اوپک: تولید نفت ایران در ماه اکتبر بار دیگر کاهش یافت

اوپک: تولید نفت ایران در ماه اکتبر بار دیگر کاهش یافت
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 07:52

بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید روزانه نفت ایران در ماه اکتبر (مهر) ۱۵۶ هزار بشکه کاهش یافت و به ۳ میلیون و ۲۹۶ هزار بشکه رسید. این رقم در قیاس با تولید ایران در دوران پیش از خروج آمریکا از برجام (اردیبهشت) بیش از ۵۳۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

العالم - ایران  / اقتصادی

رویترز -- اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود می‌نویسد به رغم افت تولید ایران، عربستان و امارات در ماه گذشته تولید خود را روی هم رفته ۲۷۰ هزار بشکه افزایش داده‌اند.

گزارش اوپک حکایت از آن دارد که ایران برای نخستین بار طی چند سال گذشته از ارسال آمارهای ماهانه تولید نفت کشور به اوپک خودداری کرده است.

بنا بر اعلام اوپک، سال آینده نیاز به نفت اوپک نسبت به سال جاری ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. علت این امر، اوج گرفتن تولید کشورهای غیر اوپک به‌خصوص آمریکا، روسیه، قزاقستان و کانادا خواهد بود.

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی رشد مصرف جهانی نفت ۱.۵ میلیون بشکه بیشتر از سال گذشته باشد، اما تنها تولید کشورهای غیراوپک ۲.۳۱ میلیون بشکه افزایش یافته است.

مصرف جهانی نفت در سال آینده نیز ۱.۲۹ میلیون بشکه نسبت به سال جاری افزایش خواهد یافت؛ اما میزان افزایش تولید کشورهای غیراوپک ۲.۲۳ میلیون بشکه خواهد بود.

قرار است ماه آینده اوپک و کشورهای هم‌پیمان درباره کاستن از تولیدات خود تصمیم‌گیری کنند

پربیننده ترین خبرها