رباط: طرح «محمد ششم» آغاز مرحله جدید روابط با الجزائر است

رباط: طرح «محمد ششم» آغاز مرحله جدید روابط با الجزائر است
جمعه 18 آبان 1397 - 14:30

سخنگوی دولت مغرب اعلام کرد که این کشور پس از اعلام طرح «محمد ششم» پادشاه این کشور درباره گفت‌وگوهای مستقیم، مرحله جدیدی از روابط دو کشور را آغاز می‌کند.

العالم- مغرب

«مصطفی الخلفی» سخنگوی دولت مغرب با اشاره به طرح محمد ششم در خصوص گفت‌وگوی مستقیم با الجزائر تأکید کرد که دولت برای اجرای این طرح تاریخی که شامل پیشنهاداتی درباره کنار گذاشتن سوء تفاهم‌ها و تدوین چارچوبی برای همکاری بین رباط و الجزائر است، آمادگی دارد.

این مسئول مغرب تصریح کرد که قضیه مربوط به ساختن آینده‌ای است که به نفع دو ملت بدون دخالت طرف سوم است.

طبق گزارش شبکه روسیا‌الیوم، سخنگوی دولت مغرب همچنین اظهار دشت که طرح ابتکاری پادشاه درباره آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم کاملا واضح و نشاندهنده حسن نیت، صداقت و بدون هیچ پیش‌شرطی است زیرا اختلافات دو کشور یک اختلافات سطحی است.

محمد ششم دو روز پیش در سخنانی تلویزیونی، الجزائر را به گفت‌وگوی مستقیم و صریح به منظور حل اختلافات دو کشور فراخواند.

وی تأکید کرد: «مغرب برای گفت‌وگوی مستقیم و صریح با الجزائر به منظور حل اختلافاتی که مانع توسعه روابط دو کشور می‌شود، آماده است.»

مرز بین الجزائر و مغرب از سال ۱۹۹۴ بسته است و آخرین نشست دو کشور نیز به سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد.

منطقه مورد منازعه الصحراء از جمله علل اصلی اختلافات بین مغرب و الجزائر است و پیش از این «عمر هلال» نماینده مغرب در سازمان ملل گفته بود که کشورش خواهان مذاکرات مستقیم درباره این منطقه با مشارکت الجزائر است و بدون الجزائر مذاکراتی در کار نخواهد بود.

«جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال 1973 دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال 1976 که نیروهای اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مغرب درگیر شده است.

درگیری بین دو طرف مغرب و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.

پربیننده ترین خبرها