عقب نشینی امارات پس از شکست سنگین در «الحدیده»

عقب نشینی امارات پس از شکست سنگین در «الحدیده»
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 18:27

وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه یمن بعد از گذشت یک هفته از ناکامی ائتلاف سعودی و اماراتی در حمله به غرب یمن، گفت که کشورش از مذاکرات طرف‌های یمنی حمایت و استقبال می‌کند.

العالم - آسیا

دولت امارات متحده عربی که عضو ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن است، می‌گوید از آغاز مذاکرات و گفت‌وگوهای یمن استقبال می‌کند.

«انور قرقاش»، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه چهارشنبه در حساب توییتری خود نوشت: «ما از برگزاری زودهنگام گفت‌‌وگوهای یمن به رهبری سازمان ملل در سوئد استقبال می‌کنیم».

او مدعی شد که ائتلاف کشورش با عربستان سعودی در نشست جمعه شورای امنیت ملی سازمان ملل همه طرف‌ها را برای استفاده از فرصت پیش آمده جهت از سرگیری فرآیند سیاسی در یمن ترغیب خواهد کرد.

وزیر مشاور دولت امارات در امور خاورمیانه همچنین نوشت که این کشور تمایل دارد این هفته میزبان «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن شود.

هنوز مشخص نیست که امارات متحده عربی که از سه سال و اندی در قالب ائتلافی با عربستان سعودی به یمن حمله کرد، چقدر برای از سرگیری گفت‌وگوهای یمنی جدیت دارد.

امارات متحده عربی از خرداد ماه گذشته عملا فرماندهی حملات این ائتلاف در جبهه ساحل غربی را بر عهده گرفته و طی حملات هفته اخیر به شهر بندری الحدیده فرماندهی میدانی این حملات را بر عهده داشت.

با این حال این ائتلاف این بار نیز نتوانست به هدف خود از این حملات که همان اشغال این شهر است، دست یابد.

قرقاش در طول ماه‌های گذشته که ائتلاف سلسه حملاتی را برای اشغال الحدیده انجام داد، بارها از ضرورت «آزادسازی» این شهر نوشت و گفت که تنها اشغال شهر الحدیده می‌تواند نیروهای ارتش و انصارالله یمن را مجبور به امتیازدهی کند.

به گزارش فارس؛ همین ائتلاف سعودی و اماراتی بود در اواخر شهریور ماه گذشته با چراغ سبز آمریکا و به امید این که می‌تواند در عرض یکی دو هفته شهر الحدیده را اشغال کند، مانع از خروج هیأت مذاکره کننده انصارالله یمن از این کشور برای شرکت در مذاکرات یمنی-یمنی در ژنو سوئیس شد و عملا این مذاکرات به دلیل کارشکنی این ائتلاف قبل از شروع عملا شکست خورد.

شهر بندری الحدیده، مرکز استانی به همین نام در غرب یمن است؛ این شهر تنها راه ارتباطی دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) با جهان خارج طی چند سال محاصره این کشور بوده است و بنا بر گزارش سازمان ملل، نزدیک به ۷۰ درصد کمک‌های انسانی و واردات کالاها به یمن از طریق بندر این شهر صورت می‌گیرد.

تداوم حملات ائتلاف سعودی و اماراتی به یمن، به ویژه استان الحدیده، اوضاع انسانی در این کشور را بیش از پیش وخیم‌تر کرده و منجر به وقوع قحطی و شروع بیماری‌ها در شهرهای یمن شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها