پاسخ دولت نجات ملی یمن به دعوت آمریکا برای توقف جنگ

پاسخ دولت نجات ملی یمن به دعوت آمریکا برای توقف جنگ
جمعه 11 آبان 1397 - 11:50

دولت نجات ملی یمن ضمن استقبال از دعوت واشنگتن برای توقف جنگ در این کشور، توقف حمایت‌های آمریکا از ائتلاف سعودی - اماراتی و تامین تسلیحات برای آنها را از مهمترین عوامل پایان این جنگ دانست.

 

العالم - یمن

دولت نجات ملی یمن از دعوت وزرای دفاع و خارجه آمریکا برای پایان یافتن تجاوز به یمن و تعیین مهلت سی روزه برای خاتمه دادن به کلیه عملیات‌های جنگی به یمن و آغاز گفت‌وگو برای یافتن راهکاری مسالمت‌آمیز به منظور پایان دادن به رنج کنونی ملت یمن، استقبال کرد.

یک منبع در دفتر نخست‌وزیری دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (سبأ)، گفت: ملت یمن با هر فراخوان و دعوت صادقانه‌ای برای پایان دادن به عملیات‌های نظامی و فراهم کردن شرایط برای آغاز گفت‌وگو میان تمامی طرف‌های مسئول برقراری صلحی عادلانه برای حفظ امنیت، وحدت، حاکمیت و سلامت خاک یمن همراهی می‌کند.

وی تاکید کرد: رفع پوشش سیاسی آمریکا از عربستان و امارات، توقف تامین تسلیحات آنها و حمایت کنونی از آنها و تدارک یک اراده بین‌المللی جدی و فراگیر از عوامل اصلی برای توقف عملیات‌های نظامی و موفقیت تلاش‌ها، رایزنی‌ها و مذاکرات آتی به شمار می‌رود. 

این منبع تاکید کرد که دولت نجات ملی یمن به توصیه «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن و سایر اعضای این شورا، از گزینه‌های «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای دستیابی به صلحی مطلوب حمایت می‌کند.
وی تاکید کرد: اما ایده‌های مربوط به آینده و ساختار دولت بعدی یمن، باید به یمنی‌ها سپرده شود تا خود بدون هیچ‌گونه دخالت و تصمیمات تحمیلی خارجی، درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

این منبع همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا به وظایف و مسئولیت‌های اخلاقی‌اش عمل کند و در پایان دادن به جنگ یمن، نقشی فعال ایفا کند و در حمایت از هرگونه تلاش مسالمت‌آمیز برای پایان به مصیبت بشریت قرن حاضر که گریبانگیر میلیون‌ها یمنی شده، مشارکتی مسئولانه داشته باشد.

«جیمز متیس» و «مایک پمپئو» وزرای دفاع و خارجه ایالات متحده آمریکا طی چند روز اخیر و در پی بالا گرفتن انتقادهای بین‌المللی از عربستان در پی قتل و تکه‌تکه کردن روزنامه‌نگار منتقد مقیم آمریکا، خواستار آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح در یمن طی 30 روز آینده شدند.

متیس بعد از گذشت سه سال و هفت ماه از آغاز جنگ سعودی علیه یمن، ادعا کرد که آمریکا تمایل دارد طرف‌های درگیر در یمن در زیر چتر سازمان ملل متحد، بر سر میز مذاکره حاضر شوند. پامپئو نیز اعلام کرده بود که ائتلاف عربستان باید حمله به همه مناطق مسکونی یمن را متوقف کند.

جنبش انصارالله یمن نیز در واکنش به این ادعاهای واشنگتن تاکید کرد که یمن خواستار توقف جنگ و آغاز مذاکره بدون پیش شرط است، ولی طرف مقابل پیش‌شرط مطرح می‌کند.

«محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی انصار الله با بیان اینکه این جنبش طرح ماتیس را به صورت کامل رد می‌کند، خاطر نشان کرد که علت این مسئله این است که آمریکا در جریان تجاوز به یمن یک طرف اصلی به شمار می‌رود و در واقع «تجاوز به یمن اساسا به خاطر آمریکا صورت گرفت. به همین دلیل، برقراری صلح در یمن، مستلزم توقف تجاوز آمریکایی به یمن است و تنها راه حل یمن، مذاکرات یمنی-یمنی و عدم مداخله هر طرف خارجی در آن است».

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها