پمپئو:نمی‌توانیم از منافعمان در روابط با سعودی چشم بپوشیم

پمپئو:نمی‌توانیم از منافعمان در روابط با سعودی چشم بپوشیم
جمعه 11 آبان 1397 - 01:00

وزیر خارجه آمریکا سعودی ها را شرکای تجاری و خالق فرصت های فراوان برای رشد کسب و کار و ثروت آمریکایی ها توصیف کرد و گفت: نمی توانیم از منافع خود در روابط با آنها چشم پوشی کنیم.

العالم-آمریکا

مایکل پمپئو روز پنج شنبه این مطلب را روز پنج شنبه در گفت و گو با رادیوی تونی کتس مطرح کرد.

تعلق و اتکای سیاست های کاخ سفید به سعودی ها که از دوران ترامپ شدیدتر شده است و حاکمان ریاض برخلاف تحقیرهایی که رئیس جمهوری آمریکا علیه سعودی ها به کار برده، همچنان می کوشند نقش خود را در تامین حساب های بانکی صاحبان صنایع نظامی و تزریق منابع نفتی ادامه دهند، این روزها با مماشات واشنگتن در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی سعودی بیش از پیش نمایان شده است.

این مساله آنجایی پررنگ تر می شود که پمپئو از نقش آفرینی سعودی ها برای جبران کاهش صادرات نفت ایران پس از اعمال تحریم ها در 5 نوامبر(14 آبان) سخن می گوید که «پادشاهی عربستان سعودی در عقب راندن ایران و تلاش برای تغییر رفتار آن یک متحد استراتژیک ما بوده است».

وی اضافه کرد در همین رابطه، آنها یاری می کنند و اطمینان می دهند که نفت خام کافی در بازار وجود دارد.

پمپئو با تکرار اتهام های سعودی و صهیونیست پسند، ایران را بزرگترین حامی مالی آنچه که او تروریست نامید دانست و افزود: در همین هفته گذشته شاهد بودیم که آنها می خواستند در اروپا ترور انجام دهند.

وی ادامه داد: این ها نشانه هایی است که آنها بی ثباتی بزرگی را در خاورمیانه ایجاد کرده اند و به همین دلیل هم ترامپ رئیس جمهوری آمریکا معتقد است برجام توافق وحشتناکی است و تصمیم گرفت که از آن خارج شود.

وزیر خارجه آمریکا که خیال خام تغییر نظام را در سر می پروراند، اضافه کرد: به همین دلیل است که روز دوشنبه آینده تحریم های شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است را باز می گردانیم.

پمپئو که دولتش به موجب رای الزام آور دیوان بین المللی دادگستری باید تحریم ها را متوقف و از تشدید شرایط در آینده بپرهیزد، همچنان بر طبل یکجانبه گرایی و ضدیت با ایران می کوبد که این اقدام سعودی ها برای جبران نفت خامی است که به گفته او «ایران از فروش آن برای تامین کمک های تروریستی در سراسر جهان» به فروش می رساند.

خبرنگار پرسید من فکر می کنم در ذهن مردم این سوال مطرح است که با وجود اینکه سعودی، شریک ما، قتلی را به صورت کاملا ناشیانه انجام می دهد و این مساله درباره 11 سپتامبر هم وجود دارد، چگونه هنوز آن را یک دوستی و یک رابطه ارزشمند تعریف می کنید؟

پمپئو مدعی شد که من و رئیس جمهوری کاملا روشن کرده ایم که «قتل جمال خاشقچی کاملا ناپذیرفتنی است». «این رفتار یک کشور نیست».

با این حال وزیر خارجه آمریکا می کوشد که سعودی ها را با وجود 18 روز مخفی کاری تطهیر کند و می گوید «سران سعودی هم چنین گفته اند».«ما و آنها در یک کمپین کشف واقعیت تعامل داریم».

مشخص نیست این کمپین با وجود اسناد و مدارک روشن دال بر قتل برنامه ریزی شده، چرا هنوز نتوانسته است دلیل این اقدام را روشن کند و عوامل و دستور دهنده اصلی آن را کشف کند و عجیب است که آمریکا برای چندمین بار بررسی یک جنایت را به خود جانی واگذار می کند.

پیشتر در ماجرای بمباران یک اتوبوس کودکان یمنی هم آمریکا، جانی یعنی ائتلاف سعودی را مامور تحقیق این جنایت آشکار کرد که نتیجه آن نیز هیچ گاه شفاف نشد و هیچ یک از مرتکبان این جنایت هم پاسخگو نشدند. اما وزیر خارجه ایران ستیز آمریکا این بار هم می گوید «ما کارمان را انجام می دهیم تا دقیقا بدانیم چه اتفاقی افتاده است»! و «ما متعهد شده ایم که مسئولان قتل جمال خاشقچی را پاسخگو نگهداریم».

وزیر خارجه آمریکا حتی در چنین شرایطی که افکار عمومی جهان و سران جامعه بین المللی اقدام سعودی را در قتل این روزنامه نگار محکوم کرده اند و حتی برخی همچون آلمان و سناتورهای آمریکا خواستار توقف فروش سلاح به این رژیم شده اند، ادامه می دهد « با این وجود، روابط ما با پادشاهی عربستان روابط استراتژیک بلند مدت و عمیق است».

از دیگر نکات عجیب از اظهارات سناتور پیشین اسلام ستیز آمریکایی این است که سعودی ها را «متولی دو مکان مقدس» می داند.

پمپئو تیر خلاص در روابط با سعودی ها را این گونه شلیک می کند که «آنها شرکای تجاری هستند. آنها فرصت های فراوانی برای آمریکایی ها برای رشد کسب و کار خود و ایجاد ثروت در ایالات متحده فراهم می کنند».

وی با نادیده گرفتن اعترافات صریح ترامپ در تامین مالی سعودی ها برای تروریسم به ویژه القاعده و النصره، مدعی شد: آنها همکاری خوبی با دولت ترامپ در مبارزه با تروریسم در سراسر جهان دارند. اینها مهمترین منافع امنیت ملی آمریکا هستند و ما نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم.

جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی منتقد حاکمان فعلی سعودی، دهم مهرماه در کنسولگری سعودی در استانبول ناپدید شد. با وجود اعلام رسمی دادستانی سعودی مبنی بر قتل این روزنامه نگار در این محل دیپلماتیک، هنوز جسد وی به دست نیامده و اطلاعاتی از عاملان یا دستور دهندگان اصلی این جنایت نیز منتشر نشده است.

ايرنا

پربیننده ترین خبرها