یورونیوز: منتظر واکنش اروپا به تحریم های ضدایرانی آمریکا باشید

یورونیوز: منتظر واکنش اروپا به تحریم های ضدایرانی آمریکا باشید
دوشنبه 14 آبان 1397 - 21:21

یورونیوز گزارش داده، سخنگوی کمیسیون اروپا بدون اشاره به جزئیات اقدام های اروپا در جهت حفظ امکان همکاری های اقتصادی ایران با جهان، اعلام کرده که منتظر واکنش اروپا به تحریم های واشنگتن علیه تهران باشید.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش شبکه خبری یورونیوز، سخنگوی کمیسیون اروپا پس از اعلام دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران گفت که منتظر واکنش اتحادیه اروپا به این تحریم ها باشید.
وی با خودداری از ذکر جزئیات این واکنش تاکید کرد که مسائل بسیار مختلفی هست و مایل نیستم که درباره مباحث موجود پیش از مشخص شدن آن ها صحبت کنم.
پیشتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک با آلمان، انگلیس و فرانسه با ابراز تاسف از اعمال این تحریم ها گفت که عزم اروپا برای تکمیل سازوکار مالی ویژه ایران خلل ناپذیر است.
این بیانیه پس از آن منتشر شد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد دور دوم تحریم های واشنگتن علیه ایران از دوشنبه 5 نوامبر (14 آبان ماه) اجرایی می شود.
اتحادیه اروپا در حال کار روی این سازوکار ویژه مالی موسوم به (SPV) است که تعاملات مالی با ایران را برای شرکت های اروپایی بدون آسیب دیدن از تحریم های آمریکا ممکن می کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم هایی که آمریکا یک جانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائیکه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند. در این مورد می توان به اظهارات رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی ایران اشاره کرد.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد، بعضی از افرادی که در آمریکا به دنبال تحریم ایران بودند بیش فعال بودند؛ بنابراین هیچ چیز جدیدی برای نوامبر ( 13 آبان ماه) وجود ندارد که انجام دهند و این یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم درحاشیه نشست سه جانبه وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان دراستانبول گفت: آمریکایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند.
وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود نیز نوشت: ایالات متحده با اعمال دوباره تحریم‌ ها علیه ایران که مردم عادی را هدف گرفته، به عالی ترین دادگاه سازمان ملل و شورای امنیت دهن‌کجی کرد. 
به گفته وی، اما ایالات متحده از این قلدرمابی نتیجه معکوس می گیرد؛ نه فقط به این خاطر که برجام مهم است، بلکه به این خاطر که جهان نمی‌تواند به ترامپ و شرکایش اجازه دهد نظم جهانی را نابود کنند. ایالات متحده - و نه ایران - منزوی شده است. 
عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا هر کاری که می خواست، انجام داد و بعد از چهارم نوامبر اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
به گزارش ایرنا، کارشناسان و ناظران منطقه ای و بین المللی، تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.
در راستای مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از فعالیت شرکت های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی برای ادامه تجارت شرکت های خارجی با ایران و همچنین فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می کند.
بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود.
آمریکا تاکنون مجبور شده است دست کم هشت کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند.

پربیننده ترین خبرها