رياض منصور: همه کشورها از حقوق مردم فلسطین حمايت کنند

رياض منصور: همه کشورها از حقوق مردم فلسطین حمايت کنند
جمعه 9 آذر 1397 - 11:05

ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد همه کشورها را به حمایت از حقوق مردم فلسطین فراخواند.

به نقل از الجزیره مباشر، ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: ما امروز بار دیگر روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین را تبریک می گوییم و باید از همه حمایت هایی که از فلسطینی ها شده است ، تشکر کنم.

علیرغم همه درد و رنج هایی مستمری که مردم فلسطین و با وجود همه بحران ها و سرکوب هایی که انجام شده اما اکنون ما همچنان با قدرت و استوار به عدالت مسئله فلسطین و به کرامتمان ایمان داریم. ما همچنان ایمان راسخ داریم که با حمایت مشترک، این ظلم در نهایت پایان خواهد یافت. 
حتی در همین لحظه بعد از گذشت 71 سال از تصویب قطعنامه 181 سازمان ملل متحد که طی آن فلسطین برخلاف میل مردم ما تجزیه و تقسیم شد و اکنون بعد از گذشت بیش از 70 سال از نکبت (تاسیس رژیم اشغالگر صهیونیستی ) و بعد از گذشت بیش از 50 سال از اشغال خاک ما توسط اسرائیل، و با وجود همه رنج هایی که بر مردم و منطقه ما در نسل های تحمیل شد، در رویارویی با آرزوهای برباد رفته و چالش های آشکار اما همچنان در احقاق حقوق مردم خود که غیر قابل تصرف است مصمم هستیم تا اینکه مردم فلسطین زندگی در کمال آرامش، امنیت و آزادی در وطن خود داشته باشند. 
در این روز همبستگی، ما پیوسته جوامع بین المللی، همه کشورها و سازمان های بین المللی را خطاب قرار می دهیم خطاب ما به دلیل اجرای الزاماتی است که بر دوش آنهاست تا اینکه صلح و آرامش حاصل شود. ما در اینجا یک رویارویی تاریخی را یادآور می شویم که در جریان آن با اقدام مشترک به غلبه بر ظلم و حل اختلاف ها کمک می کند. ما در این روز شکست استعمار، آپارتاید و رنج های جنگ های جهانی را یادآور می شویم. جناب رئیس، روندی که ما برای حل مساله فلسطین که قلب درگیری های عربی- اسرائیلی است، در نظر گرفتیم، یک روند صلح آمیز است.
ما به روش های سیاسی، دیپلماتیک، قانونی و بدون خشونت پایبندیم تا به حقوق خود دست یابیم و ما معتقدیم که باید به قوانین بین المللی احترام گذاشت رعایت این امر در جریان گفتگو ها لازم و ضروری و در واقع اصل بنیادین در دست یابی به راه حل است. بر همین اساس با وجود همه آسیب هایی که ما دیده ایم اما به قدرت و توانایی های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل ایمان داریم. ما به قدرت قانون برای دست یابی به راه حلی صلح آمیز و عادلانه برای این مساله ایمان داریم قدرتی که همواره سازمان ملل متحد از زمان تاسیس آن از آن برخوردار بوده است. 
این ایمان ما به قانون موجب می شود که همه کسانی که همچنان به اصول این سازمان معتقدند ما را همراهی کنند و روحیه مشارکت و همکاری را حفظ کنند. اگر ما به این موضوع ایمان نداشتیم چگونه ممکن بود که با این سازمان همکاری کنیم حتی در صورتی که اوضاع وخیم می شد چگونه می توانستیم از تداوم دادخواست خود به این سازمان صحبت کنیم چرا که اسرائیل طرفی است که اساس و بنیان آن مبتنی بر اشغالگری است و همچنان نیز به اشغالگری خود ادامه می دهد و سرکوب مردم فلسطین را تشدید و چشم انداز صلح را ویران می کند و مسیر تجزیه را در پیش گرفته و به شهرک سازی های خود ادامه می دهد ما از تدبیر آنها در عذابیم.

