تخریب آثار اسلامی با بولدوزر

تخریب آثار اسلامی با بولدوزر
شنبه 6 آبان 1391 - 09:04

با وجود نابود شدن 95 درصد آثار تاريخي اسلامي در سرزمين عربستان، مسئولان حاکم بر اين کشور، تصميم دارند مهمترين آثار باقيمانده را با بهانه‌هايي مانند طرح‌هاي نوسازي و توسعه، محو کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عربستان سعودی قصد دارد پس از پایان موسم حج امسال، مطالعات برای طرح توسعه مسجد نبوی در مدینه را به بهانه ساختن بزرگترین ساختمان دنیا و مسجدی با گنجایش 1.6 میلیون نمازگزار آغاز کند؛ طرحی که به شدت با اعتراض مدافعان آثار تاریخی اسلامی و فعالان مواجه شده، چرا که این طرح آثار بسیار مهمی را محو خواهد کرد.

این طرح از جهت غربی مسجد نبوی آغاز می شود، یعنی درست همانجایی که پیامبر گرامی اسلام (ص) به خاک سپرده شده است. در این طرح هیچ تصمیمی برای صیانت از آثار تاریخی باقیمانده گرفته نشده است.

پیش از این نیز آثار اسلامی بسیاری در شهر مکه به بهانه ساخت هتل های مجلل، برج های مسکونی، و مراکز خرید و تجاری تخریب شده است.

در همین راستا، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از گزارش مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن تأکید کرد، طی 20 سال اخیر 95 درصد آثار اسلامی در مکه و مدینه که تاریخ آنها به هزار سال قبل می رسید، تخریب شده است.

ایندیپندنت خاطرنشان کرد، در این گزارش تأکید شده که سفارت سعودی در لندن و وزارت امورخارجه سعودی هیچ پاسخی به سئوالهای مطرح شده در این خصوص نداده اند.

منصور عبدالغفار

تلاش آل سعود برای محو تاریخ اسلامی

در همین راستا "منصور عبد الغفار"، حقوقدان مصری در مصاحبه با العالم اظهار داشت: تخريب احتمالي مرقد مطهر پيامبر اكرم (ص) در راستاي تلاش براي زدودن تاريخ پرافتخار اسلام و پيامبر عظيم الشان از اذهان مسلمانان بويژه نسل هاي بعدي صورت مي گيرد.

این حقوقدان مصری تعرض به مرقد پيامبر اسلام (ص) را گناهي بزرگ دانست و تاكيد كرد، که هيچ قانوني اجازه تعرض به بناهاي اسلامي از جمله مرقد پيامبر (ص) را نمی دهد.

منصور عبد الغفار، افزود: با ادامه تخريب اماكن مقدس مسلمانان نسل هاي بعدي از اين اماكن كه نشانه هايي اصيل از سيره شريف نبوي و تاريخ پرشكوه اسلامي هستند، محروم خواهند شد.

بر اساس پژوهش های صورت گرفته، تخريب 3 مسجد در مدينه منوره به بهانه توسعه مسجد نبوي بخشي از طرح هاي سعودی است كه نگراني هايي را درباره تخريب مرقد مطهر پيامبر اكرم (ص) و شماري از صحابه به دنبال داشته است.

چندي پيش "عرفان العلاوي" از " بنياد تحقيقات ميراث اسلامي" نیز هشدار داده بود که احتمال دارد ساخت و ساز در مدينه بخشي از طرحي بزرگتر براي كم كردن توجهات به محل به خاكسپاري پيامبر عظیم الشان اسلام باشد.





دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها