طرح احداث دیوار به دور مشاعر مقدس در مکه

طرح احداث دیوار به دور مشاعر مقدس در مکه
شنبه 6 آبان 1391 - 19:47

منابع نزديک به مقامات وزارت حج عربستان، از اجراي طرح احداث ديوار به دور مشاعر مقدس در مکه مکرمه خبر مي دهند. به گفت? اين منابع، فاز نخست اين طرح از عرفات آغاز خواهد شد تا از ورود حاجيان متفرقه و غير مجاز جلوگيري شود، زيرا صحت حج، در گرو وقوف در عرفات است و اگر اين قسمت از حج اقامه نشود، حج باطل خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، منابع مطلع در كميته توسعه مشاعر مقدس عربستان اعلام كردند كه محدوده جغرافيايي طرح دیوار كشي مشعرها هنوز در حال بررسي و مطالعه است، موافقت اوليه با احداث دیوار یا نرده كشي، پس از يك سال بررسي و مطالعه همه طرف هاي ذيربط در امور حج، حاصل شده است.

روزنامه عربستانی "المدينه" به نقل از اين منابع تاكيد كرد كه پيش بيني مي شود جزييات بررسي اين طرح طي يك سال به پايان برسد و براي تضمين كارايي اين طرح و نهايت استفاده از آن براي منع ورود حاجيان "متفرقه" به مشعرها، از نهادهاي رايزني محلي و بين المللي نيز نظرخواهي خواهد شد، چرا كه برآوردهاي مكه مكرمه نشان داده كه تعداد افرادي كه موفق به ورود غيرقانوني به مشعرها به صورت نامنظم شدند، به 700 هزار حاجي متخلف رسيده كه اين امر بر کیفیت خدمات رساني به حجاج تاثير منفي مي گذارد.

به نوشتۀ این روزنامه، اقدام حاجيان متخلف ورودی از مناطق داخلی عربستان، از جمله نشستن بر سر راه ها در مشاعر و اماكن حج، بر كيفيت خدمات و فعاليت سازمان هاي خدمات رساني تاثير مي گذارد و برنامه ریزی همه طرف هاي فعال در امر حج را تضعيف مي كند.

كشور عربستان تدابير بسياري براي كاهش اين اقدام اتخاذ كرده که از جمله می توان به اداي فريضه حج هر 5 سال يك بار (برای حجاج تبعه عربستان) و مشروط كردن انجام حج به ثبت نام در يكي از مؤسسات "مطوّف" اشاره کرد. علاوه بر اين، لزوم افزايش اطلاع رساني و آگاه سازي و تلاش ميداني براي جلوگيري از ورود حجاج غیرمجاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 



پربیننده ترین خبرها