«عرب دیوانه» سفیر جدید آمریکا و ترامپ در ریاض

«عرب دیوانه» سفیر جدید آمریکا و ترامپ در ریاض
جمعه 25 آبان 1397 - 08:44

پایگاه خبری شبکه بی بی سی عربی در گزارشی به شرح حال« جان ابوزید»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا پرداخت که رئیس‌جمهور آمریکا او را سفیر جدید واشنگتن در ریاض معرفی کرد.

 

العالم - آمریکا

کاخ سفید بامداد چهارشنبه از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتخاب یک ژنرال بازنشسته ارتش این کشور به عنوان سفیر در عربستان سعودی خبر داد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ژنرال چهار ستاره «جان ابوزید» آمریکایی لبنانی تبار به عنوان سفیر تام الاختیار آمریکا در ریاض معرفی می شود تا جایگزین جوزف ویستفال شود که در ژانویه ۲۰۱۷ این منصب را ترک کرد و ابوزید پس از موافقت سنا به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.

وبگاه خبری «بی‌بی‌سی عربی» در گزارشی با عنوان «عرب دیوانه سفیر آمریکا در ریاض شد»، به گزارشی درباره شرح حال و سابقه این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا پرداخت که قرار است سفیر کشورش در عربستان شود.

به نوشته این منبع، «جان فیلیپ ابوزید» که در بین آمریکایی‌ها به «عرب دیوانه» شهرت دارد، متولد ۱۹۵۱ از یک خانواده مسیحی در لبنان است. اجداد او اواخر قرن نوزده از روستای ملیخ در شهر جزین جنوب لبنان به کالیفرنیا مهاجرت کردند.
پدر ابوزید تکنیسین نیروی دریایی آمریکا در جنگ جهانی دوم بود، وی زمانی که جان هنوز بچه بود بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

ابوزید مرد شماره دو فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه در جریان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.

او درسال ۱۹۷۳ از آکادمی نظامی معتبر آمریکا در وست پوینت نیویورک فارغ التحصیل شد، وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات خاورمیانه از دانشگاه هاروارد گرفت و دهه هفتاد قرن گذشته هم در دانشگاه امان تحصیل کرد و با تسلط کامل بر زبان عربی از آنجا فارغ التحصیل شد.

در حالی که پست سفیر آمریکا در عربستان سعودی از سال۲۰۱۷ خالی بوده اکنون رئیس‌جمهور این کشور یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته را به عنوان گزینه این سمت به مجلس سنا معرفی کرده است.

این ژنرال چهار ستاره آمریکایی در شش جنگ این کشور حضور داشته و پیش از بازنشسته شدن در سال ۲۰۰۷، ریاست مرکز فرماندهی آمریکا (سنتکام) را نیز برعهده داشته است.

وی که زبان عربی را به خوبی صحبت می‌کند، به خاطر حضور در جنگ‌های کویت، عراق و افغانستان برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چهره شناخته شده‌ای است.

انتخاب ابوزید برای سفارت آمریکا در ریاض اکنون باید توسط مجلس سنای این کشور نیز تایید شود.

انتخاب یک نظامی کارکشته برای این سمت، در حالی انجام می‌شود که مقامات آمریکایی در یک ماه اخیر بر لزوم پایان جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن تاکید کرده‌اند.

ابوزید ۶۷ ساله در حال حاضر پژوهشگر میهمان در «موسسه هوور» در دانشگاه استنفورد است. وی پیشتر ریاست «مرکز مبارزه با تروریسم» در «آکادمی نظامی آمریکا در وست پوینت» را برعهده داشت.

همچنین بر اساس اطلاعات دانشنامه آنلاین ویکی پدیا، ابو زید در سپتامبر ۲۰۰۷ در اظهاراتی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی گفت: اعتقاد دارم که اگر ایران به کشوری هسته‌ای تبدیل شود ما قدرت مهار آن را داریم. راه‌هایی برای کنار آمدن با یک ایران هسته‌ای وجود دارد ما با شوروی هسته‌ای، چین هسته‌ای و سایر قدرت‌های هسته‌ای کنار آمدیم.

پربیننده ترین خبرها