میدل ایست آی: درخواست بن سلمان از نتانیاهو برای حمله به غزه

میدل ایست آی: درخواست بن سلمان از نتانیاهو برای حمله به غزه
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 09:37

پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از منابعی در عربستان سعودی گزارش داد: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای منحرف کردن افکار عمومی از مساله قتل جمال خاشقجی به تحریک بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای حمله به غزه و سرکوب حماس روی آورده است.

العالم - عربستان سعودی 

الجزیره به نقل از میدل ایست آی-- این منابع افزودند: کارگروهی که در عربستان تشکیل شد، پیشنهاد کرد که جنگی علیه غزه آغاز شود؛ این پیشنهاد یکی از راهکارهای ریاض برای کاستن فشارهای ناشی از افشاگری های آنکارا بود زیرا دادستانی کل ترکیه اعلام کرده بود که خاشقجی به دستور مقامات عالی رتبه سعودی، در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید.

اعضای این کارگروه برخی از مسئولان دربار پادشاهی، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و سرویس اطلاعاتی عربستان هستند، این کارگروه هر شش ساعت گزارش خود را به بن سلمان ارائه می داد و به ولیعهد سعودی پیشنهاد کرد که اگر جنگی علیه غزه آغاز شود، توجه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از مساله خاشقجی معطوف این جنگ می شود و اعتماد واشنگتن به ریاض در خصوص تأمین منافع استراتژیک تل آویو بار دیگر معلوم می شود.    

زیر میزی دادن  به ترکیه

کارگروه سعودی همچنین به بن سلمان پیشنهاد کرد که از هر روشی برای ساکت کردن آنکارا استفاده کند، به عنوان مثال رشوه ای به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بدهد به این نحو که بن سلمان به اردوغان پیشنهاد خرید تسلیحات ترکیه ای را بدهد یا سخنانی برای تعریف و تمجید از روابط ریاض و آنکارا به زبان بیاورد.

مسالۀ جالب اینکه بن سلمان ماه اکتبر گذشته در کنفرانس "آینده سرمایه گذاری" در ریاض گفته بود که مساله قتل خاشقجی به بهانه ای برای تیره کردن روابط ترکیه و عربستان تبدیل شده است ولی این اتفاق (تیرگی روابط ترکیه و عربستان) تا زمانی که در عربستان پادشاهی به نام ملک سلمان و ولیعهدی به نام محمد بن سلمان و در ترکیه رئیس جمهوری به نام اردوغان باشد، هرگز نخواهد افتاد.  

پایگاه خبری انگلیسی میدل ایست آی اعلام کرد: "ترکی الدخیل" رئیس شبکه تلویزیونی العربیه عربستان که یکی از نزدیکان محمد بن سلمان است، به برخی از پیشنهادهای کارگروه سعودی پرداخته و در یکی از مقالات خود فاش کرد که اگر واشنگتن در واکنش به قتل خاشقجی عربستان را تحریم کند، ریاض بیش از 30 گزینۀ احتمالی را روی میز خواهد گذاشت.

"افزایش 2 یا 3 برابری قیمت نفت، احداث یک پایگاه نظامی روسی در شمال عربستان و واردات تسلیحات چینی و روسی به جای تسلیحات آمریکایی" جزء این گزینه های احتمالی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها