اسناد تازه جنايات آمريكا در گوانتانامو و عراق

اسناد تازه جنايات آمريكا در گوانتانامو و عراق
پنج‌شنبه 4 آبان 1391 - 17:55

العالم - سايت ويكيليكس روز پنجشنبه بيش از 100 پرونده پنتاگون را درباره جزئيات حبس افراد در بازداشتگاه هاي ارتش آمريكا در عراق و گوانتانامو در سال هاي پس از حملات 11 سپتامبر 2001 منتشر كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم ، ويكيليكس بازداشتگاه هاي نظامي آمريكا را محل نقض حقوق بشر و فرار مجرمان از مجازات توصيف كرد و از فعالان حقوقي خواست كه از اين پرونده ها در تحقيقات خود استفاده كنند.
" جوليان آسانژ" مؤسس ويكيليكس درباره وضعيت بازداشتگاه هاي آمريكا اعلام كرد : افراد در اماكن تاريك بازداشت مي شوند كه در آن خبري از اجراي قانون و حقوق بشر نيست و هر گونه اثر و نشانه اي كه شايد باعث پي بردن به دخالت وزارت دفاع آمريكا در نقض حقوق بازداشت شدگان باشد ، محو و نابود مي شود.
آسانژ افزود : اين پرونده ها نشان مي دهد كه آمريكا چگونه براي جنگ با دشمني ناشناس نقض حقوق بشر را آغاز كرد و بدون اينكه خود را ملزم به قانون بين الملل بداند ، بيش از پيش حقوق بشر را نقض كرد و هم اكنون پس از گذشت يك دهه از حملات 11 سپتامبر خود را مستثناي از قانون بين الملل مي داند و به آن پايبند نيست .
سخنگوي سفارت آمريكا در لندن از اظهارنظر درباره مطالب ويكيليكس و گفته هاي آسانژ امتناع كرد.
" ناوي پيلاي " رئيس كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد ژانويه امسال گفت كه آمريكا با حبس غيرقانوني افراد در بازداشتگاه گوانتانامو همچنان قوانين بين الملل را نقض مي كند .
جورج بوش رئيس جمهوري سابق آمريكا پس از حملات 11 سپتامبر و درپي حمله نيروهاي بين المللي به فرماندهي آمريكا به افغانستان براي مقابله با القاعده ، بازداشتگاهي را در پايگاه دريائي آمريكا در خليج گوانتانامو كوبا احداث كرد.
مجموعاً 779 نفر در بازداشتگاه گوانتانامو بازداشت شدند كه 167 نفر تا نيمه سپتامبر 2012  در اين بازداشتگاه باقي ماندند.
سايت ويكيليكس اعلام كرد : تعدادي از مداركي كه منتشر خواهد شد ، مربوط به بازجوئي خشونت آميز از بازداشت شدگان است .
براساس اعلام ويكيليكس نوارهائي كه از جلسات بازجوئي بازداشت شدگان تهيه شده بود ، امحا گرديد كه اين امر باعث فرار مجرمان از مجازات شده است.
ويكيليكس افزود : اسامي بازداشت شدگان در دفتري ثبت و ضبط نمي شد تا كسي از وجود آنها مطلع نشود.
فعالان حقوقي نيز اعلام كردند كه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سیا) پس از حملات 11 سپتامبر از " اماكن مخفي " در "كشورهاي دوست" براي بازجوئي از افراد مظنون و گاه شكنجه آنها استفاده مي كرد.
هر چند كه جورج بوش سال 2006  از وجود برنامه سیا براي بازداشت و شكنجه افراد افراطي در خارج مرزهاي آمريكا خبر داد ولي دولت وي محل بازداشت و شكنجه را مشخص نكرد.
آسانژ كه سايت وي به علت انتشار هزاران سند ديپلماتيك آمريكا ، دولت واشنگتن را عصباني كرده است ، از ژوئن امسال به سفارت اكوادور در لندن پناه برد تا به دولت سوئد تحويل داده نشود؛ زيرا وي در سوئد متهم به تجاوز جنسي است در حالي كه اين اتهام را بارها رد كرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها