تحلیل روز/

انتخابات کنگره؛ تعیین کننده سیاست آمریکا در دو سال آینده

انتخابات کنگره؛ تعیین کننده سیاست آمریکا در دو سال آینده
سه شنبه 15 آبان 1397 - 12:28

احتمالا انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا امسال پیچیده تر است و ابعاد بیشتری از روند حیات سیاسی آمریکا را در روزهای آینده مشخص می کند.

العالم - آمریکا

با در نظر گرفتن شرایط انتخابات و فرایند رأی گیری، بدیهی است که رقابت شدیدی بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات ها دربگیرد هر چند که در نظرسنجی ها، مخصوصا در انتخابات مجلس نمایندگان، برد با دموکراتها است. با این حال احتمال اینکه تجربه انتخابات ریاست جمهوری 2016 در انتخابات پاییز 2018 تکرار شود وجود دارد؛ در این انتخابات دموکرات ها بیم آن دارند که نتیجه کاملا عکس پیش بینی ها و نظرسنجی ها باشد؛ همانطور که در انتخابات 2016 تا به خود آمدند، دیدند ترامپ وارد کاخ سفید شده است.

با توجه به نیاز دموکرات ها به دو کرسی بیشتر برای رسیدن به اکثریت در مجلس سنا و 23 کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان، فضای انتخابات میان دوره ای گستردگی چندانی ندارد لذا ایالت هایی که بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در نوسان هستند می توانند نقش اصلی را در تعیین سرنوشت دو مجلس سنا و نمایندگان ایفا کنند.

از سویی اختلافات شدیدی هم در داخل حزب جمهوری خواهان بروز کرده است که برای نمونه می توان به اقدامات استیو بانون، مشاور سابق ترامپ اشاره کرد به خصوص پس از تعریف و تمجید از دموکرات ها که این اختلافات را تغذیه کرده است؛ در این بین مخالفت بسیاری از اعضای حزب جمهوری خواه با برخی مواضع ترامپ مزید بر علت شده است.

از نظر داخلی نیز کاملا روشن است که مردم آمریکا در سایه سیاست ها و اقدامات اخیر ترامپ در قبال مهاجران، متأثر از موضوع مهاجرت هستند؛ بر این اساس جهت گیری 37 میلیون لاتینی تبار در آمریکا تعیین کننده است؛ طبق نظرسنجی ها، اکثر قریب به اتفاق این افراد به دموکرات ها رأی خواهند داد.

در سطوح داخلی همچنین اختلاف های شدیدی بر سر نظام خدمات درمانی و قیمت دارو وجود دارد این دو موضوع اهمیت بسیاری برای آمریکایی هایی که مسائل داخلی بسیار بیشتر از مسائل خارجی برایشان مهم است، دارد.

اما در سطوح خارجی هم مسائلی هستند که می توانند بر فضای انتخاباتی آمریکا تأثیر بگذارند که مهمترین آنها پرونده های خاورمیانه شامل ترور خاشقچی، تجاوز به یمن، پرونده ایران و دشمنی ترامپ با تهران هستند.

اما آنچه که از اهمیت بیشتری برخوردار است موضوع پس از انتخابات است؛ به عبارتی اکنون باید به گمانه زنی درباره نتایج انتخابات روز سه شنبه و احتمال پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان و سنا یا برعکس پرداخت.

در صورت پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان، به احتمال زیاد تدابیر و طرح هایی برای برکنار کردن ترامپ در دستور کار قرار خواهد گرفت. این طرح با وجود پیچیدگی های قانونی در داخل ساختمان کنگره، فشارهای شدیدی را بر ترامپ وارد خواهد آورد. با این حال دموکرات ها تلاش خواهند کرد این موضوع را هم به پرونده رابرت مولر درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اضافه خواهند کرد و همین خود به روند برکناری ترامپ سرعت بیشتری خواهد داد.

علاوه بر اینها دموکرات ها بسیاری از طرح ها و سیاست های ترامپ درباره مهاجرت و قیمت دارو را هدف قرار خواهند داد و از همه مهمتر وی را مجبور خواهند کرد جزئیات بیشتری را درباره طرح مالیات افشا کند. همه اینها بر عملکرد دولت آمریکا که انتظار می رود در پی درگیری بین کاخ سفید و کنگره دموکرات شده دچار ناتوانی شود، تأثیر خواهد گذاشت.

اما چنانچه جمهوری خواهان اکثریت را در کنگره و مجلس نمایندگان حفظ کنند، ترامپ پشتوانه قویتری به دست خواهد آورد و با مصونیت بیشتر طرح های خود را در سطوح داخلی و خارجی دنبال خواهد کرد.

در واقع ترامپ و سیاست هایش محور آرای مردم در انتخابات میان دوره ای آمریکا خواهد بود؛ بر این اساس انتخابات روز سه شنبه برای سیاست های ترامپ در دو سال آینده سرنوشت ساز خواهد بود، کما اینکه فرصت تاریخی برای دموکرات هاست تا جایگاه خود را دوباره به دست آورند یا اینکه به حرکت در همین مسیر تاریک که با شکست فجیع هیلاری کلینتون در انتخابات دو سال گذشته آغاز شد ادامه دهند و تا سال 2020 در همین وضعیت باقی بمانند.

حسين الموسوی

پربیننده ترین خبرها