یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا "احمد بن عبدالعزیز" جانشین "بن سلمان" می شود؟

آیا
شنبه 12 آبان 1397 - 21:35

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • سفر ناگهانی احمد بن عبدالعزیز به سعودی برخی گمانه ها درخصوص تغییر بن سلمان را تقویت کرده است.


تحلیل:

  • اگرچه تفسیرهای متعددی درخصوص سفر ناگهانی احمد بن عبد العزیز به عربستان شده و در راس این تفسیرها برخی از احتمال جایگزینی او در مقام پادشاهی و یا ولایتعهدی سخن گفته اند اما به نظر می رسد طرح چنین مسائلی قبل از آنکه بهره ای از واقعیت داشته باشد بیشتر بیان آرزوهای صاحبان این سخنان در تغییر بن سلمان باشد. واقعیت آن است که در ماجرای قتل خاشقچی شخص ترامپ حیثیت و ابروی خود و آمریکا را درخصوص حفظ بن سلمان هزینه کرد و پس از تحمل آن هزینه سنگین، بعید به نظر می رسد به تغییر بن سلمانی که در امر مبارزه جدی با ایران از یک سو و عملیاتی کردن "معامله ترامپ" از دیگر سو به وجودش نیازمند است مبادرت کند.
     
  • استفاده از ظرفیت عربستان در روزگاری که آمریکا برای تامین بازار نفت در شرایط کم رنگ شدن حضور ایران در این بازار به شدت به آن نیازمند است ریسک پذیری ترامپ در تعویض بن سلمان را تقریبا نزدیک به محال می کند.
     
  • حضور چندین ساله این کوچکترین فرزند ملک عبد العزیز در بریتانیا و عدم ارتباط مستحکم او با امریکا پذیرش این فرضیه را دشوار می کند که واقعا امریکا پس از ماجرای خاشقچی و حمایت تمام قد از ملک سلمان و فرزندش بپذیرد که پای شریک دومی در بهره مندی از نفت و بازار اسلحه عربستان _یعنی بریتانیا- باز شود.
     
  • اینکه مقامات امریکایی از موضع گیری در مقابل شایعات مربوط به دلایل سفر احمد سکوت کرده اند دقیقا بخاطر ان است که ضمن تاکید بر دو هفته ای بودن عمر حکومت سعودی، بن سلمان و پدر را آنچنانکه مایلند تحت امر خود نگه دارند و بهره برداری از "گاو شیرده سعودی"را با حداکثر ظرفیت پی بگیرند.
     
  • شاید احمد به عنوان کسی که معاونت وزارت کشور و همچنین تصدی پست وزارت کشوری را در کارنامه خود دارد و در عین حال رقیب بالقوه بن سلمان و پدرش محسوب می شود به عربستان دعوت شده تا حداکثر در پست هایی امنیتی مانند آنچه در نتیجه ایجاد تغییر در شاکله سیستم امنیتی عربستان و به دست بن سلمان در حال انجام است جای بگیرد. در چنین شرایطی بن سلمان رقیب بالقوه خود را در داخل سعودی کاملا زیر نظر خواهد داشت و در صورت احساس خطر به راحتی از قابلیت حذف او برخوردار خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها