آنکارا: عربستان سعودی درباره تحقیقات مربوط به خاشقچی شفاف باشد

آنکارا: عربستان سعودی درباره تحقیقات مربوط به خاشقچی شفاف باشد
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 17:43

وزیر خارجه تاکید کرد که عربستان سعودی باید در زمینه تحقیقات مربوط به قتل جمال خاشقچی شفاف عمل کند.

العالم - ترکیه

رویترز نوشت، دولت ترکیه روز چهارشنبه از حکومت عربستان سعودی خواست با جامعه بین‌المللی در زمینه تحقیقات مربوط به قتل جمال خاشقچی شفاف باشد. 

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که آنکارا مایل به مشارکت در تحقیقات بین‌المللی در این زمینه است.

 رئیس نهاد حقوق بشری سازمان ملل امروز چهارشنبه بر لزوم یک تحقیقات همه جانبه بین المللی برای مشخص شدن عوامل اصلی قتل این روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول تاکید کرد. 

در حالیکه بیش از 2 ماه از کشته شدن خاشقچی و تایید این موضوع از سوی مقامات سعودی می‌گذرد اما همچنان عوامل اصلی و افرادی که دستور قتل این روزنامه نگار منتقد را صادر کرده‌اند مشخص نشده است و به نظر می‌رسد ریاض به دنبال وقت کشی و انحراف افکار عمومی است.

صبح امروز رسانه‌های ترکیه از صدور قرار بازداشت برای دو نفر از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به اتهام مشارکت در قتل خاشقچی خبر دادند.

براساس این گزارش، دولت ترکیه همچنین از مقامات سعودی خواسته است متهمان این پرونده را به ترکیه تحویل دهد تا نگرانی‌های جامعه بین المللی را کاهش دهد. 

به گفته منابع ترکیه، اتهام این افراد و 18 نفر دیگر از اتباع سعودی، قتل عمدی، شکنجه و طراحی نقشه قتل است.

این دو نفر از چهره‌های نزدیک به محمد بن سلمان در دیوان پادشاهی عربستان سعودی محسوب می‌شوند و بنا به برخی گزارشها احتمالا برای در امان ماندن ولیعهد سعودی از تبعات قتل خاشقچی، قربانی خواهند شد.  

عربستان سعودی پس از اعتراف به کشته شدن این روزنامه نگار منتقد سعودی، مجبور شد تعدادی را برای محاکمه و کاهش فشارهای بین المللی بازداشت کند. 

این درحالیست که دولت رجب طیب اردوغان میگوید ریاض باید این افراد را برای محاکمه به آنکارا تحویل دهد چرا این قتل در خاک ترکیه اتفاق افتاده است اما آل سعود تا کنون این درخواست را بی پاسخ گذاشته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها