امیر قطر رسما برای شرکت در نشست «شورای همکاری» به عربستان دعوت شد

امیر قطر رسما برای شرکت در نشست «شورای همکاری» به عربستان دعوت شد
سه شنبه 13 آذر 1397 - 22:19

خبرگزاری رسمی قطراعلام کرد که امیر این کشور کتبا از سوی پادشاه عربستان سعودی برای شرکت در نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس که در این کشور برگزار خواهد شد، دعوت شده است.

العالم _ عربستان سعودی

 «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر رسما از سوی دولت عربستان سعودی برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سعودی دعوت شد.

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) شامگاه سه‌شنبه گزارش داد که «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی از امیر قطر برای حضور در این نشست که قرار است نهم دسامبر به میزبانی عربستان برگزار می‌شود، دعوت کرده است.

سه روز پیش روزنامه کویتی به نقل از منابع دیپلماتیک خود نوشت که عربستان سعودی به زودی از امیر قطر برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس که در شهر الدمام عربستان سعودی برگزار خواهد شد، دعوت خواهد کرد.

روزنامه الآن کویت نوشته بود «عبداللطیف الزیانی»، دبیر کل این شورا به زودی به قطر سفر خواهد کرد و پیام «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی را تحویل «تمیم بن حمد»، امیر قطر خواهد کرد.

پیشتر «خالد الجار الله»، معاون وزیر خارجه کویت نیز گفته بود که نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس با مشارکت «همه کشورهای عضو» برگزار خواهد شد که به معنای حضور قطعی قطر در این نشست است.

بر اساس آنچه که رسانه‌های کویتی و سعودی اعلام کرده‌اند، نشست مقدماتی شورای همکاری در سطح وزرای خارجه در عمان  و نشست سران نیز نهم دسامبر (۱۸ آذر) در شهر الدمام (شرق عربستان سعودی) برگزار خواهد شد.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین آذرماه ۱۳۹۶ با متهم کردن قطر به حمایت مالی از تروریسم و روابط نزدیک با ایران روابط خود را با این کشور قطع کردند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا چند ماه پیش در دیدار با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»،‌ همتای قطری خود تأکید کرد که «ترامپ خواهان دستیابی به حل نهایی بحران به وجود آمده در شورای همکاری خلیج‌فارس است؛ زیرا استمرار این بحران تنها به نفع ایران است.»

آمریکا بارها اعلام کرده است به دنبال ایجاد ناتوی عربی همانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جهت مقابله با ایران در منطقه است. با این حال، بحران قطر با چهار کشور مذکور مانع تشکیل و ایجاد این ناتو شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها