ظریف خواستار مقابله کشورهای دی.8 با اقدامات یکجانبه علیه ایران شد

ظریف خواستار مقابله کشورهای دی.8 با اقدامات یکجانبه علیه ایران شد
شنبه 12 آبان 1397 - 12:20

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار مقابله کشورهای عضو گروه دی.8 با اقدامات غیرمسئولانه و غیرقانونی از جمله تحریم های مجرمانه علیه ایران شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

هشت کشور اسلامی شامل ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی.8 هستند.
ظریف روز شنبه طی سخنرانی در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه سازمان دی.8 در آنتالیا گفت: در شرایط کنونی بیش از هر زمانی برای ما ضرورت دارد تا چندجانبه گرایی اقتصادی و بازرگانی را از جمله در چارچوب هایی نظیر گروه دی8، ارتقا داده و تقویت کنیم. 
وی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی پایین و رکود برای اقتصاد جهانی از سوی صندوق بین المللی پول بیان کرد: تردیدی نیست که یکجانبه گرایی و موانع تجاری و تحریم های روزافزون علت اصلی شکل گیری چنین چشم انداز منفی است.
ظریف تاکید کرد: اقدامات تجاری یکجانبه، تحرکات تلافی جویانه و تحریم های اقتصادی می تواند اقتصاد جهانی را دچار اختلال کرده و همکاری های گسترده چندجانبه را در زمانی که به شدت نیاز به آن احساس می شود، تحت الشعاع قرار دهد. 
وی اضافه کرد: گروه دی.8 در طول مدت زمان دو دهه فعالیت به تدریج به بستری ارزشمند برای ارتقای همکاری های اقتصادی موثر بین اعضای آن تبدیل شده و از ظرفیت لازم برای تقویت جایگاه کشورهای عضو در اقتصاد جهانی، تنوع بخشی به اقتصاد اعضا، ایجاد فرصت های جدید در عرصه روابط تجاری، ارتقای مشارکت ها در فرایند تصمیم گیری در سطح بین المللی و بهبود استاندارد زندگی شهروندان کشورهای عضو برخوردار بوده است.
وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: در گروه دی.8 قرابت های بسیار زیاد فرهنگی در کنار تاریخ مشترک نیز به تلاش های ما در ایجاد انگیزه ای مشترک برای توسعه اقتصادی و اجتماعی مردمان کشورهای خود کمک کرده است و بر اساس ظرفیت های این سازمان و همچنین اشتراکات خویش، گروه دی8 به مثابه بستری برای ارائه فرصت های بسیار به منظور همکاری و تحقق آرمان های مشترک خود به شمار می رود.
ظریف خواستار اتخاذ راهبردهای مطلوب برای همکاری بین اعضای هشت کشور این سازمان شد و افزود: نقطه قوت ما در رشد مداوم و توسعه مستمر یک بازار داخلی بزرگ است که همزمان از کارویژه های «هاب تولیدی» و «پایه مصرف» برخوردار است.
وی ادامه داد: ما باید قابلیت خود مبنی بر عامل ثبات زا بودن در اقتصاد جهانی پرتلاطم را نشان دهیم و همچنین باید به تقویت هم افزایی و تکمیل کنندگی یکدیگر بپردازیم تا از این رهگذر بتوانیم مخاطرات و موانع اقتصادی خارجی و همچنین دیگر چالش های شناخته شده یا ناشناخته را که احتمالا در آینده با آن مواجه می شویم، تحمل کنیم.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در این سخنرانی از تهیه «نقشه راه 10 ساله همکاری اقتصادی گروه دی8 (2020-2030)» و اولویت بندی فعالیت ها ذیل این نقشه راه در حوزه های تجارت، کشاورزی، امنیت غذایی و نظایر آن استقبال کرد و گفت: این نقشه راه، چشم انداز و ابزار لازم برای هدایت فعالیت های خود در سال های پیش رو را در اختیار ما قرار می دهد.
وی ، تجارت را موتور توسعه اقتصادی دانست و بیان کرد: ارزش مجموع حجم تجارت بین کشورهای گروه دی.8 بالغ بر 100 میلیارد دلار بوده و متوسط نرخ رشد سالانه نیز 6 درصد است ولی با این حال، هدف تجارت داخلی بین اعضای این گروه، 500 میلیارد دلار تعیین شده که دستیابی به این هدف نیازمند تسهیلات مناسب است.
وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر عملیاتی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی در بین کشورهای دی.8 به منظورارتقای تجارت درون منطقه ای بین اعضای گروه گفت: ما باید در جستجوی دیگر سازوکارهای تسهیل کننده نظیر همکاری مالی و بانکی و مکانیسم های پرداخت نیز باشیم.
وی با قدردانی از ابتکار عمل برای تاسیس و راه اندازی «دفتر تهاتر دی.8» اظهار کرد: با توجه به میزبانی ما از اتحادیه تهاتر آسیا از سال 1974، ما آمادگی کامل خود را برای به اشتراک گذاری تجارب با اعضای گروه دی8 به منظور دستیابی به این هدف مهم اعلام می کنیم.
ظریف همچنین تاکید کرد: باور داریم که بخش خصوصی در تمامی حوزه های همکاری نظیر تجارت، سرمایه گذاری، صنعت، کشاورزی، تعاملات اجتماعی و گردشگری باید مشارکت داشته باشد و بر این اساس، ما باید بخش خصوصی را با هدف مشارکت مطلوب در فعالیت های اقتصادی و بازرگانی سازمان دی.8 تشویق کنیم.
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: بخش خصوصی می تواند نقشی کانونی در پیشبرد نوآوری، تولید ثروت، درآمدزایی و اشتغال آفرینی و همچنین بسیج منابع داخلی ایفا کند و این موارد فعالیت هایی به شمار می آیند که می تواند منتج به محو فقر و نظایر آن شود.
وی بیان کرد: ما نسبت به نقش کلیدی انرژی در رشد و توسعه اقتصادی واقف هستیم و خود را متعهد به گسترش همکاری ها در این حوزه می دانیم و جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار داشته و آماده است در قالب همکاری بلندمدت، در امنیت انرژی جهانی مشارکت کرده و ظرفیت کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق پروژه های مشترک در زیرساخت های دریایی، ریلی و جاده ای را افزایش دهد.
ظریف ، سرمایه انسانی را عاملی کلیدی در توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: راه اندازی دانشگاه بین المللی گروه دی.8 در شهر همدان ایران با هدف ظرفیت سازی در میان کشورهای عضو می تواند به طور گسترده ای در توسعه منابع انسانی نقش آفرین باشد.
وی با اشاره به این که اعضای گروه دی8، کشورهای ساحلی به شمار می آیند، افزود: تمایل دارم تا اضافه نمودن «اقتصاد آبی» به عنوان یکی دیگر از حوزه های همکاری را پیشنهاد دهم و با توجه به برآورد حجم معاملات در اقتصاد آبی بین سه تا 6 تریلیون دلار در سال، این امر فرصت های مطلوب در اشتغال آفرینی، خدمات زیست بوم، فرهنگی، صیادی و کشت آبی فراهم می کند و به همین علت همکاری بین اعضای گروه دی.8 برای توسعه اقتصاد آبی ظرفیت بزرگی برای ارتقای توسعه پایدار به شمار آمده و می تواند مسیر رشد اقتصادی و کاهش فقر را تقویت بخشد.
ظریف اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در گذشته و حال خود را متعهد به تحقق اهداف گروه دی.8 دانسته و حمایت های خود را این سازمان به منطور نیل به این اهداف استمرار خواهد بخشید.
به گزارش ایرنا، هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای دی.8، با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح روز شنبه در هتل کورنلیای شهر آنتالیای ترکیه برگزار شد.
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز جمعه برای شرکت در این اجلاس وارد شهر آنتالیای ترکیه شد.
به گزارش ایرنا، گروه دی.8 (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.
پایه گذار گروه D8 نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.
نخستین اجلاس سران دی 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد.
دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و دبیرکل آن به مدت چهار سال و به صورت دوره ای از سوی کشورهای عضو تعیین می شود.
تجارت کنونی بین این کشورها رقمی در حدود 150 میلیارد دلار برآورد شده ولی هدف این سازمان رسیدن به رقم 500 میلیارد دلار است.
کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی.8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.
موافقت نامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.

پربیننده ترین خبرها