گزارش گاردین از آمادگی اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

گزارش گاردین از آمادگی اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا
چهارشنبه 16 آبان 1397 - 02:28

روزنامه گاردین چاپ لندن روز سه‌شنبه در گزارشی از احتمال میزبانی آلمان یا فرانسه برای ایجاد مکانسیم ویژه مالی اروپا برای تسهیل مراودات پولی با ایران خبر داد.

العالم - اروپا

این نشریه انگلیسی نوشت: مکانسیم ویژه مالی موسوم به «اس پی وی» ابزار مهمی است که نشان می دهد اروپا قصد دارد تا به ایران برای امضای توافق هسته‌ای 2015 از طریق گسترش همکاری‌های تجاری پاداش دهد.

گاردین افزود: بر اساس برجام، ایران موافقت کرد تا در ازای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای خود از لغو تحریم ‌ها بهره‌مند شود. با این ‌حال دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت از این توافق خارج شد

این نشریه با اشاره به اینکه تحریم‌های تازه آمریکا شرکت‌ها و یا کشورهای خریدار نفت ایران، تهدید می‌کند، افزود: تهران امیدوار بود که اواخر هفته گذشته، اروپا گام‌های بعدی درباره مکانسیم ویژه مالی را اعلام کند. بر اساس این مکانیسم درآمد حاصل از فروش یک شرکت ایرانی در اروپا، انباشته ‌شده و از آن برای خرید اجناس از سایر شرکت‌های اروپایی استفاده می‌شود.

گاردین ادامه داد: سه کشور اروپایی امضاء کننده توافق هسته‌ای مشغول بررسی پیامدهای تحریم آمریکا هستند. پیش‌تر گمانه‌زنی‌هایی مطرح‌شده بود که هیچ کشور اروپایی از ترس انتقام امریکا قصد میزبانی سازوکار ویژه مالی را ندارد.

در این میان، انگلیس به دلیل عدم انتخاب یورو به‌عنوان واحد پول ملی خود و پیامدهای حقوقی برگزیت( خروج از اتحادیه اروپا) ، همواره بعید بود که به‌عنوان میزبان این مکانیسم انتخاب شود.

این نشریه انگلیسی افزود: منابع غربی می‌گویند که نامزدها برای میزبانی این مکانیسم مالی قدم برداشته و جزئیات فنی را بررسی کرده‌اند. ریاست مذاکرات با واشنگتن در این باره، بر عهده فرانسوی‌ها بوده است.

گاردین نوشت: مقامات مشغول بررسی راهکارهایی هستند که بر اساس آن از شرکت ها (به‌طور مثال از یک شرکت آلمانی فعال در آمریکا ) از تحریم‌های ثانویه محافظت شود.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است که تجارت، یکی از ابعاد اصلی حقوق ایران در ازای پایبندی به برجام است.

دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران از دیروز آغاز شد و سایر کشورهای عضو برجام با صدور بیانیه‌هایی، مخالفت خود با تصمیم واشنگتن را اعلام کرده‌اند.

پی یر مسکوویچی کمیسیونر امور اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرده است: این اتحادیه با تصمیم آمریکا برای وضع دوباره تحریم های نفتی و مالی علیه ایران مخالف است.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس نیز ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه و ضد ایرانی آمریکا گفته است که این کشور به‌طور کامل از گسترش همکاری‌های تجاری با ایران حمایت می‌کند.
وزارت خارجه فرانسه نیز در توییتی تأسف عمیق خود را از اعمال مجدد این تحریم‌ها ابراز کرده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها