خاشقچی درس عبرت نشد؛ سناریوی ادامه‌دار کشتار منتقدان آل سعود

خاشقچی درس عبرت نشد؛ سناریوی ادامه‌دار کشتار منتقدان آل سعود
چهارشنبه 16 آبان 1397 - 13:43

عربستان هنوز از اتهام قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد هیات حاکمه سعودی تبرئه نشده است که منابع مخالف این کشور بامداد چهارشنبه از کشته شدن یک روزنامه نگار دیگر در زیر شکنجه مقام های امنیتی سعودی خبر دادند.

العالم- عربستان سعودی 

صفحه توئیتری زندانیان عقیدتی عربستان موسوم به «معتقلی الرای» که اخبار بازداشت شدگان و نقض حقوق بشر در عربستان را پیگیری می کند، اعلام کرد که «ترکی بن عبدالعزیز الجاسر» روزنامه نگار و نویسنده سعودی زیر شکنجه جان باخته است.

این صفحه تاکید کرد: مقام های سعودی مدعی هستند که وی مدیریت حساب توئیتری «کشکول» را برعهده داشته که گزارش های مربوط به نقض قوانین حقوق بشری ریاض را منتشر می کرده است.

منابع مخالف اعلام کردند که مقام های سعودی توانستند از طریق ابزار جاسوسی که در دفتر توئیتر در دبی کار گذاشته بودند، وی را شناسایی کنند و سرانجام وی در ماه می گذشته (اردیبهشت 97) دستگیر شد.

عربستان «ناقض وحشی حقوق بشر»

این خبر در حالی منتشر میشود که هنوز پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی با نقش مستقیم سعودی ها بسته نشده و توجه جامعه جهانی نسبت به آن ادامه دارد.

سرنوشت خاشقچی و اینکه توسط سعودی هنگام رفتن به کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده عربستان و بی توجهی به مسئله حقوق بشر از سوی حکام آل سعود بیش از گذشته مورد توجه جامعه  بین الملل است و به نظر میرسد سعودی ها به دلیل حمایت ها از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی گستاخ تر از گذشته نسبت به این مسئله بی توجه است .  عربستانی که در نقض حقوق بشر و بی توجهی به قوانین و مقررات بین المللی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند. 

بنابر آنچه گفته شد، با وجود چنین اقداماتی چهره محمد بن سلمان که مدعی انجام اصلاحات جدی در راستای مسائل حقوق بشری در کشورش است به شدت خدشه دار خواهد شد .

اما به نظر میرسد پرونده خاشقچی برای سعودی ها درس عبرت نشده و سرکوب منتقدان  در عربستان سعودی ادامه دارد و  یکی از نمونه های آن خبر مربوط به روزنامه نگاری است که اعلام شده در زیر شکنجه جان باخته است.

همچنین  حمله به مدارس، بیمارستان ها، بازارها و خانه ها در صنعا نمونه روشنی از نقض حقوق بشر از سوی سعودی هاست.

وحشی گری عربستان در نقض حقوق بشر ادامه دارد و رژیمی که به این شیوه رفتار می کند، حمایت کامل رئیس جمهور و سلاح های آمریکا به ارزش میلیاردها دلار را در اختیار دارد.

حمله نظامی عربستان به یمن که از سال 2015 آغاز شده، روزی 200 میلیون دلار هزینه برای ریاض داشته است.

به اعتقاد  کارشناسان، ضعف‌ها و کمبودهای ارتش عربستان به حدی است که هیچ پایان موفقیت‌آمیزی در جنگ یمن نمی‌توان برای این کشور متصور شد.

گستاخی سعودی/ آمریکا حامی همیشگی

«دونالد ترامپ» درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول، پادشاه عربستان سعودی را تبرئه کرد و بر احتمال بالای دست داشتن ولی‌عهد او در این قتل تاکید کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» گفت، به این باور رسیده که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی قبل از کشته شدن «جمال خاشقچی» هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته و دخالتی در این ماجرا نداشته است.

حمایت همه جانبه کاخ سفید از اقدامات ریاض مقامات سعودی را به عناصری گستاخ تبدیل کرده است که در راستای رضایت رئیس جمهور آمریکا و رژیم صهیونیستی از هر اقدامی کوتاهی نخواهند کرد.

حمایت دونالد ترامپ در پرونده خاشقچی سبب شد که در ابتدا ریاض مسئولیت این اقدام جنایتکارانه را نپذیرد اما سعودی ها پس از 18 روز سکوت و تکذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی 28 مهرماه تایید کردند که خاشقچی در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است. قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، خشم جهانی را برانگیخته و از دیدگاه جهانیان بن سلمان متهم شماره اول این جنایت است.

فشار جامعه جهانی در برابر این اقدام سعودی ها و حمایت آمریکا از آنها تا جایی پیش رفت که مقامات کاخ سفید اعلام کردند که عامل جنایت خاشقچی باید مجازات شود.

"مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن مسئولان قتل خاشقجی را مجازات و مجوز ورود آنها به آمریکا را لغو خواهد کرد.

وی همچنین گفت که نحوه اجرای تحریم‌های ماگنیتسکی علیه مسئولان قتل خاشقجی بررسی خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که به همراه کنگره و همپیمانان آمریکا نحوه مجازات مسئولین قتل خاشقجی را بررسی می‌کنیم.

وی گفت: تلاش داریم که به همه واقعیت‌ها درباره مسئولان قتل خاشقجی و کسانی که دستور قتل وی را صادر کردند دست یابیم.

اظهارات رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا درباره مجازات عاملان قتل خاشقچی در حالی مطرح می شود که شاهد حمایت آنها از سعودی هستیم .

رسیدگی به جنایات رژیم سعودی در نقض حقوق بشر

 در جریان برگزاری سی و یکمین نشست گروه کاری بررسی دوره ای جهانی حقوق بشر (یو.پی آر) در ژنو، نماینده جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز نگرانی عمیق  نسبت به نقض حقوق بشر توسط حکومت عربستان سعودی خواستار توقف بی اعتنایی این کشور به اصول و هنجارهای بین المللی شد.

نماینده کشورمان، حاکمان عربستان را دعوت نمود ضمن پیوستن به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، این اسناد را بصورت جدی در عمل اجراء کنند.

نماینده کشورمان همچنین، احترام به حق تعیین سرنوشت مردم مظلوم یمن را یادآور شده و خواستار توقف تجاوز به این کشور شد.

درخواست پایان بخشیدن  به جنایات جنگی و  نقض جدی حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر در یمن توسط دولت عربستان سعودی، از جمله توقف حملات علیه غیر نظامیان و اهداف غیر نظامی در این کشور، از دیگر محورهای مطروحه توسط نماینده کشورمان در این نشست بود.

نماینده کشورمان همچنین در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر خاتمه بخشیدن فوری به محاصره یمن  توسط دولت عربستان و درخواست احترام نهادن به حقوق بین الملل و حقوق بشردوستانه، از مقامات سعودی خواست تا نسبت به تسهیل در دسترسی سریع و بدون محدودیت مردم مظلوم یمن و غیر نظامیان این کشور به  کمک های بشردوستانه سریعا اقدام کنند. 

نماینده کشورمان در پایان با اشاره به جنایات گروه های تروریستی در منطقه از دولت عربستان خواست تا هر چه سریع تر به کمک های مالی خود از گروه های تروریستی پایان داده و مانع از گسترش بیش از پیش یدئولوژی تکفیری شود.

شایان ذکر است در این نشست که با حضور رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان و هیات اعزامی این کشور و تعداد زیادی از نمایندگان دولتها و سازمان های بین المللی و همچنین نمایندگان سازمان های مردم نهاد برگزار شد، تعداد زیادی از کشورها ضمن انتقاد از فقدان آزادی بیان و آزار و اذیت روزنامه نگاران در عربستان از جمله قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی، خواستار محاکمه مسببین این جنایت شدند.

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه هفته جاری با در دست داشتن اسناد و شواهد متقن و آشکار علیه عربستان موضوعات نقض حقوق بشر، تبعیض علیه زنان، جنگ علیه یمن و قتل جمال خاشقچی را بررسی می کنند.

آیا پرونده خاشقچی درس عبرتی برای بن سلمان خواهد شد؟

 سابقه بن سلمان در دستگیری ، ربودن و شکنجه افراد مختلف نشان میدهد که این فرد در راستای همان حمایت های ذکر شده و به امید افرادی چون ترامپ و نتانیاهو از مسیر وحشی گری علیه حقوق بشر خارج نخواهد شد و برخی اصلاحات در عربستان از سوی این فرد برای پوشاندن اقدامات جنایتکارانه این فرد است.

براساس گزارش های تائید شده، حداقل سه تن از شاهزادگان سعودی که در اروپا زندگی می‌کردند، طی چند سال گذشته بنا به دستور مستقیم بن سلمان ناپدید شده‌اند.

همه این شاهزادگان از منتقدان دولت عربستان بوده‌اند که در اروپا ربوده شده و به این کشور منتقل شده‌اند. از سرنوشت این افراد تا کنون خبری منتشر نشده است.

اکنون دهها نفر از کسانی که خواسته های مدنی یا صنفی خود را به ساده ترین و مسالمت آمیز ترین روش بیان کرده اند، با اتهام ارتباط با بیگانه ، تروریسم و مزدوری به راهروهای تنگ و تاریک زندان ها کشانده شده اند و به بی رحمانه ترین روش تحت شکنجه و گرفتن اعتراف های اجباری قرار گرفته اند و بر اساس گزارش رسانه های غربی وضعیت مناسبی در زندان ندارند و شماری از آنها در حالی با بیماری دست و پنجه نرم می کنند که حکومت قائل به مداوای آنها نیست و در مقابل برای اعتراف به جرایمی که مرتکب نشده اند و دست کشیدن از مخالفت با رژیم، شکنجه می شوند.

از این رو به نظر میرسد سناریوی کشتار منتقدان آل سعود همچنان ادامه دارد و پرونده خاشقچی علی‌رغم هشدارهای جدی درس عبری برای آل سعود و بن سلمان نشده است.

پربیننده ترین خبرها