یک خبر چند خط تحلیل؛

یک بام و دو هوای آمریکا در برخورد با ایران و سعودی

یک بام و دو هوای آمریکا در برخورد با ایران و سعودی
دوشنبه 14 آبان 1397 - 20:33

العالم _ آمریکا

خبر:

  • وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد دوگانه آمریکا با عربستان سعودی و ایران مدعی شد ایران باعث ناامنی در لبنان، سوریه، یمن و عراق است و به همین خاطر مشمول تحریم های آمریکا شده است.


تحلیل:

  • وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا امروز در حالی از لیست بلند بالای تحریم ها علیه ایران پرده برداری کردند که برخلاف ادعاهای گذشته مبنی بر استمرار تلاش های ایران در خصوص دستیابی به سلاح های هسته ای این بار به صراحت دلیل واقعی بازگرداندن تحریم ها را مشخص کردند و آن را مربوط به افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه مربوط دانستند. بدیهی است حتی اگر توفیقات جمهوری اسلامی در منطقه در این ماجرا دستاویز و بهانه تحریم نمی شد باز آمریکا مساله ای دیگر را بهانه تحریم قرار می داد و مبتنی بر آن ایران را مورد هجوم قرار می داد.
     
  • پامپئو می گوید ایران باعث ناامنی در منطقه و عربستان در مبارزه با تروریست نقشی اساسی دارد! و در تایید بیان خود استدلال می کند که ایران در لبنان از حزب الله، در یمن از انصارالله، در عراق از حشد الشعبی و بلاخره در سوریه از دولت حاکم حمایت می کند، این در حالی است که مبارزه این 4 رکن محور مقاومت در کنار ایران و در مبارزه با تروریست های مورد حمایت برخی کشورهای عربی و در راس آن عربستان سعودی این روزها اظهر من الشمس است و در عین حال حمایت های سعودی و برخی کشورهای هم پیمان با آن و بلاخره دنیای غرب از تروریست های خونریز در کشورهای مورد اشاره پامپئو، نیازی به هیچ شاهد و استدلالی ندارد.
     
  • مروری گذرا بر حمایت تمام قد امروز آمریکا از قاتلان سعودی خاشقچی، تسلیح، تجهیز، پشتیبانی دیروز سعودی از داعش در سوریه و عراق که اتفاقا آمریکا هم مدعی مبارزه با آن ها بود و بلاخره چشم بستن بر نقش اساسی آل سعود در خلق ماجرای 11سپتامبر در چند سال پیش کافی است تا دلیل عصبانیت امروز مایک پامپئو در مقابل سوال یک خبرنگار را نشان دهد. یقینا بازار پر سود فروش اسلحه امریکا و همچنین نگرانی از ثبات بازار نفت در آینده  و بلاخره نیاز به حمایت در ماجرای پیش روی "معامله ترامپ" به اندازه ای جدی بوده باشند که پامپئو را در نشست مطبوعاتی امروز پریشان کرده باشد.

پربیننده ترین خبرها