تصمیم آمریکا در خصوص قدس و توقف حمایت مالی از سازمان آنروا بعد از دهه ها اقداماتی است که اخیرا علیه فلسطین انجام شده است این در حالی است که آمریکا بیش از ما به آنروا نیاز دارد. بنابراین تلاش های آمریکا در جهت سلب جنبه های قانونی و غیر قانونی جلوه دادن حقوق پناهندگان فلسطینی است و همه این اقدامات به منظور تیره و مشوش کردن حقایق است و سبب می شود که به مسائل اساسی که همان دستیابی به حقوق و آزادیمان است توجهی نشود. ایمان عمیق به قانون و به عدالت که گریزی از آن نیست همان چیزی است که ما را در این مسیر قرار داده است. حرکت در این مسیر مشخص و روشن است اما اقدام اسرائیل در نقض قانون و جنایت های جنگی که مرتکب می شود همچنان در جوامع بین المللی تحت تعقیب ومجازات قرار نمی گیرد بلکه بر عکس از آن حمایت می شود. 
اما همین مساله موجب می شود که راهکار غیر صلح آمیز نیز در پیش گرفته شود. ما تلاش می کنیم که مردم و به خصوص جوانان را قانع کنیم که در مسیر صلح آمیز باشند و فواید آن را بیان می کنیم اما در واقع آنها هیچ یک از این فواید را در زندگی روزمره خود نمی بینند علاوه بر این آنها هیچ چشم انداز روشنی از آینده که بدون اشغال و درگیری باشد ندارند. خطرهای اوضاع فعلی در جلوی چشمان ما قرار دارد اختلاف زیادی بین این اعتقادات و بین واقعیت های دردناکی که رخ می دهد وجود دارد بنابراین قبل از اینکه دیر شود باید چاره ای اندیشیده شود و این به صلاح فلسطینی ها، اسرائیلی ها و کل منطقه است.
آقای رئیس، اسرائیل آشکارا همه قوانین بین المللی به خصوص توافق ژنو 4 را نقض کرده است و هیچ توجهی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 3423 سال 2016 و سایر قطعنامه هایی دیگر که با آن مرتبط بود، ندارد بلکه اسرائیل به نقض آشکار این قطعنامه ها افتخار می کند و شکست جوامع بین المللی را به سخره می گیرد. اسرائیل درخواست ها و مطالبات جوامع بین المللی در ارتباط با توقف سیاست غیرقانونی در سرزمین های اشغالی از جمله قدس شرقی را نادیده می گیرد و دلیل این مسئله نیز این است که اسرائیل قصد توقف این سیاست های منفی را در عمل ندارد. سرکوب، شهرک سازی و محرومیت مردم فلسطین اموری هستند که موجب نابودی و تقسیم دو کشور بر اساس مرزهای 1967 می شود. 
در سال های گذشته شهرک سازی ها غیر قانونی اسرائیل در کرانه باختری و به خصوص در داخل و اطراف قدس شرقی ادامه یافت و علاوه بر این دیوار حائل نیز ساخته شد و سرزمین فلسطین به یغما رفت و خاک فلسطین ویران و نابود شد و شهروندان فلسطینی مجبور به مهاجرت شدند و تلاش هایی برای مهاجرت برخی از جوامع به طور کامل انجام شد به عنوان مثال می توان به تخریب و تلاش به مهاجرت فلسطینیان روستای خان الاحمر اشاره کرد علاوه بر این بهره برداری کامل از منابع طبیعی نیز در دستور کار اسرائیل قرار گرفت. 
دولت حاکم بر اشغالگران و افراطی ها از برگزاری مراسم دینی در شهر دینی مقدس از جمله در قدس شرقی و حرم شریف ممانعت به عمل آورده است. وضعیت تاریخی موجود در این منطقه موجب افزایش تنش های دینی شد و همزمان با این سخنرانی های تحریک آمیزی از سوی دولت و مسولان نظامی و شهروندان افراطی اسرائیل انجام شد که موجب تشدید خشونت ها و نفرت و افزایش هراس و نگرانی در میان فلسطینی ها شد علاوه بر این حمله های مرگبار اسرائیلی ها علیه مردم فلسطین از یک سو سبب افزایش تعداد قربانیان از جمله کودکان و از سوی دیگر سبب دستگیری و بازداشت هزاران فلسطینی و شکنجه آنان شد بنابراین اسرائیل دست به مجازات جمعی مردم فلسطین زد به طوری که تعداد بی شماری از قوانین حقوق بشر را نقض کرد از جمله آنها مساله مرزهای تحمیلی بر غزه و محاصره بیش از 11 ساله علیه بیش از دو میلیون فلسطینی است که به صورت کاملاً عامدانه بر فلسطینی ها تحمیل کرده و فلسطینی ها را در این زندان حبس کرده است.
اوضاع وخیم انسانی و فقر گسترده و شدید که به سبب بیکاری ایجاد شده موجب شکل گیری تظاهرات حق بازگشت شد؛ مسئله ای که اسرائیل با خشونت با آن برخورد کرده است. این تظاهرات موجب کشته شدن 220 فلسطینی که حداقل 45 نفر از آنها کودکان هستند و زخمی شدن بیش از 24 هزار نفر شد. این اقدام اسرائیلی ها موجب نگرانی و هراس در میان مردم تنهای فلسطین شده است مردم فلسطین همچنان به حمایت های بین المللی نیاز دارند.
این وضع از انسانیت به دور بوده و در واقع نقض انسانیت است که نیاز به اقدامی فوری دارد که همان رفع محاصره است. 
علاوه بر این دولت اسرائیل که افراطی ها بر آن تسلط دارند با حمایت نظام قضایی همچنان به قوانین نژاد پرستانه تاکید دارند آنها برای در حاشیه قرار دادن فلسطینی ها و از بین بردن جنبه انسانی این مساله و همچنین به منظور تاکید بر اهدافی چون تصرف اراضی فلسطینی ها برنامه ریزی می کنند. آخرین اقدام آنها، قانون قومیت یهود است مساله ای که بسیاری معتقدند که موجب تبعیض نژادی خواهد شد اینکه فقط یهود در اسرائیل باشد و فقط این یهودی ها باشند که باید سرنوشت آینده آنجا را که 25 یا 21 درصد آن اسرائیلی ها هستند رقم بزنند و فلسطینی ها عرب از این حق خود محروم شوند،این عین تبعیض نژادی است. اگر این تبیعض نژادی نیست پس من از مجمع عمومی سازمان ملل سوال می کنم پس تبعیض نژادی چیست؟
آقای رئیس، اشغالگری اسرائیل بر سرزمین های فلسطینیان و اعراب از حد غیر قانونی بودن نیز فراتر رفته است و به هیچ وجه قابل توجیه و دفاع نیست. این مساله از دلایل اصلی ناامنی و بی ثباتی و رنج های بشری در منطقه ما بشمار می رود.
اکنون ادامه اشغالگری موجب بی قانونی و بی عدالتی در خاورمیانه (غرب آسیا) شده است مساله ای که ادامه حیات نظام بین المللی را تهدید می کند بار دیگر من شما را به اقدامی فوری دعوت می کنم. امکان ندارد که جوامع بین المللی در مقابل نقض حقوق فلسیطنی ها غفلت و راه حل تشکیل دو کشوری را نابود کند همچنین این امکان وجود ندارد که جوامع بین المللی تدابیری را در مقابل این وضع غیر قانونی اتخاذ نکنند بلکه باید تدابیری در جهت بازخواست و در جهت تلاش برای صلح مشترک و پایدار صورت گیرد. 
من بار دیگر کشورهای مختلف را به اجرای قوانین بین المللی به خصوص در مورد مساله فلسطین و قطعنامه های حمایتی از مردم فلسطین و بسیج اراده سیاسی برای اجرایی شدن این قطعنامه ها در جهت پایان دادن به درگیری ها و دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه دعوت می کنم. از کشور های عضو می خواهم علاوه بر تاکید بر حمایت از مردم فلسطین و حقوق غیر قابل تصرف، به موضوعاتی از جمله کشور فلسطین و مرز ها قبل از سال 1967 و به قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین و اعطای کمک های انسانی به فلسیطنیان و حمایت و کمک به آوارگان فلسطینی از طریق سازمان آنروا توجه داشته باشند تا اینکه به راه حلی برای پایان دادن به رنج های آنان بر اساس قطعنامه شورای امنیت منجر شود.
از کشورهای عضو می خواهم که در اقدامات غیر قانونی، اسرائیل را همراهی نکنند بر همین اساس از این کشورها درخواست می کنم که به وضعی که نتیجه سیاست های اسرائیل است مانند آنچه که در قدس شرقی به سبب فعالیت شهرک سازی رخ داده اعتراض کنند و چنین وضعی را قبول نکنند. علاوه بر این از کشورهای عضو می خواهم که اسرائیل را در انجام این فعالیت های غیرقانونی حمایت نکنند و با اتخاذ تدابیری ملموس و عملی در جهت احترام به منشور سازمان ملل و اجرای قطعنامه های سازمان ملل عمل کنند همچنین از کشور های عضو در خواست دارم که بر ضرورت اجرای قوانین بین المللی حقوق بشر تاکید کنند چرا که این کشورها، کشورهای هستند که به توافق ژنو و به اجرایی و عملیاتی شدن سازوکارهای مطالبه گری بین المللی و بازخواست اسرائیل، سازمان ها و اسرائیلی هایی که اقداماتی غیر قانونی در سطح سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی انجام داده اند، پایبندند.
آقای رئیس، اسرائیل اشغالگری غیر قانونی خود را بر ما تحمیل و به منشور و قطعنامه های سازمان ملل متحده بی اعتنایی می کند. درخواست اصلی ما پایان دادن به محاصره است همچنین خواسته دیگر ما مجازات اسرائیل است. همه کشورها باید به وظایفی که برعهده دارند عمل کنند. اسرائیل باید بخاطر این رفتار غیر قانونی اش مواخذه شود و ما باید قبول کنیم که تلاش سازمان ملل در جهت دستیابی به صلح و راه حلی عادلانه نباید جانبدارانه قلمداد شود. همه کسانی که می خواهند اسرائیل از جنایت های خود دست بکشد باید این مساله را بپذیرند که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد جانبدارانه و ضد اسرائیل نیست بلکه این قطعنامه ها بر اساس قوانین بین المللی است. همه کشورهای باید بدانند که در سطح بین المللی برای دستیابی به راه حل، توافق حاصل شده است. 
من همه شما را به سوء استفاده نکردن از مجمع عمومی سازمان ملل برای اهداف تنبیهی که هیچ ارتباطی با قانون ندارد دعوت می کنم. ما همه شما را به حمایت از حقوق مردم فلسطین دعوت می کنیم ما شما را به احترام به قوانین بین المللی و توجه به راه حلی جامع برای مقابله با چالش های بزرگی که همه ما را به خود مشغول کرده دعوت می کنیم. آقای رئیس در پایان بار دیگر از کمیته پیگیری حقوق غیر قابل تصرف فلسطینیان در سازمان ملل به سبب حمایت و تلاش های مستمر آن در جهت دستیابی به راه حلی عادلانه و جامع که در آن در کنار اسرائیل، کشور فلسطین بر اساس مرزهای قبل از سال 1967 به رسمیت شناخته شود تشکر می کنم.
من از کشور های عضو در خواست دارم که با این کمیته همکاری کنند. سازمان ملل متحده همواره درباره مسئله فلسطین مسئولیت دارد. در پایان از دبیر کل سازمان ملل و همه کسانی که در حمایت از فلسطین تلاش می کنند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

خبرگزاری صدا وسیما

پربیننده ترین خبرها