اردوغان:

اسناد مربوط به قتل خاشقجی را به اروپا، آمریکا و عربستان داده‌ایم/ دادستان عربستان برای ایجاد موانع در تحقیقات به ترکیه آمد

اسناد مربوط به قتل خاشقجی را به اروپا، آمریکا و عربستان داده‌ایم/ دادستان عربستان برای ایجاد موانع در تحقیقات به ترکیه آمد
شنبه 19 آبان 1397 - 15:51

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه کشورش در پرونده قتل جمال خاشقچی، «صادقانه» رفتار کرده، خواستار «رفتار عادلانه» عربستان در این خصوص شد.

العالم _ ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، امروز شنبه در جدیدترین موضع در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقچی»، از عربستان خواست «عادلانه» رفتار کند. 

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه «عربستان باید مقابل حسن نیت ترکیه، «عادلانه رفتار کند»، ریاض را به تلاش برای دور کردن این شبهه و اتهام (قتل خاشقچی) از خود دعوت کرد و هشدار داد که در غیر این صورت «این اتهام همیشه (به پیشانی) عربستان خواهد چسبید». 

اردوغان همچنین از تحویل همه فایل‌های صوتی مرتبط با پرونده خاشقچی به طرف سعودی خبر داد و گفت، این فایل‌ها در اختیار کشورهای دیگری مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز قرار گرفته و «نیازی به معطلی بیشتر» نیست.

رئیس جمهور ترکیه همچنین یک روز بعد از اعلام توقف جست‌وجوی جسد خاشقچی گفت: دیگر هیچ سند یا دلیلی درباره مکان اختفای جسد خاشقچی در اختیار نداریم.

اردوغان در ادامه به بازداشت هجده نفر در عربستان و تیم پانزده نفره‌ای اشاره کرد که روز دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و گفت: تیم ترور هجده نفره قطعا عامل اصلی [قتل] را می‌شناسد و می‌داند که جسد خاشقچی کجا برده شده است.

اردوغان در ادامه به مواضع متناقض سعودی‌ها اشاره کرد و گفت «وزیر خارجه سعودی گفت، آنها [یعنی تیم پانزده نفره] جسد را به یک همکار محلی داده‌اند اما الان این امر را انکار می‌کنند» و در ادامه تأکید کرد که فایل‌های صوتی پرونده به عربستان، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان نیز تحویل شده و دیگر جای معطلی نیست.

رئیس جمهور ترکیه از کارشکنی دولت عربستان نیز گله کرد و گفت «مقامات سعودی دادستان کل عربستان را به ترکیه فرستادند اما او برای ایجاد موانع [در تحقیقات] آمد [نه کمک به روند تحقیقات]. 

رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا منتشر کرد، ضمن رفع اتهام از شخص سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، تصریح کرد که دستور قتل خاشقچی از مسئولان رده بالای این کشور صادر شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها