گاردین: مرگ خاشقچی، دست و بال ولی‌عهد سعودی را بسته است

گاردین: مرگ خاشقچی، دست و بال ولی‌عهد سعودی را بسته است
سه شنبه 22 آبان 1397 - 11:22

روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی تاکید کرد تبعات مرگ خبرنگار عربستانی در کنسولگری ریاض در ترکیه، محدودیت‌هایی را برای ولی‌عهد سعودی ایجاد و وی را ضعیف کرده است.

العالم- عربستان سعودی 

پیامدهای قتل «جمال خاشقچی» جایگاه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی را تضعیف کرده و به مسن‌ترها در خاندان سعودی انرژی دوباره داده است. 

روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی تاکید کرد، شش هفته بعد از مرگ خاشقچی (خبرنگار عربستانی روزنامه «واشنگتن پست» که بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسید)، فرآیند تصمیم‌گیری در ریاض آرام آرام شروع به تغییر کرده است. 

نویسنده گاردین افزود، تبعات این ترور به محمد بن سلمان، وارث تاج و تخت سعودی، آسیب زده است. برخی منابع نزدیک به خاندان سلطنتی عربستان سعودی می‌گویند این تصور وجود دارد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با انتشار جزییات تحقیقات مرگ خاشقچی، به پادشاهی سعودی خیانت کرده است. 

روزنامه گاردین در ادامه به نقل از یک منبع منطقه‌ای نوشت، هیچ شکی نیست که بن سلمان "بال‌های خود را قیچی کرده است". این منبع ادامه داد بعد از قتل خاشقچی که ترکیه بن سلمان را مسئول دستور آن می‌داند، سران غربی درباره جنگ یمن که با ائتلاف سعودی در جریان است، صحبت کرده‌ و خواستار آتش‌بس در این کشور شده‌اند.

گاردین افزود، پیامدهای مرگ خاشقچی، بازتابی در جایگاه‌های قدرت در ریاض داشته و بازگشت «احمد بن عبدالعزیز» برادر سلمان، شاه کنونی عربستان، به ریاض این تفاسیر را در پی دارد که گام اول این تغییرات بازگردانی یک فرد مسن به قدرت است. یک برداشت این است که برکناری بن سلمان، خطر بازگشت به سوی ساختار مذهبی و لغو تغییرات اجتماعی در عربستان را در پی داشته باشد و رغبت کمی در لندن و واشنگتن برای برکناری بن سلمان وجود دارد. 

پربیننده ترین خبرها