بزرگترین غار دست‌کند ایران کجاست؟ +عکس

بزرگترین غار دست‌کند ایران کجاست؟ +عکس
يکشنبه 20 آبان 1397 - 17:28

ایران کشور زیبایی‌ها و دارای طبیعتی بسیار بکر و منحصر بفرد است؛ به‌طوری که در هر شهر و روستا زیبایی‌هایی چشم‌نواز شما را به عمق رویا خواهد برد.

العالم ـ گوناگون

غار کرفتو در سینه‌ی یک رشته کـوه آهکی در شمال دره‌ای عمیق قرار گرفته است. کَرَفتو غاری است که در ۷۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر دیواندره در استان کردستان ایران قرار گرفته ‌است. در این غار، آثار متعددی از پناگاه‌ها و دخمه‌ها و حفره‌هایی دیده می‌شوند که در کنار غار اصلی قرار دارند.

 موقعیت غار به گونه‌ای است که به طور کلی بادگیر نیست و در زمستان دامنه‌ی جنوبی را نمی پوشاند، در حالی‌که 500 متر دورتر و در جنوب شرقی غار، بادگیر بوده و برف آن را می پوشاند. در سوی دیگر دره، کوه دیگری وجود دارد که به علت شکل طبیعی آن، مردم به آن سه دختران می‌گویند.

دو چشمه، در پایین غار قرار دارد که با جوشیدن آبی گوارا از قلب زمین، زندگی را در این محل، ممکن کرده و سال ها در اختیار انسان‌های غارنشین بوده‌است. احتمالا این غار مدتی مورد سكونت سلوكیان بوده كه پس از فتوحات مهرداد دوم اشكانی به سوی غرب در حال حركت بودند.

ستون فقرات اصلی غار، قریب به 750 متر است و در آن دالان‌ها و اتاق‌های متعددی وجود دارد که نقشه‌ آن تاكنون تهیه نشده است. برخی دالان‌ها سقف‌های بلندی دارند و برخی دیگر را باید سینه خیز رد كرد. افسانه‌های زیادی در مورد این غار نقل شده است. آثار به دست آمده در این غار از دوره‌ پیش از تاریخ تا دوران اسلامی شناسایی شده است. این غار را کسانی در روزهایی دور با دستان خود حفر کرده‌اند که هنوز شناسایی نشده‌اند. به نظر شما چنین بناهای عظیم انسان‌سازی چه نشانه‌ای با خود به همراه دارند؟

 

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها