آژانس اتمی مجددا بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تاکید کرد

آژانس اتمی مجددا بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تاکید کرد
پنج‌شنبه 1 آذر 1397 - 14:43

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید مجدد بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای طی چند ماه اخیر، اعلام کرد که به راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند.

العالم - اروپا

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در نامه‌ای به ریاست شورای حکام آژانس مجددا بر پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای، علی‌رغم خروج یک‌جانبه آمریکا، تاکید کرد.

آمانو در بخشی از این نامه مفصل به «لینا الحدید» رئیس دوره‌ای شورای حکام، به موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه‌ هسته‌ای ایران طی چند ماه گذشته پرداخته و نوشت:

«خانم رئیس»گزارش من درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر (برنامه هسته‌ای) جمهوری اسلامی ایران، عطف به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد (2015)، فعالیت‌های مرتبط آژانس در این کشور طی چند ماه گذشته را پوشش می‌دهد.

ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط با (برنامه) هسته‌ای ذیل برنامه جامع اقدام مشترک است. ضروری است که ایران به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد.

آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران تحت توافقنامه پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی عدم وجود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه می یابد».

آمانو در بخش دیگری از نامه همچنین ادعا کرد که ساختمانی که در سال 2007 طی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به دیرالزور از بین رفت، یک «راکتور هسته‌ای» بوده که باید از سوی دولت سوریه به آژانس اتمی اعلام می‌شد؛ اما دمشق چنین کاری نکرد.

وی از سوریه خواست تا در مسائل حل نشده حول تاسیسات مذکور در دیرالزور، با آژانس اتمی همکاری کند.

فارس

 

پربیننده ترین خبرها