آمریکا از پیشنهاد مذاکرات برای پایان جنگ یمن به دنبال چیست؟

آمریکا از پیشنهاد مذاکرات برای پایان جنگ یمن به دنبال چیست؟
پنج‌شنبه 10 آبان 1397 - 22:27

رسوایی قتل خاشقچی را باید مهمترین علت عقب‌نشینی واشنگتن از تداوم حمایت‌های بی‌دریغ و تمام‌جانبه خود از سعودی‌ها در تهاجم به یمن دانست، وزیر دفاع و خارجه آمریکا طرفین در جنگ یمن را به پایان جنگ و مذاکره با یکدیگر دعوت کرده است اما پشت پرده این پیشنهاد چیست؟

العالم - گزارش

جنگ عربستان و ائتلاف خیالی تحت رهبری این کشور در یمن بجای چند روز و چند هفته، بیش از سه سال به طول انجامیده است بدون آنکه سعودی‌ها بتوانند از دستاوردی ملموس در قبال صدها روز بمباران تمام وقت مردم غیرنظامی و صرف صدها میلیارد دلار سرمایه بر باد رفته مردم عربستان سخن بگویند.

با این حال از همان نخستین روزهای تهاجم نظامی به یمن بسیاری بر این اعتقاد بودند که سعودی‌ها هرگز بدون چراغ سبز کاخ سفید و متحدان غربی آن به چنین اقدامی دست نمی‌زد و یا حداقل توان تداوم طولانی مدت آن را آنگونه که شاهد هستیم نمی‌داشت.

امروز با فرسایشی شدن جنگ و بی نتیجه بودن آن برای ائتلاف متجاوز، دولت های غربی و در راس آن ایالات متحده به صورت علنی خواستار پایان حملات سعودی‌ها به یمن شده اند.

پامپئو: زمان آن رسیده اقدامات خصمانه متوقف شوند

در همین راستا ائتلاف عربی 30 هزار نیرو در جنوب الحدیده برای اعمال فشار بر نیروهای انصارالله یمن مستقر کرده است.

چهارشنبه (9 آبان 97) مایک پامپئو و پس از آن جیمز متیس -- وزیر دفاع آمریکا -- در دو نشست جداگانه اعلام کردند زمان پایان جنگ یمن فرا رسیده است، متیس تاکید کرد طی 30 روز آینده طرفین جنگ را پایان دهند و در مذاکرات صلح شرکت کنند

چرا واشنگتن پیشتر چنین رویه ای را در پیش نگرفت تا از کشته شدن هزاران زن و کودک بی گناه و نابودی کامل یک کشور فقیر جلوگیری شود؟

رسوایی قتل خاشقچی و فشار افکار عمومی

بدون تردید رسوایی قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری ترکیه را باید مهمترین علت عقب‌نشینی واشنگتن از تداوم حمایت‌های بی‌دریغ و تمام‌جانبه خود از سعودی‌ها در تهاجم به یمن دانست.

درواقع قتل خاشقچی به دریچه‌ای برای توجه بیشتر رسانه‌های غربی و افکار عمومی به جنایت بزرگتر در حال انجام در یمن تبدیل شد.

فشار افکار عمومی دولت های غربی را وادار کرد که بر خلاف میل باطنی علیه جنایت جنگی سعودی‌ها در یمن موضع‌گیری کنند.

در آمریکا این مسأله به طور متناوب از سوی برخی از سناتورهای کنگره مطرح می‌شد تا جایی که مایک پمپئو وزیر خارجه مجبور به پاسخ گویی در این باره به سنا گردید.

تلاش برای مبری شدن از شراکت در جنایت یمن

وجود منافع آمریکا در جنگ یمن یکی از اصلی ترین عوامل استمرار آن بوده است. بازداشتن ایران، چین و روسیه از به دست آوردن جاي پاي راهبردي در یمن که از موقعیت استراتژیکی با برخورداری از تنگه باب المندب به عنوان گلوگاه انرژی جهان برخوردار است از جمله نگرانی‌هاي امریکاست.

لذا ائتلاف سعودی-اماراتی با حمایت تمام قد واشنگتن بیش از سه سال کشور فقیر یمن را آماج حملات خود قرار دادند و در طول این مدت جنایات گوناگونی از جمله حمله مراسمات عروسی و عزاداری، حمله به بیمارستان، حمله به اتوبوس کودکان و پناهندگان و موارد فراوان دیگری از مصداق جنایت جنگی صورت دادند که یمن می‌تواند در آینده بخاطر این اقدامات از کشورهای متجاوز طرح شکایت کند.

با این حال اکنون آمریکا که دریافته جنگ برای ائتلاف متجاوزین به بن بست خورده به دنبال شانه خالی کردن از بار مسئولیت و شراکت در این نبرد نابرابر است و می‌خواهد خود را در مقام پایان دهنده به جنگ بازنمایی کند. در همین راستا روز گذشته جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا برای کاستن از نقش آمریکا در جنگ یمن بدون اشاره فروش سلاح گسترده و انواع بمب‌های لیزری و همکاری های اطلاعاتی اعلام کرد: نیروی هوایی آمریکا تنها اقدام به سوخت رسانی به حدود یک پنجم هواپیماهای سعودی می‌کند که دست به حملات در یمن می‌زنند.

نجات آبرومندانه عربستان از باتلاق یمن

یکی دیگر ابعاد و زمینه‌های چرخش موضع دولت آمریکا این واقعیت میباشد که اکنون جنگ برای متجاوزین به بن بست رسیده و میدان جنگ یمن عملاً به باتلاقی برای سعودی ها تبدیل شده است که روز به روز بیشتر آنها را در خود فرو می‌برد. لذا اعلام لزوم پایان دادن به جنگ عملاً دریچه ای برای عربستان است  که بتواند به صورت آبرومندانه‌تری صحنه جنگ یمن را ترک کند. البته این امر همچنان هزینه‌های حیثیتی و پرستیژی برای سعودی ها در بعد بین المللی را نمی تواند جبران کند چرا که خواه ناخواه موفقیت های جبهه مقاومت در سوریه و عراق در مواجهه با تروریست سازمان یافته که از سوی دول غربی و عربی حمایت کامل می‌شد و بازگرداندن ثبات به این کشورها در برابر شکست ائتلاف سعودی- اماراتی در یمن تحت محاصره و فقیر قرار گرفته و مقایسه می شود.

قطعه قطعه کردن یمن 

انصارالله یمن روز گذشته در اولین واکنش به پیشنهاد مذاکرات صلح آمریکایی آن را رد کرد و اعلام کرد هرگز در مذاکراتی که به حاکمیت و استقلال یمن احترام گذاشته نشود شرکت نخواهد کرد.

بخیتی -- عضو سیاسی جنبش انصارالله یمن -- در گفتگو با العالم تصریح کرد: صرفا در مذاکرات یمنی-یمنی شرکت خواهیم کرد، آمریکا به دنبال قطعه قطعه کردن یمن است.

آنچه امروز آمریکا تحت عنوان مذاکرات صلح یمن مطرح کرده است و با استقبال بی سابقه ائتلاف سعودی و همچنین دولت معزول هادی روبرو شده است به ظن برخی کارشناسان با هدف ایجاد گروه های خودمختار در این کشور و به عبارتی تکه تکه کردن یمن است.

نسخه آمریکا برای یمن همان نسخه قدیمی آمریکا برای خاورمیانه است، خرد کردن کشورهای بزرگ و حمایت از فرقه های افراطی.

ائتلاف متجاوز سعودی با گماشتن بیش از 30 هزار نیرو در مرزهای الحدیده سعی دارد با ایجاد فشار انصارالله یمن را به پای مذاکره بیاورد، این فشار ائتلاف متجاوز نشان می دهد آنها به دنبال دست یافتن به اهدافی هستند که در جنگ ظالمانه از آن محروم بودند.

ساکنان محلی گفتند که ارتش یمن نیز نیروهایی را در مرکز شهر و بندر الحدیده و مناطق جنوبی آن برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی مستقر کرده است.

پایان دادن به جنگ در یمن برای نجات کودکان این کشور کافی نیست

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) هشدار داد پایان دادن به جنگ در یمن برای نجات کودکان این کشور فقیر کافی نیست.

گیرت کاپلار، مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقای یونیسف گفت: « آنچه بدان نیاز داریم خاتمه دادن به این جنگ و ایجاد ساز و کاری دولتی است که بر مردم و کودکان متمرکز است.»

این مسئول یونیسف با بیان اینکه مناقشه شرایط این کشور را که فقیرترین کشور منطقه محسوب می شود و سال ها به علت عدم توسعه در شرایط نامطلوبی قرار داشت، تشدید می کند، خاطرنشان کرد: « خاتمه دادن به جنگ کافی نیست.»

کاپلار در ادامه گفت بیش از نیمی از چهارده میلیون یمنی در معرض خطر قحطی را کودکان تشکیل می دهند. در حال حاضر حدود یک میلیون و هشتصد هزار کودک زیر پنج سال در این کشور در وضعیت سوء تغذیه حاد قرار دارند.

لاوروف خواستار گسترش گفتگوی ملی در یمن شد

وزیر خارجه روسیه خواستار توسعه گفتگوی ملی با مشارکت همه گروه‌های سیاسی اصلی در یمن و با نظارت سازمان ملل شد.

در بیانیه صادره از وزارت خارجه روسیه آمده است: وزرای خارجه روسیه و یمن به مناسبت نودمین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور به یکدیگر تبریک گفتند و لاوروف بار دیگر بر ضرورت گسترش گفت‌و گوی ملی با نظارت سازمان ملل و با مشارکت همه گروه‌های سیاسی اصلی یمن تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: بازگشت صلح به یمن راه را برای برقراری مجدد تماس‌های چند جانبه میان دو کشور خواهد گشود.

وزرای خارجه روسیه و یمن بر ضرورت حل بحران سیاسی و نظامی این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کردند.

نخست‌وزیر انگلیس هم خواستار پایان جنگ یمن شد

ترزا می، نخست وزیر انگلیس طی سخنرانی در مقابل اعضای پارلمان گفت: قطعا دعوت آمریکا برای پایان جنگ در یمن را حمایت می‌کنیم.

وی افزود: اگر آتش بس بر توافق سیاسی میان طرف‌های درگیر منجر نشود، تاثیری بر اوضاع این کشور نخواهد داشت.

پاریس: زمان پایان جنگ یمن فرا رسیده است

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه در گفتگو با رادیو «BFMTV» این کشور گفت: زمان پایان جنگ یمن فرا رسیده است.

وزیر دفاع فرانسه در این خصوص افزود: فرانسه با همکاری سازمان ملل متحد برای رسیدن به یک راه حل سیاسی در یمن همکاری خواهد آورد؛ چرا که راه حل نظامی هیچ نتیجه ای نخواهد داد.

وی در ادامه بدون اشاره به قتل عام مردم مظلوم یمن با استفاده از تسلیحات آمریکائی و انگلیسی در بیش از ۳ سال گذشته در ادامه گفت: پایان دادن به جنگ در یمن مهم و حتی اولویت فرانسه است.

قطر: جنگ علیه یمن بیهوده و پوچ است/ از برقراری آتش‌بس حمایت می‌کنیم

وزارت خارجه قطر در بیانیه ای اعلام کرد: "دولت قطر از دعوت آمریکا برای آتش‌بس در یمن استقبال و آن را گامی دلگرم کننده برای حل‌وفصل سیاسی اوضاع و پایان درد و رنج ملت برادر یمن می‌داند".

این بیانیه افزود: دولت قطر حمایت کامل خود را از هرگونه تلاش برای آشتی ملی و پایان دادن به این جنگ بیهوده براساس مصوبات مربوط شورای امنیت و طرح کشورهای عرب خلیج فارس و برآیند گفت‌وگوهای ملی یمن اعلام می‌کند. این جنگ بیهوده باعث رنج و مصیبت برای ملت برادر یمن شده است.

این بیانیه بار دیگر بر موضع ثابت دولت قطر در حفظ وحدت یمن و استقلال و سلامت سرزمینی این کشور تأکید کرد و از کشورهای مؤثر در جامعه بین‌المللی خواست تا از ملت برادر یمن حمایت، و همه تدابیر لازم را برای حل‌وفصل اوضاع انسانی خطرناک این کشور اتخاذ و برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه به همه مناطق یمن تلاش کنند.

مذاکرات صلح یمن احتمالاً در سوئد برگزار خواهد شد

وزیر امور خارجه سوئد امروز گفت که کشورش ممکن است میزبان مذاکرات بین طرف‌های درگیر در یمن باشد.

مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد در حالی این مساله را مطرح کرده که فرستاده ویژه سازمان ملل تاکنون از برگزاری مذاکرات موثر بین طرف‌های درگیر در یمن ناکام مانده است.

خوش‌بینی‌ها برای توقف جنگ در یمن از زمانی بیشتر شده است که وزیران خارجه و دفاع آمریکا و برخی کشورهای غربی در اظهاراتی که نشانگر چرخشی بزرگ در موضع‌گیری این کشورها در قبال جنگ یمن است، اعلام کرده‌اند که زمان توقف جنگ در یمن فرا رسیده است.

والستروم گفت که سازمان ملل از سوئد خواسته که آیا می‌تواند محلی را برای فرستاده این سازمان برای برگزاری گفت‌وگو فراهم کند یا خیر.

وزیر امور خارجه سوئد همچنین گفت که این مایه خوشحالی سوئد است اما هنوز چیزی قطعی نشده است.

وی ادامه داد: ما همواره از اقدامات مارتین گیریفیس، فرستاده سازمان ملل چه در سازمان ملل و چه در اتحادیه اروپا حمایت کرده‌ایم. اوضاع در یمن در حال حاضر بدترین بحران بشری در جهان است که با آن روبرو هستیم.

پربیننده ترین خبرها