رویترز:

ریاض تلاش آمریکا برای حل مناقشه با قطر بعد از قتل خاشقچی را ناکام گذاشت

ریاض تلاش آمریکا برای حل مناقشه با قطر بعد از قتل خاشقچی را ناکام گذاشت
شنبه 26 آبان 1397 - 09:04

عربستان سعودی به آمریکا اجازه نداده از جنجال‌ها بر سر کشته شدن یک روزنامه‌نگار منتقد سعودی به عنوان اهرم فشار برای پایان دادن به مناقشه با قطر و متحد کردن کشورهای عربی علیه ایران استفاده کند.

العالم - عربستان سعودی

عربستان سعودی تلاش‌های آمریکا برای ترمیم روابط ریاض با قطر را ناکام گذاشته و این در حالی است که بعد از ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی فشارها روی این کشور برای پایان دادن به جنگ یمن اثراتی داشته است. 

خبرگزاری رویترز نوشته بعد از قتل خاشقچی داخل کنسولگری سعودی در استانبول، واشنگتن احساس می‌کند از نفوذ بیشتری روی ریاض برخوردار است و در شرایطی که این کشور به دنبال ترمیم وجهه‌ است، آمریکا از اهرم‌های فشار بیشتری روی آن برخوردار است. 

طبق این گزارش، با آنکه این فشارها توانسته روی عربستان سعودی در زمینه جنگ یمن موفقیت‌هایی داشته باشد در یک زمینه دیگر، یعنی پایان دادن به بحران در روابط کشورهای عربی با قطر با بی‌توجهی عربستان سعودی مواجه شده است.   

ایالات متحده، عربستان سعودی را یکی از بازیگران اصلی در تلاش برای ایجاد وحدت میان کشورهای عربی در جهت مقابله با نفوذ ایران در منطقه می‌بیند. اما این وحدت، از زمانی که عربستان، امارات بحرین و مصر روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند در هم شکسته شده است. 

واشنگتن در تلاش بوده از فرصت قتل خاشقچی برای حل مناقشه قطر استفاده کند. یک منبع آگاه به سیاست‌های آمریکا به رویترز گفت: «آنها فرصت را مهیا می‌بینند تا مناقشه قطر را به پایان برسانند.»

دو منبع گفته‌‌اند واشنگتن خواستار آن شده بود که قبل از بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران در تاریخ ۵ نوامبر (۱۴ آبان‌ماه) وحدت میان کشورهای عربی بازگردانده شود. اما به گفته دیپلمات‌ها  هیچ ایده یا اقدام ملموس از جانب ریاض یا متحدانش برای حل اختلاف با قطر اتفاق نیفتاده است. 

 دیپلمات یکی از کشورهای عربی به رویترز گفت: «در زمینه قطر هیچ تغییری نمی‌بینیم.» یک منبع دیگر گفت «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی از انجام هر گونه اقدامی که ضعف او را نشان دهد خودداری خواهد کرد. 

فارس

پربیننده ترین خبرها