رئیس جمهور آمریکا ارزیابی سیا را « بسیار زودهنگام» خواند/ در دو روز آینده مشخص می‌شود چه کسی خاشقچی را کشته است

رئیس جمهور آمریکا ارزیابی سیا را « بسیار زودهنگام» خواند/ در دو روز آینده مشخص می‌شود چه کسی خاشقچی را کشته است
يکشنبه 27 آبان 1397 - 05:54

رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی سازمان مرکزی اطلاعات این کشور (سیا) مبنی بر مقصر بودن ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی را «بسیار زودهنگام» خواند، این در حالی است که بیش از 46 روز از قتل وی گذشته است.

العالم-آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی سازمان سیا در ارتباط با قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را «بسیار زودهنگام» اما «محتمل» توصیف کرد.

ترامپ همچنین گفت که گزارش کاملی در این رابطه تا دو روز دیگر(روز سه شنبه) به دست وی می رسد و پس از آن مشخص می شود که از نگاه دولت آمریکا چه کسی مقصر قتل خاشقچی است.

پیشتر رسانه ها گزارش داده بودند که سیا در ارزیابی خود به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول صادر کرده است.

ترامپ شنبه شب هنگام سفر به کالیفرنیا به صورت تلفنی با جینا هاسپل رئیس سیا و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت و گو کرده و در جریان آخرین تحولات قرار گرفت.

هنوز مشخص نیست که با وجود آنکه سیا ارزیابی خود را نهایی کرده و آن در اختیار کنگره و دیگر نهادهای حکومتی آمریکا قرار داده، گزارش کامل مورد نظر ترامپ را چه نهادی ارائه خواهد داد.

وزارت خارجه آمریکا شنبه شب اعلام کرد که گزارش های منتشر شده مبنی بر نهایی شدن ارزیابی دولت آمریکا درباره پرونده خاشقچی

«غیردقیق» بوده و واشنگتن هنوز به دنبال پرسش های بی پاسخ دیگری است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که در عین جستجو برای واقعیت و همکاری با دیگر کشورها در این زمینه، واشنگتن روابط راهبردی مهم خود را با عربستان سعودی حفظ می کند.

ترامپ در حالی به تلاش خود برای تطهیر بن سلمان ادامه می دهد که قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه خواهان تشدید موضع وی علیه ولیعهد سعودی و همچنین اقدامات تنبیهی علیه عربستان هستند.

به گزارش ایرنا، خاشقچی که منتقد ولیعهد عربستان بود، ماه گذشته در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید. وی برای تحویل گرفتن اسناد مورد نیاز برای ثبت ازدواج خود به این کنسولگری مراجعه کرده بود.

ترامپ و مقام های ارشد دولت وی با تاکید بر لزوم مسئولیت خواهی از افراد دخیل در قتل خاشقچی، 17 شهروند سعودی را به دلیل نقش آفرینی در این قتل تحریم کرده اند.

مقام های مزبور در عین حال بر اهمیت روابط واشنگتن با ریاض تاکید کرده اند، حتی با وجودی که نمایندگان آمریکایی از دولت واشنگتن خواسته اند عربستان را به خاطر این قتل مجازات کند.

در همین حال، رسانه های ترکیه نقش بن سلمان در قتل خاشقچی را انکارناپذیر می دانند. با گذشت چندین هفته از اعتراف عربستان به قتل خاشقچی، رسانه های ترکیه با انتشار اخبار و تحلیل هایی برگرفته از نظر کارشناسان داخلی و یا به نقل از مطبوعات غربی، بر چگونگی قتل، عاملان و آمران جنایت علیه خاشقچی و نقش آل سعود به خصوص ولیعهد سعودی در این حادثه متمرکز شده اند و خواهان روشن شدن ابعاد پنهان این ماجرا و مجازات سازمان دهندگان این جنایت هولناک هستند.

در این میان، «ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، چندی پیش یک شرکت اطلاعات سایبری رژیم صهیونیستی موسوم به «ان.اس.او. گروپ تکنولوژیست» را به فروش نرم افزاری دیجیتالی متهم کرد که برای تعقیب خاشقچی مورد استفاده قرار می گرفت.

خاشقچی بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان این رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل وی، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد 15 مامور از نزدیکان بن سلمان که از طرف وی به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقام های سعودی رد شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها