طناب پوسیده تحریم بر گردن سیاست‌های ایالات متحده

طناب پوسیده تحریم بر گردن سیاست‌های ایالات متحده
دوشنبه 14 آبان 1397 - 16:38

دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران از امروز به صورت رسمی آغاز می شود ، تحریم هایی که در واقعیت ماجرا ایالات متحده را با چالش های جدی روبرو خواهد کرد .

العالم- ایران/ سیاسی 

روز جمعه ۱۱ آبان دولت ایالات متحده دور دوم تحریم‌های خود را علیه ایران، که پس از اجرای برجام در دولت پیشین لغو شده بود، اعلام کرد، این تحریم ها صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، کشتیرانی، و نظام بانکی ایران را هدف می‌گیرد.

مایک پمپئو روز شنبه ۱۲ آبان در توئیتر خود نوشت:‌ «از روز دوشنبه تحریم‌های سخت علیه رژیم حاکم بر ایران آغاز می شود.»

رئیس جمهوری ایالات متحده و کاخ سفید هم در توئیتر، با انتشار تصویر پرزیدنت ترامپ، از بازگشت همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر دادند.

در طول تمام این سال ها یگانه ابزار فشار آمریکا بر ایران همین طناب پوسیده تحریم است که به ناکارآمدی آن به خوبی واقف هستیم .

باید اشاره کرد جامعه جهانی هم به مسئله ذکر شده به خوبی آگاه است چرا که پس از خروج آمریکا از برجام بارها شاهد هشدار های طرف های دیگر به ایلات متحده بودیم.

به عنوان مثال مسئله تحریم نفتی ایران نه تنها جمهوری اسلامی ایران را از دایره روابط اقتصادی بین المللی خارج نکرده بلکه ترامپ را با مسایل جدی در این زمینه روبرو کرده است؛ باید گفت این تحریم‌ها برای ترامپ یک چالش دیپلماتیک جدید است. این مسئله برای ترامپ مطرح است که چگونه با کشورهایی که با وجود تحریم‌ها همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهند، رفتار کند؟

از دیگر چالش های جدی که ایالات متحده در ذیل اعمال دور دوم تحریم ها علیه ایران با آن روبرو است، جدیت اروپا برای اجرای سازو کارهای مقابله ای است. از این رو تقابل اتحادیه اروپا با آمریکا ابعاد جدیدی از تنش ها را برای ترامپ رقم خواهد زد . ابزار ناکارآمد تحریم نتیجه ای جز پیچاندن طناب پوسیده تحریم به دور گردن سیاست های ایالات متحده و در راس آن شخص ترامپ نخواهد داشت.

در این بین اتحادیه اروپا در این تقابل که جامعه جهانی شاهد آن است باید برای اولین بار نشان دهد که آیا می تواند در معادلات جهانی تعریف مستقلی از آمریکا داشته باشد؟

ایران با تحریم نخواهد شکست / آمریکا؛ مغلوب همیشگی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار در دیدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان اظهار داشتند در چالش ۴۰ ساله امریکا و ایران حقیقت مهمی وجود دارد که گاهی از دیده ها پنهان می ماند و آن اینکه، طرف پیروز در این چالش، جمهوری اسلامی ایران و طرف مغلوب، آمریکا بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان دلیل این موضوع افزودند: هدف اصلی امریکا در ۴ دهه اخیر سیطره مجدد بر ایران بود اما با وجود همه تلاشها و توطئه ها، نتوانسته است به این هدف دست پیدا کند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: امروز تنها کشوری که امریکا کوچکترین نقشی در تصمیمات آن ندارد، جمهوری اسلامی ایران است و این، به معنای شکست امریکا است.
ایشان هدف اصلی امریکا از تحریک صدام برای تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، شکست و بی آبرو کردن نظام اسلامی در دنیا، برشمردند و تأکید کردند: ایران در جنگ های دویست سال گذشته همواره شکست خورده بود اما در جنگ ۸ ساله توانست طرف مقابل را شکست دهد و یک وجب از خاک کشور به‌دست بیگانه نیفتد.
رهبر انقلاب اسلامی، هدف امریکا از جنگ و تحریم اقتصادی در طول چهل سال گذشته را فلج کردن و عقب نگه داشتن کشور دانستند و افزودند: در جنگ اقتصادی نیز آنچه اتفاق افتاده، بر خلاف خواست امریکا است زیرا حرکت به سمت خودکفایی و تولید در داخل، سرعت گرفته و امروز صدها گروه فعال از جوانان خوش‌فکرِ دانشگاهی مشغول فعالیتها و کارهای مهمی در کشور هستند.

ایشان هوشیاری در مقابل فریب و لبخند دروغین دشمن را ضروری خواندند و یادآوری کردند: امریکایی ها گاهی می گویند با ملت ایران مشکلی نداریم و تحریم ها علیه مردم نیست بلکه با دولت ایران دچار چالش هستیم اما این یک دروغ فضاحت بار است چون دولت ایران بدون ملت کاره ای نیست و آنها با حضور و اراده ملت دشمنند.

تحریم ها را شکست خواهیم داد

دکتر روحانی هم در واکنش به آغاز دور دوم تحریم ها از سوی آمریکا  با تاکید بر اینکه تحریم را باید به خوبی بشکنیم و این کار را خواهیم کرد، اظهارداشت: با کمک مردم و با اتحاد و وحدتی که در جامعه است باید به آمریکایی‌ها با زبان روشن تفهیم کنیم که با زبان زور و فشار و تحریم و تهدید با ملت بزرگ ایران حرف نزنند. باید برای همیشه تاریخ تنبیه شوند.با قلدرمآبی در برابر یک ملت بزرگ و با سابقه کهن فرهنگی، ایستادن و هر روز بهانه‌ای را درست کردن، این برای ملت ایران غیرقابل قبول است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امروز کاری که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، صرفاً فشار به مردم است،فشار به هیچ جای دیگر نیست. به مردم و به ملت‌های دیگر و به شرکت‌های دیگر و به دولت‌های دیگر است، امروز تنها ما از سیاست‌های آمریکا عصبانی‌ نیستیم حتی شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی‌ هم از سیاست‌های آمریکا عصبانی هستند.

روحانی افزود: فکر نمی‌کنم در تاریخ آمریکا کسانی به کاخ سفید آمده باشند که تا این حد، ضدقانون و معاهدات بین‌المللی باشند. من به یاد ندارم. همه آنها تخلفات قانونی داشتند ولی اینها سرآمد تخلفات هستند. ندیدم در کاخ سفید گروهی روی کار بیایند مثل این دوره نژادپرست باشند. وقتی یک گروهی که هم نژادپرست هستند و هم به قوانین و مقررات بین‌المللی اعتنا نمی‌کنند، امروز چه توقعی از آنها داریم. همین شرایطی است که امروز می‌بینیم.

روحانی گفت: این ما نیستیم که دلمان می‌خواهد این دوره حکومت آمریکا خیلی کوتاه و کوتاه‌تر شود، متحدین اروپایی خودشان در جلسات به خود من می گویند که یکی از آرزوهایشان این است. بعد از آن مرتب برای ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم مذاکره کنیم. مذاکره برای چه چیزی انجام دهیم. شما اول آن مذاکره‌ای که انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم، به آن احترام بگذارید تا زمینه برای مذاکره بعدی درست شود. در همین ایامی که نیویورک بودم، رهبران 4 کشور بزرگ، واسطه شده بودند که با رئیس جمهور فعلی آمریکا ملاقات کنم در حالیکه این موضوع نیاز به واسطه و اینقدر پیغام ندارد، به تعهدات عمل کنید ، با هم صحبت می‌کنیم.

رییس جمهور اضافه کرد: ما برای حرف زدن مشکل نداریم به شرط اینکه طرف ما، طرفی باشد برای حرف، قول و عهد خودش ارزش قایل باشد. اگر طرف مقابل به عهد و به پیمانش ارزش قایل باشد حرف زدن مشکلی ندارد. آدم می‌تواند بنشیند حرف بزند و به نتیجه برسد.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز خوشبختانه در این ماجرا و تخلف اخیر آمریکا، آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند، گفت: شما ببینید الان چند کشور از کار آمریکا حمایت می‌کنند؟ و آنهایی که مخالف هستند، چقدر هستند؟ ما در بخش سیاسی، افکار عمومی و حقوقی، موفقیت‌های بسیار خوبی به دست آوردیم.

همکاری قاره سبز با ایران ادامه دارد

واکنش اتحادیه اروپا به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران پس از آن صورت گرفته که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه 11 آبان ماه 1397  از قرار نداشتن اتحادیه اروپا در لیست کشورهای معاف از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران سخن گفت که به معنی تقابل آشکار با قطعنامه سازمان ملل و اتحادیه اروپا در خصوص اجرای توافقنامه برجام است.

بنابر گزارش اسپوتنیک، یک مقام رسمی در اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا به تلاش خود برای ایجاد مکانیسمی که معاملات با ایران را تضمین کند، ادامه می دهد. اتحادیه اروپا به وضوح و مکرر اعلام کرده که معتقد است روابط تجاری با تهران و صادرات نفت حفظ شود.
پیش از این استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفت که معاملات انجام شده با ایران از طریق مکانیسم ایجاد شده اتحادیه اروپا نیز هدف تحریم های آمریکا خواهد بود.
این منبع گفت: توافق هسته ای ایران که اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است یک عنصر کلیدی در ساختار غیر نظامی هسته ای جهان است و برای امنیت در منطقه و اروپا بسیار مهم است و یادآور شد که اتحادیه اروپا همچنان از تصمیم واشنگتن مبنی بر خروج از توافق هسته ای ایران متاسف است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص سازوکار ویژه مالی اروپا برای حفظ برجام گفت: این موضوع به خوبی پیش می‌رود، ما در تماس دائم با اتحادیه اروپا و 1+4 هستیم. این نوع مکانیزم‌ها در حوزه‌های مالی پیچیده بوده، زمان‌بر هستند و باید با دقت لازم روی آن کار شود. فکر می‌کنم اگر کمی هم صبوری کنیم خیلی زود باید کلیات اس‌پی‌وی (سازوکار ویژه مالی اروپا) مشخص شود.

 وی همچنین در واکنش به تحریم های آمریکا گفت: تحریم‌های آمریکا نسبت به ایران موضوع جدیدی نیست. ما در گذشته و بعد از انقلاب شاهد تحریم‌های مختلف و کلان بوده‌ایم. امروز هم پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، تحریم‌های آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال می‌شود. این یک اعتیاد و عادتی است که در دولت آمریکا شکل گرفته و چون عادت است، ترک آن برای ترامپ سخت است. من آن را نوعی خودتحریمی آمریکا می‌دانم. آمریکا از تمامی معاهدات بین‌المللی خارج شده و نشان داده که نمی‌تواند با سازوکارهای بین‌المللی کار کند و در انزوا قرار دارد. این از خردمندی و قدرت آمریکا نیست بلکه نشانگر عجز آمریکا در کار کردن با جامعه بین‌الملل است. این تحریم، تحریم یکجانبه آمریکاست و نه تحریم سازمان ملل و تحریم‌های بین‌المللی. آمریکا‌ نتوانسته است به اهدافی که ترسیم کرده بود برسد و ما در بخش‌هایی پیشرفت کرده‌ایم.

این تحریم‌ها چیزی جز جنگ روانی و ایران‌ستیزی تلقی نخواهد شد. تجربه و تاریخ نشان داده که تحریم‌ها جز جنگ روانی چیزی نیست. تدابیری که اندیشیده شده باعث خواهد شد که تحریم‌ها نتایج مورد نظر آقای ترامپ را نصیب آمریکا نخواهد کرد و ما از این فصل و مرحله هم عبور خواهیم کرد.‎

دغدغه ترامپ ملت ایران نیست/ ایران یکصدا در برابر آمریکا 

با اقدامات ایالات متحده جهان به خوبی دانست که ملت ایران به هیچ عنوان دغدغه رئیس جمهور زیاده خواه آمریکا نیستند، و ایرانیان هم هیچگاه این مسئله را حتی برای ثانیه ای از ذهنشان نگذرانده اند . آنها گره کارشان در داخل کشورشان باز خواهند کرد و نیازی به دلسوزی این فرد ندارند.

دولت آمریکا دولتی علیه مردم منطقه، ملت ایران و ملت‌های مظلوم است و همواره می‌خواهد در مسیر قبلی خود حرکت کند ؛ اما باید بداند همچون گذشته مشت محکم اقتدار و شکوه ایرانی دیوار تحریم ها را بار دیگر فروخواهد ریخت.

 

پربیننده ترین خبرها