رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97؛ نماد اقتدار ملی در سایه تحریم

رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97؛ نماد اقتدار ملی در سایه تحریم
سه شنبه 15 آبان 1397 - 21:02

جمهوری اسلامی ایران همزمان با از سرگیری تحریم های آمریکا، رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97با هماهنگی و همدلی ارتش و سپاه در حوزه دفاع هوایی در بخش های وسیعی از شمال مرکز و غرب کشور و در مساحتی به وسعت تقریبی نیم میلیون کیلومتر مربع انجام داد.

العالم - ایران  / سیاسی

رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت روز گذشته (دوشنبه) با اعلام رمز یا خاتم الانبیا(ص) توسط امیر دریادار سیاری، رییس هیئت مدیره رزمایش در بخش های وسیعی از شمال مرکز و غرب کشور و در مساحتی به وسعت تقریبی نیم میلیون کیلومتر مربع آغاز شد.

این رزمایش با محوریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در قالب شبکه یکپارچه پدافندهوایی کشور و با حضور نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یگان های پروازی نیروی هوایی ارتش و شبکه دیده بانی بصری و اپتیکی برگزار شد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه :

سردار حاجی زاده با تاکید بر اینکه این رزمایش نماد باشکوهی از وحدت، یکپارچگی، همدلی و هم افزایی توان پدافندی ارتش و سپاه برای مقابله با هر گونه تهدید دشمن را به نمایش گذاشت، گفت: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از تجارب چهار دهه تحریم تسلیحاتی کشور و تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی و بومی ، تجهیزات و سامانه های پدافندی روز با نشان ایرانی از ایده تا محصول تولید و توانمندیها و آمادگی‌های دفاعی میهن اسلامی برابر تهدیدات احتمالی و متصور در حد اطمینان‌بخشی ارتقا یافته است.

فرمانده قرار گاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص):

امیرسرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) با ابراز رضایت از برگزاری موفقیت آمیز رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97، گفت: هماهنگی و همدلی ارتش و سپاه در حوزه دفاع هوایی نماد اقتدار ملی است.

وی گفت از نقاط بارز این رزمایش محوریت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور در ایجاد هماهنگی همه ارکان دفاع هوایی کشور است که باعث می شود بتوانیم از همه ظرفیت های نیروهای مسلح برای پدافند بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشخصه های این رزمایش استفاده از تجهیزات بومی موشکی، توپخانه ای، راداری، شنود الکترونیکی و سیگنالی و سامانه های ارتباطی نوین است که در بخش سامانه های موشکی، سامانه تلاش قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) عملکرد مناسبی داشت و سامانه موشکی مرصاد متحرک این قرارگاه هم با استفاده از موشک های جدید با موفقیت ماموریت انهدام اهداف را انجام داد.

فرمانده قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا (ص) تصریح کرد: در حوزه سامانه های راداری و حساسه‌های دفاع هوایی هم در این رزمایش رادارهای جدید و متنوع به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته است که رادارهای بشیر نیروی هوافضای سپاه و رادار مراقب قرارگاه پدافند هوایی از جمله مهمترین این سامانه ها بودند.
وی تاکید کرد: سامانه های توپخانه‌ای حایل و سراج هم در این رزمایش برای نخستین بار مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفتند که هم در سامانه راداری آنها تغییرات مناسبی ایجاد شده بود و هم از حساسه های الکترواوپتیک در آنها استفاده شده است. 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: به مردم این اطمینان را می دهم که آسمان میهن اسلامی که امروز امن ترین آسمان در منطقه است، به همت همین جوانان پرشور و باانگیزه که بخشی از آنها در این رزمایش حضور دارند، از هرگونه گزندی به دور خواهد بود هرچند مردم بارها در گذشته مصادیق این امنیت را به عینه دیده اند.

معاون هماهنگ کننده ارتش:

امیر دریادار حبیب الله سیاری روز دوشنبه در حاشیه برگزاری روز اول رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97 به خبرنگاران در سمنان اظهار کرد: امام راحل در سال 1358 بر لزوم خودکفایی در تامین تجهیزات دفاعی در داخل کشور تاکید کردند و اکنون در نیروهای مسلح این آرمان محقق شده است. 
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تمام سامانه ها، موشک ها، امکانات به کار گرفته شده در رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت صددرصد بومی است و خطوط تولید آن به دست توانمند جوانان، دانش دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، وزارت دفاع و به همت قرارگاه خاتم(ص) ارتش و هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش ایجاد شده است. 
وی با اشاره به برگزاری 2 روزه رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97 در بخش های وسیعی از شمال، مرکز و غرب کشور و بخشی از استان سمنان از امروز دوشنبه، بیان کرد: این رزمایش در بخش هایی از کشور به وسعت 500 هزار کیلومتر مربع با رمز یا خاتم الانبیا (ص) آغاز شد.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: هدف از این رزمایش ارتقای سطح آمادگی پدافند هوایی کشور است و شامل مراحل استقرار و گسترش سامانه ها در کمترین زمان ممکن در نقاط مختلف و مراحل درگیری و رزم پدافند هوایی در بخش های هوا پایه و زمین پایه، کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام و نیز استفاده از ظرفیت جنگ الکترونیک است . 

وی اضافه کرد: در این رزمایش عناصری از قرارگاه پدافند هوایی خاتم(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش شرکت دارند. 

سیاری خاطرنشان کرد: تمرین ها و فنون نظامی در رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97 با سایر فنون در سال های گذشته متفاوت است و موشک ها، سامانه ها، مهمات و آموزش هایی که در این رزمایش تمرین می شود بر اساس تهدیدات روز است . 

وی با تاکید بر اینکه برنامه های رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97 بر اساس تهدیدات موجود برنامه ریزی شده است، افزود: یکی از اهداف این اقدام، نشان دادن این مساله است که تهدید را به خوبی می شناسیم. 

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: طراحی و برنامه های مختلف رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97 بر اساس شناسایی نیاز روز و نوع تهدیدات پیش بینی شده است و طراحی این رزمایش با گذشته متفاوت و متناسب با شرایط امروز است. 

طی 2 روز برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97 ،تعدادی از تجهیزات و سامانه های نوین که به طور کامل در داخل کشور طراحی و ساخته شده است رونمایی می شود.

رونمایی جدیدترین سامانه موشکی پدافندی با نام "مرصاد" 

در دومین روز از این رزمایش مشترک هوایی ولایت97، سامانه موشکی زمین به هوای ارتفاع متوسط «مرصاد» متعلق به قرارگاه پدافند هوایی با شلیک چند فروند موشک انواع اهداف هوایی را مورد اصابت قرار داد.

این سامانه ارتفاع متوسط از موشک و خودروی حامل جدید بهره می‌برد که توان تحرک‌پذیری بالایی به آن می‌دهد.

ازجمله دیگر تغییرات ایجادشده در این سامانه می‌توان به دیجیتال شدن بسیاری از تجهیزات مربوطه و نیز افزایش برد رادار آن اشاره کرد.

امیر سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش نیز با اشاره  به شلیک سامانه موشکی «مرصاد»، آن را یکی از تجهیزات جدید ساخت متخصصان جوان کشور و صنایع دفاعی معرفی کرد و گفت: این تجهیزات در سال‌های اخیر علی‌رغم تحریم‌های همه‌جانبه در حوزه نظامی به‌دست آمده است.

بهره برداری از  رادار سه بعدی "بشیر"

در رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97، سامانه راداری سه بعدی و کنترل هواپیمای شکاری "بشیر"نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفت.

شلیک موشک های «شلمچه» 

ستاد خبری رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97 روز سه شنبه گزارش داد: چند فروند از موشک های زمین به هوا شلمچه در این رزمایش شلیک شد که توانستند اهداف هوایی را پس از ورود به آسمان محل رزمایش مورد اصابت قرار داده و منهدم کنند.

همچنین در این مرحله از رزمایش شاهد شلیک سامانه موشکی برد متوسط «طبس» نیروی هوافضای سپاه پاسداران بودیم که این سامانه نیز در این رزمایش به شلیک و انهدام اهداف متخاصم اقدام کرد.

امیر سید محمود موسوی، سخنگوی رزمایش با موفقیت آمیز خواندن شلیک های موشک شلمچه و سامانه طبس گفت: ساخت و بکارگیری این تجهیزات با فناوری های پیشرفته نشان می دهد که ما هیچ گلوگاهی نداریم و می توانیم تمام نیازهای خود را با تکیه بر توان داخلی تامین کنیم.

شبکه فرماندهی و کنترل کشف و شناسایی رهگیری و انهدام اهداف متخاصم اجرای عملیات پدافندی در محیط جنگ الکترونیک بهره برداری از سامانه های اکتشافی غیرفعال بکارگیری سامانه های پدافند هواپایه با سرنشین و بدون سرنشین مقابله با موشک های ضد رادار و موشک های کروز از جمله مواردی است که در این رزمایش تمرین می شود.

رونمایی از سامانه توپخانه ای «سراج» 

سامانه توپخانه ای «سراج» ارتش در جریان برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97، رونمایی شد و همزمان پهپادهای متخاصم را در آسمان محل برگزاری رزمایش مورد اصابت قرار داد.

سامانه توپخانه ای سراج که برای اولین بار در این رزمایش رونمایی شد، یک توپ 35 میلیمتری است که توپ و گلوله آن بهینه شده و این سامانه علاوه بر استفاده از رادار، از یک سامانه جدید اپتیکی نیز بهره می‌برد.

استفاده از تعداد زیادی از این سامانه های توپخانه ای در کنار دیگر سامانه ها و تجهیزات موشکی ازجمله سناریوهای مقابله با اهداف هوایی در فواصل مختلف است.

سامانه توپخانه ای سراج می تواند انواع اهداف از جمله ریزپرنده ها را کشف و مورد اصابت قرار دهد.

از دیگر موارد قابل توجه در این بخش از رزمایش، سرعت عمل بالای کاربران جوان سامانه های مختلف از جمله سراج بود که وظیفه کشف و انهدام اهداف را برعهده داشتند.

سامانه موشکی «سوم خرداد» 

سامانه موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین روز از برگزاریرزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97، با شلیک موشک توانست پرنده متخاصم در آسمان محل رزمایش را مورد اصابت قرار دهد.

به گزارش ستاد خبری رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97، سامانه موشکی سوم خرداد که اردیبهشت ماه سال 93 در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه هوافضای سپاه رونمایی شد، می تواند اهداف را در فواصل حدود 50 کیلومتری منهدم کند. این سامانه همچنین امکان رهگیری چهار هدف و شلیک همزمان هشت موشک را دارد.

شبکه فرماندهی و کنترل کشف و شناسایی رهگیری و انهدام اهداف متخاصم اجرای عملیات پدافندی در محیط جنگ الکترونیک بهره برداری از سامانه های اکتشافی غیر فعال بکارگیری سامانه های پدافند هواپایه با سرنشین و بدون سرنشین مقابله با موشک های ضد رادار و موشک های کروز از جمله مواردی است که در این رزمایش تمرین شد.

رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت 97، با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده به پایان رسید. در این رزمایش یگان های مختلف پدافندی از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ارتش جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش حضور داشتند.

پربیننده ترین خبرها