یک خبر چند خط تحلیل؛

قتل خاشقچی پیوند اسرائیل و عربستان را علنی کرد

قتل خاشقچی پیوند اسرائیل و عربستان را علنی کرد
يکشنبه 13 آبان 1397 - 20:37

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • نتانیاهو ضمن انکه قتل خاشقچی توسط سعودی ها را مساله ای وحشتناک توصیف کرد اما تاکید کرد وجود عربستانی با ثبات برای ثبات منطقه و جهان مهم است.


تحلیل:

  • اگرچه درخصوص روابط پنهانی عربسان و اسرائیل حرف و حدیث های فراوانی پیش از این به گوش می رسید اما تاکید بر مشروعیت این رژیم در ماه های گذشته از سوی بن سلمان تقریبا همه تردیدها را در هم هدف بودن و پیوند استراتژیک سعودی و اسرائیل از بین برد و البته پس از سکوت معنا دار اسرائیل در مقابل قتل خاشقچی و موضع اخیر نتانیاهو در این خصوص این پیوند استراژیک به شکلی علنی اعلام شد.
     
  • متعاقب سخنانان نتانیاهو در دفاع از سعودی در مساله قتل خاشقچی، سخنان وزیر انرژی این رژیم مبنی بر اینکه خطری که از ناحیه ایران اتمی متوجه همگان است از اهمیت کشتن خاشقچی مهم تر است در واقع تاکیدی تلقی می شود بر ابراز علنی هم پیمانی استراتژیک سعودی و اسرائیل. تاملی بر تاکیدات این وزیر صهیونیستی مبنی بر اینکه دولت های عربی از جمله عربستان در سال های اخیر هم پیمانان ما بوده اند و در کنار ما در مقابل هسته ای شدن ایران ایستاده اند به روشنی پرده از سابقه همراهی سعودی  ها و اسرائیل بر می دارد.
     
  • استقبال دیروز بن سلمان از هیات مسیحی امریکایی که رییس آن "روزنبرگ" در حمایت از رژیم صهیونیستی شهره افاق است و خبر واشنگتن پست مبنی بر اینکه هم نتانیاهو و هم سیسی در تماس با مقامات کاخ سفید از آنها درخواست کرده اند در ماجرای قتل خاشقچی از بن سلمان حمایت کنند نیز شاهدی دیگر بر این مساله است که در شرایط کنونی سعودی و هم پیمانانش در منطقه هیچ هراسی از علنی شدن روابطشان با اسرائیل ندارند و در نتیجه از آمادگی کامل جهت تحقق "معامله ترامپ" طی روزهای پیش رو برخوردارند.

پربیننده ترین خبرها