر در عربستان اعلام می‌کند.

به گفته یک منبع، عربستان سعودی برای کمک به راه‌اندازی ایران اینترنشنال که آگهی‌های بازرگانی پخش نمی‌کند 250 میلیون دلار هزینه کرده است. این پول در یک بازه زمانی 5 ساله (سالانه 50 میلیون دلار) پرداخت می‌شود.

یک کارمند اسبق ایران اینترنشنال در این خصوص می‌گوید: «بسیاری از کارمندان شبکه شرایط دشواری را سپری می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که حقیقت را درباره حضور سعودی‌ها در پشت پرده تأمین منابع مالی شبکه نشنیده اند؛ اما نمی‌توانند به دلیل بیم از دریافت جرایم مالی که در قراردادهایشان قید شده است، از سمت‌های خود استعفا کنند. برخی از آن‌ها برای ادامه زندگی در لندن به حمایت‌هایی که از سوی روادیدهای شبکه عرضه می‌شود نیازمندند.»

پربیننده ترین خبرها