واکنش ها به آغاز دور دوم تحریم های آمریکا

واکنش ها به آغاز دور دوم تحریم های آمریکا
يکشنبه 13 آبان 1397 - 23:04

در حالیکه آمریکا اعلام کرده است از هشت و سی دقیقه روز دوشنبه پنجم نوامبر تحریم های جامعی را علیه ایران به اجرا  می گذارد واکنش ها به تاثیرات این تحریمها با شک و تردیدهای بسیاری در محافل مالی ، سیاسی و رسانه ای همراه است.

العالم _ گزارش

کمترین بازخورد به اعلام آغاز دور دوم تحریمها در بازارهای پولی و مالی جمهوری اسلامی ایران بود. بازار سرمایه ایران هیچ واکنش منفی به آغاز دور دوم تحریمهای امریکا نداشت. آمریکا در شش ماه گذشته هر چه توان داشت در به صفر رساندن صادرات نفت ایران انجام داد. فشار شدیدی به كشورها و شركت‌هاي خريدار نفت ايران وارد كردند تا از ايران نفت نخرند هیاتهای مختلف آمریکایی به کشورهای مختلف خریدار نفت ایران  در چند ماه گذشته سفر کردند تا جلوی فروش نفت ایران را بگیرند. اما نتایج این سفرها معافیت هشت کشور از تحریمهای امریکا و ادامه فروش نفت به این کشورها بود. پافشاری آمریکا بر مواضعش برای ادامه فشار به خریداران عمده نفت ایران می توانست موجب تاثیراتی در قیمتهای جهانی نفت و فضای سیاسی آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره  بشود.

روزنامه مصری الاهرام در مقاله ای در خصوص جنگ روانی آمریکا ضد ایران نوشت، بر خلاف ادعاهای آمریکا، تحریم های این کشور ضد ایران بسیار زود دچار شکست شده است و ایران و متحدانش پیروز قطعی این میدان هستند. الاهرام در این مقاله به قلم «مصطفی السید» با عنوان « ناکامی و شکست زودهنگام تحریم های آمریکا علیه ایران » می نویسد بولتن درصدد مقدمه چینی برای اعلام ناکامی و شکست آمریکا در قانع ساختن اکثر کشورهای وارد کننده نفت ایران به مشارکت در تحریم ایران است اما او می خواهد مساله را اینگونه وانمود کند که کار بدست آمریکا است و تمرد و مخالفتی با سیاست های آمریکا در کار نیست و این آمریکاست که به کشورهای متحد یا نزدیک به ایران اجازه عدم همراهی به ممنوعیت خرید نفت ایران را می دهد. این رسانه مصری در ادامه نوشت، بولتون خوب می داند آمریکا از هیچ تلاشی چه با تهدید چه با ترغیب، برای قانع کردن این کشورها برای همراهی با تحریم ایران فروگذار نکرده است اما واقعیت این است که این تلاش ها با موفقیت همراه نبوده است و اتحادیه اروپا ، هند ، پاکستان و کره جنوبی بر تداوم واردات نفت از ایران اصرار دارند .

ترامپ با به راه انداختن بازی سیاسی و تبلیغاتی باآغاز دور دوم تحریم ها سعی کرد حداکثر بهره برداری سیاسی و تبیلغاتی را از خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران بکند . او با الگو گرفتن از پوسترهای  یک سریال تلویزیونی بنام بازی تاج و تخت کوشید اذهان عمومی را  متوجه خود کند اما این بازی سیاسی و تبلیغاتی رئیس جمهوری آمریکا موجب تمسخر او در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی شد.  دونالد ترامپ، با انتشار تصويري الهام گرفته از تبليغ سريال تلويزيوني بازي تاج تخت در حساب کاربری خود نوشت: «تحريم‌ها در راهند؛ پنجم نوامبر». كريستينا ويلكي، خبرنگار سي‌ان‌بي‌سي در كاخ سفيد در واكنش به اين توييت نوشته است «انگار حاكميت امريكا از سبك مستند داستاني تلويزيوني در حال وارد شدن به سبك خيالي- حماسي است»

جدیترین واکنش را به اغاز دور دوم تحریمهای آمریکا را وزرای خارجه و دارایی سه کشور بزرگ و موثر اروپایی آلمان ، فرانسه و انگلیس و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نشان دادند. این واکنش از این جهت بسیار مهم است که این کشورها مهمترین متحدان سیاسی ، اقتصادی و امنیتی آمریکا هستند. همین واکنش نشان می دهد که تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از هم اینک شکست خورده است. وزیران خارجه و دارایی آلمان، انگلیس و فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک با اشاره به پیشرفت چشمگیر سازوکار مالی ویژه این اتحادیه برای ایران گفتند: ما برای تکمیل این سامانه عزمی راسخ و مشترک داریم. در این بیانیه که به امضای فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسیده آمده است : "برجام عنصری کلیدی در معماری عدم اشاعه هسته ای جهان و دیپلماسی چندجانبه است که در قطعنامه 2231 به تایید همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است. این توافق برای امنیت اروپا، منطقه و همه جهان حیاتی است. برجام در حال تحقق هدف خود است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در 12 گزارش پیاپی خود تایید کرده که ایران به تعهدات خود در این توافق پایبند است."     چين و روسيه نيز دو كشور ديگر امضاء کننده توافقنامه برجام ، ضمن محكوميت تحریم های آمریکا از ادامه همكاري‌ها با تهران استقبال كردند. الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه در مصاحبه‌اي با فايننشيال‌تايمز تاكيد كرد كه روسيه آماده است تا به ايران براي فائق آمدن بر نظام تحريم‌هاي امريكا كمك كند و تضمين كند كه فروش نفت ايران در بازارهاي جهاني استمرار پيدا مي‌كند. نواك تاكيد كرد: «ما در روسيه خودمان زير سايه تحريم زندگي مي‌كنيم و از تحريم‌هاي يك‌جانبه‌اي كه بدون تصويب سازمان ملل اجرا شوند، حمايت نمي‌كنيم و آن را غيرمشروع مي‌دانيم.» تحریمهای آمریکا بی تردید تاثیراتی در فروش  نفت و تجارت خارجی ایران خواهد گذاشت ولی واکنشها به این تحریمها در سطح جهانی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران با انسجام و وحدت ملی و اتخاذ تدابیر اقتصادی ، پولی و مالی مناسب فرصتهای بسیاری هم در داخل کشور و هم در عرصه بین المللی برای خنثی کردن و به حداقل رساندن تاثیرات منفی تحریمهای ظالمانه امریکا دارد.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها