افزایش شمار شهدای راهپیمایی اربعین در در ابوجا به 42 نفر

افزایش شمار شهدای راهپیمایی اربعین در در ابوجا به 42 نفر
چهارشنبه 9 آبان 1397 - 16:39

جنبش اسلامی نیجریه امروز چهارشنبه اعلام کرد، نیروهای دولتی این کشور با حمله به تظاهرات پیروان اهل بیت (ع) در ابوجا 42 نفر از آنان را به شهادت رساندند.

العالم - آفریقا

جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد تعداد قربانیان حادثه تیراندازی نیروهای امنیتی نیجریه به راهپیمایی مردم این کشور در ابوجا به 42 شهید رسید.

«ابراهیم موسی »سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه افزود، روز سه شنبه هفت نفر از تظاهرات کنندگان به ضرب گلوله نیروهای پلیس و امنیتی به شهادت رسیدند و روز دوشنبه نیز 35 نفر کشته شهید شده بودند که بدین ترتیب شمار شهیدان این تظاهرات به 42 نفر رسید.

وی اشاره ای به شمار زخمی ها در ابوجا پایتحت این کشور نکرد.

تارنمای «الاخبار» موریتانی » نیز در این خصوص نوشت، پلیس نیجریه شمار کشته های روز دوشنبه گذشته را سه نفر اعلام کرده است .

این تارنما افزود، پلیس نیجریه همچنین از بازداشت 400 نفر از شیعیان خبر داده است. 

مقام های نظامی نیجریه ادعا کرده اند، تظاهرات کنندگان مسلح بوده و با اسلحه و همچنین کوکتل مولوتف نیروهای پلیس را هدف قرار دادند در حالی که تظاهرات کنندگان این ادعا را تکذیب می کنند و می گویند نظامیان به سمت تظاهرات کنندگان که به صورت مسالمت آمیز در حال راهپیمایی بودند، آتش گشودند.

خبرنگار شبکه فرانس پرس نیز در گزارشی اعلام کرد، تظاهرات کنندگان که مسلح نبودند.

سازمان عفو بین الملل گزارش های منتشر شده در خصوص حمله به تظاهرات کنندگان نیجریه را نگران کننده دانست و تاکید کرد شلیک گلوله جنگی به معترضان غیر مسلح، توجیه ناپذیر است .

گروه های فعال در حوزه حقوق بشر، ارتش نیجریه را به کشتن بیش از 300 نفر از اعضای جنبش اسلامی نیجریه در سال 2015 و دفن آن ها به صورت گروهی متهم کرده اند.

شیخ « ابراهیم زکزاکی » یکی از مشهور ترین شخصیت های اسلامی در نیجریه است که از حدود سه سال پیش در بازداشت به سر می برد و با وجود بیماری و همچنین صدور حکم قضایی برای آزادی اش، همچنان در بند است.

شیخ زکراکی بارها توسط مقام های دولتی نیجریه بازداشت و زندانی شده است اما خشونت بارترین برخورد با او در 13 دسامبر 2015 میلادی یعنی حدود سه سال پیش بود که از آن زمان وی به صورت پیوسته در بازداشت به سر می برد و تلاش ها برای آزادی او همچنان بی نتیجه مانده است.

در روز 22 آذر 1394 (13 دسامبر 2015) بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله ، بیش از350 نفر از شیعیان این کشور به شهادت رسیده و صدها تن دیگر زخمی شدند و ارتش نیجریه، شیخ زکزاکی و همسرش را بازداشت کرد.

پربیننده ترین خبرها