آیا واشنگتن به خاورمیانه مورد نظر خود رسید؟

آیا واشنگتن به خاورمیانه مورد نظر خود رسید؟
پنج‌شنبه 10 آبان 1397 - 12:17

هر گاه جنگی علیه مقاومت اسلامی فلسطین یا لبنان درمی گیرد، دولت‌مردان آمریکا سرمست از قدرت ویرانگری ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و بدون توجه به توان روحی بالا و حس از خود گذشتگی و ایثار در میان رزمندگان مقاومت، از خاورمیانه جدید حرف می زنند؛ با این اوصاف رخنه رژیم صهیونیستی در صفوف کشورهای عربی آنهم به این سادگی و به طور رسمی را چگونه می توان توجیه کرد؟

العالم - فلسطین اشغالی

سفر رسمی مقامات رژیم صهیونیستی به چندین شهر بزرگ عربی آنهم پس از افشای گسترده اخبار مربوط به دیدارهای محرمانه یا همکاری های امنیتی بین مقامات رژیم صهیونیستی و مسئولین کشورهای عربی از جمله عربستان آغاز شد؛ ملاقات بین مقامات رژیمی که قبله اول مسلمانان و خاک فلسطین را غصب کرده است و مقامات سعودی یعنی کشوری که علمای وهابی اش تا همین دیروز هر کسی را که مثل آنها فکر نمی کرد حتی مسلمانان را تکفیر می کردند اما یکباره خود را دوست و متحد کسانی می دانند که نه تنها هم دین آنها نیستند بلکه به مقدسات اسلامی اهانت کرده و دست به قتل و کشتار و اسیر کردن مسلمانان می زنند.

کاری که نظامیان رژیم اشغالگر و حامیان آمریکایی شان نتوانستند در جبهه جنگ با مقاومت غیورانه فلسطین و لبنان به دست آورند، به لطف قدرت نرم و سیاست ایجاد آشوب و خشونت در کشورهایی مثل سوریه، عراق، یمن، لیبی و تا حدی در مصر به دست آورده اند؛ و اکنون این سیاست به لطف مرتجعان سیاسی جهان عرب محقق شده است؛ این حکومت های مرتجع که بر حجم انبوهی از درآمد حاصل از فروش گاز و نفت چنبره زده اند، ثروت بی پایان را صرف برافروختن آتش فتنه و خشونت و تروریسم در کشورهای بزرگ ترقی خواه کرده تا آنها را سرگرم گرفتاری های داخلی خود کرده و از حضور مؤثر در خاورمیانه بازدارند.

کشورهای کوچکی که بر اساس نظام قبیله ای اداره می شوند با تکیه بر درآمد نفتی هنگفت و به قیمت تضعیف کشورهای بزرگی که زمانی سیاست گذاری جهان عرب را به دست داشته و مانع از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یا پیشبرد فریب صلح واهی می شدند، دچار خودبزرگ پنداری شده اند.

این کشورهای کوچک قبیله ای امروز فضای خاورمیانه را پر کرده اند و گاه در قالب گاو شیرده در سطح منطقه خودنمایی می کنند و گاه فرش قرمز زیر پای نتانیاهو و ترامپ پهن کرده و سرودی را می خوانند که کلماتش با خون سرخ فلسطینی ها نوشته و آهنگش با ضرب آهنگ بلیعده شدن قدس و مسجد الاقصی نواخته می شود.

امروز این شیخ نشین های کوچک که با نیروی توهم و فریب، دچار ورم شده اند در ورطه عادی سازی رایگان روابط با رژیم صهیونیستی افتاده اند بدون اینکه بتوانند امتیازی به نفع آرمان فلسطین بگیرند و امروز پس از پوشش تبلیغاتی و سیاسی و رسمی شیوخ و شاهزاده های عرب، این شیخ نشین ها خود را در پیشگاه "معامله قرن" ترامپ که چیزی به تولد آن نمانده است، قربانی می کنند در حالی که زبان حالشان کلمات تحقیر آمیز ترامپ را که گفته بود: "اگر ما نبودیم شما هم وجود نداشتید ... و امروز باید بهای حمایت ما را بدهید"، زمزمه می کند. و حال که حمایت از این شیخ نشین های پرشیر از خارج تأمین می شود پس از اینهمه خرید اسلحه برای چیست؟ یا اینها اساسا بهانه ای هستند برای ادامه فعالیت کارخانه های اسلحه سازی آمریکا، انگلیس و فرانسه و کمک به بهبود وضعیت اقتصادی آنها؟

رسانه های وابسته به شیخ نشین های امارات و غیره دقیقا از همین بعد افکار عمومی مخاطبان عرب خود را هدف قرار داده تا با تزریق ناامیدی و یأس و روحیه شکست پذیری در داخل، آنها را مجبور به پذیرش اشغال بخشی از خاک مسلمانان و هتک حرمت مقدسات اسلامی و غارت اموال و دارایی های آنها به عنوان کارِانجام شده کنند تا صحنه حضور مقامات اسرائیلی در کشورهای عرب، برای آنها صحنه ای عادی شود. اما در سوی دیگر پرتوهای آفتاب (مقاومت) روح تسلیم و سازش و شکست پذیری را از بین برده و صحنه ای متفاوت را خلق کرده است.

به رغم تمام تلاش هایی که برای تزریق روح سازش و تسلیم در میان ملت های عرب صورت می گیرد اما این ملت ها وجدانشان بیدار است و قلبشان برای آزادسازی همه فلسطین می تپد. این ملت ها هیچگاه تسلیم استعمارگران نمی شوند و هر قدر اشغال خاک مسلمانان به طول بینجامد این ملت ها باور دارند که مادامی که الگویشان مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان باشد، حقوق شان هرگز پایمال نخواهد شد، مقاومتی که نخوت دشمن را در هم شکسته و بینی آن را به رغم ساز و برگ و سلاحش به خاک مالیده است. و باز همین اراده مقاومت بود که با کمک متحدان و دوراندیشی رهبرانش، نقشه های دشمنان را در قالب گروه های تروریستی مثل "داعش" و القاعده و تلاش برای تفرقه افکنی بین مسلمانان و تقسیم کشورشان نمودار شده بود را نقش بر آب کرد.

حال همانطور که نقشه های خاورمیانه جدید و بزرگ و میانه رو شکست خوردند نقشه خاورمیانه اسرائیلی هم شکست خواهد خورد؛ خاورمیانه ای که در آن از بد روزگار، دولتچه های کوچک در غیاب کشورهای بزرگ منطقه که هر یک درگیر مصائب خود اعم از هرج و مرج و خشونت و تروریسم هستند، میاندار صحنه سیاست منطقه هستند؛ گذشت زمان ثابت کرده است که این حقیقت محض است که می ماند و کف روی آب همیشه رفتنی است.

احمد المقدادی -العالم

پربیننده ترین خبرها