واشنگتن پست: برای ترامپ، رابطه با عربستان تنها در پول خلاصه می‌شود

واشنگتن پست: برای ترامپ، رابطه با عربستان تنها در پول خلاصه می‌شود
سه شنبه 29 آبان 1397 - 08:00

ترامپ درباره نتیجه‌گیری سازمان سیا در خصوص صدور دستور قتل جمال خاشقچی از سوی محمد بن سلمان گفت: آن‌ها در حوزه مشاغل و توسعه اقتصادی یک متحد بسیار عالی بوده اند. می‌دانید که من رئیس‌جمهور هستم و باید مسائل زیادی را مد نظر داشته باشم.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از واشنگتن پست، وقتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره هم‌پیمانی با عربستان سعودی سخن می‌گوید، به ندرت به نقش عربستان در دستیابی به اهدافش در خاورمیانه تشدید فشار بر ایران، برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین، و نابودی تروریسم سخن می‌گوید. او در عوض درباره حجم پولی که عربستان در آمریکا خرج می‌کند حرف می‌زند.

وقتی روز شنبه از ترامپ درباره نتیجه‌گیری سازمان سیا در خصوص صدور دستور قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی از سوی محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی پرسیده شد، او اینطور پاسخ داد: «آن‌ها به ما مشاغل زیادی می‌دهند. آن‌ها کسب و کار زیادی را برای ما ایجاد می‌کنند. آن‌ها در حوزه مشاغل و توسعه اقتصادی یک متحد بسیار عالی بوده اند. ... می‌دانید که من رئیس‌جمهور هستم و باید مسائل زیادی را مد نظر داشته باشم.»

تمرکز ترامپ ممکن است بر روی مسائلی چون همکاری‌ها در حوزه مبارزه با تروریسم و حمایت از اهداف آمریکا در منطقه پایه و اساس سیاست‌های دو سلف ترامپ در منطقه نباشد. به همین دلیل، سایر اعضای دولت او از این وضع نگرانند.

حتی درحالی‌که یک ائتلاف فرا‌حزبی رو به رشد در کنگره محمد بن سلمان را به دلیل دخالت در قتل جمال خاشقچی سرزنش می‌کند و خواهان در نظر گرفتن تنبیهی سخت‌گیرانه برای او است، برخی از مقامات پیشین و اسبق دولت آمریکا و کارشناسان منطقه می‌گویند منافع مشترک و ریشه‌های عمیق، تضمین‌کننده حفظ پیوندهای کلیدی خواهند بود.

یک مقام ارشد اسبق اطلاعاتی آمریکا که به شرط محفوظ ماندن نامش سخن می‌گفت در این خصوص می‌گوید: «اگر دولت علیه سعودی‌ها اقدامی سخت‌گیرانه را در دستور کار قرار دهد، این احساس در ریاض ایجاد خواهد شد که به گونه‌ای واکنش نشان دهد. اما آن‌ها (سعودی‌ها) می‌خواهند به گونه‌ای اقدام کنند که اختلافات تشدید نشود. شاید آن‌ها در بازار نفت از موضع آمریکا چندان حمایت نکنند، یا ممکن است سلاح‌های زیادی از روسیه و چین بخرند. ... ما می‌توانیم با این وضع کنار بیاییم.»

پربیننده ترین خبرها