پنجمین نشست اتحادیه علمای اسلام| الریسونی جایگزین القرضاوی شد/ محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

پنجمین نشست اتحادیه علمای اسلام| الریسونی جایگزین القرضاوی شد/ محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
پنج‌شنبه 17 آبان 1397 - 15:51

پنجمین نشست اتحادیه علمای اسلام در بیانیه پایانی خود بر رد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

پنجمین نشست مجمع عمومی اتحادیه علمای اسلام هفته جاری طی شش روز و با مشارکت 1500 نفر از 80 کشور در استانبول ترکیه برگزار شد.

قبلا اعلام شده بود احتمالا در این نشست «یوسف القرضاوی» از ریاست اتحادیه علما کناره‌گیری می‌کند. در همین راستا خبرگزاری «آناتولی» چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد «احمد الریسونی» (اهل کشور مغرب) به جای القرضاوی انتخاب شده است و ریاست این نهاد را بر عهده خواهد گرفت.

امروز بیانیه پایانی این نشست صادر و در آن تأکید شد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی «مردود» است.

اتحادیه مذکور همچنین به آزادی تمام زندانیان آزادی بیان بویژه علما در مصر، سعودی و امارات فرا خواند و اعلام کرد باید آشتی گسترده‌ای در داخل امت اسلام صورت گیرد و امت اسلام در حال حاضر از تفرقه شدیدی میان طیف‌های مختلف در رنج است.

در بیانیه مذکور که «علی قره‌داغی» دبیرکل اتحادیه علمای اسلام آن را قرائت کرد، بر ضرورت وحدت، همزیستی مسالمت‌آمیز و ارتباط فرهنگی تأکید شد.

اتحادیه علمای اسلامی در پرداخت به مسأله فلسطین اعلام کرد این موضوع، مسأله اول مسلمانان در سرتاسر جهان بوده و خواهد ماند. فلسطین امروز از مرحله تاریخی و پیچ خطرناکی در حال عبور است. قدس شریف مورد یهودی سازی قرار گفته و صهیونیست‌ها مرتب مسجدالاقصی را مورد یورش قرار می‌دهند و تلاش دارند سیاست تقسیم زمانی و مکانی را درباره آن اعمال کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است تأکید می‌شود که قدس قلب امت اسلام است، جایگاه تاریخی، دینی و تمدنی دارد و تمام طرح‌های رژیم اشغالگر، این حقیقت را که قدس متعلق به امت عربی و اسلامی است، تغییر نخواهد داد.

اتحادیه علمای اسلام مقاومت علیه اشغالگر را حقی مشروع در تمام ادیان آسمانی خواند و از دولت‌های عربی و اسلامی درخواست کرد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مردود بدانند.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان در سال 2004 به ریاست یوسف القرضاوی و با مشارکت برخی از علمای شیعه و سنی تشکیل شد. القرضاوی به دلیل گرایش به اخوان المسلمین مصر از این کشور تبعید شده و هم‌اکنون در قطر به سر می‌برد.

پربیننده ترین خبرها