یک خبر چند خط تحلیل؛

بن سلمان حقيقتا سنگ بنای ثبات در منطقه است!

بن سلمان حقيقتا سنگ بنای ثبات در منطقه است!
شنبه 19 آبان 1397 - 22:16

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • حمایت های ترامپ از بن سلمان در ماجرای قتل خاشقچی امروز با این تاکید رییس جمهور امریکا خطاب به ماکرون تکمیل شد که سعودی سنگ بنای ثبات در منطقه است و باید مورد حفاظت قرار گیرد.


تحلیل:

  • از دیدگاه ترامپ تامین منافع آمریکا مترادف با تحقق ثبات در منطقه به شیوه بن سلمانی تعریف می شود. مبتنی بر این منطق حفظ بازار نفت از تلاطم و همچنین خریدهای تسلیحاتی سنگین از آمریکا رکن اساسی این ثبات قلمداد می شود و اینک در سایه حمایت آمریکا از بن سلمان در ماجرای قتل خاشقچی تامین این ثبات ضمانتی مضاعف پیدا کرده است.
     
  • حقیقت آن است که ماجرای قتل خاشقچی دو برنده اصلی دارد اول بن سلمان که در سایه این قتل فجیع موفق شد از مخالفین خود زهر چشم اساسی بگیرد، اهانت های آمریکا به "حکومت سلمانی" عربستان را با این قتل در سایه قرار دهد، آمریکا را به عنوان متحد استراتژیک خود به جهانیان معرفی کند و بلاخره به آینده پادشاهی خود ضمانت تحقق و اجرا بدهد. اگرچه در این ماجرا با مقوله ای به نام مشروعیت مجبور به خداحافظی شد، افکار عمومی جهانی را بر مستبد بودن خود متمرکز کرد و بلاخره مردم عربستان را از داشتن چنین ولیعهدی سرافکنده کرد.
     
  • در مقابل برنده دوم ماجرا در واقع ترامپ است چه آنکه وی توانست مساله عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل را وارد فاز عملیاتی و البته علنی کند، ایران را به جای اسرائیل تا حدودی به عنوان دشمن مشترک برخی از کشورهای منطقه (یعنی متحدان عربستان) بنشاند و بلاخره آینده بازار فروش اسلحه به عربستان را در کنار تامین مایحتاج نفت جهانی تا حدودی بیمه کند. اگر چه او نیز همچنان حداقل نسبت به آینده بازار نفت نگران است و بیش از آن دلواپس آینده حمایت هایی است که از ولیعهد سعودی در مقابل بسیج افکار عمومی جهانی انجام داده است.
     
  • بن سلمان در شرایطی سنگ بنای ثبات در منطقه معرفی می شود که در صورت برآورده نکردن مطالبات امریکا همچنان مشمول تاریخ انقضایی خواهد بود که ترامپ آن را حداکثر دو هفته اعلام کرده است. با این توصیف و با توجه به در پیش بودن زمستان و تشدید نیازها به نفت، کشف رمز از نوارهای صوتی که در خصوص قتل خاشقچی از ناحیه ترکیه امروز در اختیار دولت های غربی قرار گرفت و ... باید منتظر ماند و دید این سنگ بنای ثبات در منطقه تا چه زمانی خواهد توانست برای منطقه ثبات از جنس آمریکایی را تامین کند.

پربیننده ترین خبرها